Furugulv eller fliser på gulv Stue og kjøkken?

Startet av sf71, juni 30, 2013, 08:10:07

sf71

Hei,

Vi skal til å bygge hytte ved sjøen. Pr nå er en modell fra Familiehytta mest aktuell. Disse leveres med furugulv som standard, lagt på betongsåle med et ekstra lag isolasjon. Sålen er pr standard isolert med 20 cm isolasjon.

Vurderer også varmekabel og fliser som alternativ. Prisforskjellen blir neglisjerbar.

Hva bør jeg gå for, noen med erfaringer som dere vil dele?  På flisegulv så knuser det meste som går i gulvet men er det noen minus utover dette?

Pal.ah

Personlig synes jeg fliser er hardt og kaldt å gå på. Også om sommeren. I tillegg er det hardt for småbarn om de slår hodet i gulvet (om småbarn er en aktuell problemstilling).
Synes også at fliser i oppholdsrom gir assosiasjoner til noe "sydlandsk/sydenpreg", assosiasjoner jeg aldri ville bestrebet å få i en hytte i Norge og som jeg personlig synes kræsjer med de modellene fra Familiehytta jeg har sett.

Jeg ville valgt furugulv, men det er nå min mening. Uansett - lykke til med hyttebygging.

karro

Personlig synest jeg at fliser på stue/kjøkken gir litt utleie følelse og hadde aldri valgt det på en hytte beregnet på eget buk.

Derimot så ser jeg absolutt fordelen med flis og sjøhytte og ser absolutt ein viss bakdel med furu om det blit trasket ut og inn verandadøra med sjøvann på føttene.. Er ganske sikker på det kan ha ei uheldig virkning på furua etterhvert som eventuel behandling ikke helt holder mål med åra.

Om hytta ligger så til at det er fare for vannsøl inn på gulvet ville jeg sett på andre gulvtyper, parketter som er behandlet for å tåle litt vann (vet ikke, men regner med det finnes på markedet ???), belegg ol.

Er det ikke fare for våte bein inn på stuegulvet hadde jeg valgt furu fremfor flis iallefall, men er vel litt smak og behag :)
Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no

sf71

Mulig det er det koker ned til....smak og behag.

Jeg tenker som følger, at fliser er mer vedlikeholdsfritt, holder seg bedre over tid, lett og holde rent, i kombinasjon med varme lunt og godt og ser fint ut.

Hytter der alt  går i furu er ikke min stil, kunne for min del gjerne hatt helsparklet gips på veggene.  Kanskje å banne i kirka men........... ;)

Slik det blir nå om jeg går for Familiehytta sa blir det furpanel i tak og på vegger, trapp, dører og evt gulv.  Det blir jaggu meg mye furu.

Tenker som så at veggene beises/males hvite, dørene byttes med hvite pressede dørblader og skiferflis på gulv  ::)

sf71


jijoh

Ser ut som skiferfliser på bildet. Det er veldig fint. Du kan legge parkett også på sålen med varme under. Da er det viktig at du finner ut hvor mye varme pr. kvm leverandøren anbefaler slik at ikke gulvet sprekker. Jeg holder på å bygge hytte på fjellet nå og vi har valgt Otta bruddskifer av den mørke typen på hele gulvet i stue- kjøkken og gang. Her har jeg lagt ned vannbåren varme til oppvarming. Lykke til med hytteprosjektet  ;)

sf71

Vi har nå gått noen runder og lander på furugulv i stue/kjøkken, fliser på gang og baderom.  Legger heller pengene i ferdigbehandlet panel og lister. Tak og på vegger.

ToveC

Vi bygger også sjøhytte, og velger som dere flis med kabler på bad og i gangen. Lett og holde rent, og mulighet for tørking av sko og klær! Fint er det å! Parkett på stue/kjøkken. Ønsker heller ikke dette overdrevne furulandskapet og går for ferdig malte plater i hvitt - og glatte hvite vegger til kjøkken. Gleder oss, selv om det er lenge til! Vi begynte 16.mai i år! Lykke til!  :)

MGE

Vi har bygget hytte fra Familiehytta (kundetilpasset) med kjøkken i tilbygget. Med utgang til terrassen, fra både kjøkken og stue. Vi har valgt å legge fliser på kjøkkengulvet og furugulv på stua. (Fliser ellers i gang, garderobe, bod, vaskerom og 2 x bad) Vi valgte av praktiske årsaker fliser på kjøkkengulvet, da dette er et rommet vi "flyr" mest ut og inn av... Sommer som vinter, blir døra ut til terrasse brukt like mye som inngangsdøra.  Grillen står ved kjøkken-terrassedøra, noe som gjør at den blir flittig brukt uavhengig av været. Vi har strekt ut taket på den ene siden slik at det er et lite overbygg over "grillplassen" ved  døra til kjøkkenet.
Kort sagt, fliser på kjøkken er praktisk.
Mister du et glass/krus, ja det kan knuse... det kan det på andre typer gulv også.
Hva du enn mister på et tregulv så vil det stort sett lage merker/hakk i gulvet.
Vi har termostatstyrte varmekabler i alle gulv med fliser, som senkes til 8-10 grader når vi forlater hytta.
Furugulvet gir en mer lun/varm følse og passer vel best i stue/oppholdsrom/soverom. Beiset og mattlakert for du et pent gulv.  :)
Nabo'n har gjort de samme valgene som oss (også Familiehytta) Vi angrer ikke ett øyeblikk på at vi la fliser på kjøkkengulvet, nå 1 1/2 år etter at hytta er tatt i bruk ; ))


sf71

Sikkert ikke dumt med flis på kjøkken, men slik hytta vår er utformet så går vi for furugulv i stue og kjøkken, og så har vi valgt ferdig hvitmalt/beiset panel på vegg og i tak. 

Kontrakt er alt skreven og hytta skal stå klar til påske.  Nå gjelder det bare å få ut byggesøknad og få gravd ut tomta og støpt ringmur og sålen i høst.

Gleder meg som en unge :-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod