Synkronisere inverter med aggregat

Startet av Trollstua, juli 01, 2013, 18:44:27

Trollstua

Holder på å bygge hytte, og har nå kommet til oppkobling av 12v med solcelle og div. Har lagt opp et 12v system, og et 220v system. 220v leveres fra batteribanken via inverter. Spørsmålet mitt er hva som er løsningen for at inverter skal kobles ut automatisk når jeg starter aggregatet. Slik at når aggregatet går, så lader det batteriene, og leverer strøm til 220v kontaktene inne i hytta uten å gå via batteriene.

Håper kan hjelpe meg med mitt hobbyelektrikerproblem.  ;)


jijoh

Sett inn en kontaktor med 2stk NC kontaktsett og 2stk NO kontaktsett. Så kobler du strømmen som går ut av inverteren gjennom NC kontaktsettet og så kobler du strømmen fra aggregatet gjennom NO kontaktsettet. Så kobler du de ledningene som går inn på NO kontaktsettet inn på spolen til releet slik at aggregatet legger inn kontaktoren. Får å få strom til laderen så kobler du denne til på utgangen av NO kontaktsettet. Kort fortalt så bryter kontaktoren strømmen fra inverteren når aggregatet starter og da leverer aggregatet strøm til 230V annlegget ditt + at det lader batteriene.

Amatøren

En slik løsning med bruk av kontaktor ville jeg unngått!!! -> Gir ingen synkronisering av inverter og aggregatspenning som overskriften henspeiler til.

Medfører kort "nett" brudd og følsomt utstyr har ikke godt av dette. Dette kan også lage stygge "spiker" i spenningen når inverter spenning ikke er i fase med aggregat spenningen.

Sats på en inverter som kan kobles til både batteribank og nett/aggregat inn samtidig. De har gjerne innebygget lader også. Ett merke er f.eks. Victron. Koster litt, men er kvalitet.

Vitron invereren (og sikkert flere) er slik at de programmeres ut fra aggregat/nett effekt man har inn. Dermed kan man får det slik at et lite aggregat og slik inverter kan drifte ganske store laster i kortere perioder (avhengig av maks effekt på inverteren) ved at man tar maks hva aggregatet kan levere av effekt og differansen tas fra batteribanken. Når forbruket går ned så lader inverteren batteriet.

Slike kortere forbruk kan være vedkløver, sager, annet verktøy, vannkoker. Skal man bruke oppvaskmaskin, kokeplater o.l. (= stor inverter) kreves det at man beregner mere på størrelse på batteribanken.


Skal ha en slik selv på sikt, kanskje en 3000VA til mitt Honda EU20i aggregat (1600VA kontinuerlig / 2000VA peek).
Man lærer så lenge man lever.

jijoh

Slik jeg leser innlegget til trådstarter så er det ingenting som skal synkroniseres. Han ønsker å kjøre direkte spenning fra aggregatet eller fra 220v batteribank.

Amatøren

Jo jeg kan være enig med deg angående innlegget, men som jeg nevnte overskriften (tråd tittel).

Holder fortsatt på min mening om at slik kobling ikke er heldig hvis ikke aggregat og inverter er synkrone samt at han også vil få kort brudd. Alt kan diskuteres, men jeg ville ikke hatt TV, PC, o.l. på nett som kobler om slik.

Er ikke elektrikker, men har utdannelse innen elektronikk.....

Uttalelse fra elektrikker (vet ikke om du er det) kan jo kanskje opplyse meg hvis jeg tar feil.
Man lærer så lenge man lever.

jijoh

Sitat fra: Amatøren på juli 02, 2013, 15:07:09


Medfører kort "nett" brudd og følsomt utstyr har ikke godt av dette.



Er enig i dette, men så lenge det ikke skal fases inn et aggregat på spenningen fra batteribanken så er det vel ikke så jeg vet om så mange andre alternativer? Korte nettbrudd kan ta knekken på strømforsyninger har jeg opplevd. Men det er ikke ofte det skjer.

Tittelen til trådstarter føler jeg ikke stemmer med hva han ønsker utført.
Men stemmer tittelen og jeg har misforstått ønsket hans så er jeg helt enig med ditt forslag til løsning.

Jeg er elektriker ja  :)

Trollstua

Takk for gode innspill. Tittelen er nok litt feil ja. Det jeg er ute etter er at dersom jeg starter aggregatet
for enten å lade eller jeg skal bruke noe som krever mye strøm (inverter 350w) så blir 220v levert direkte fra aggregatet.
Mvh Robin

erstokke

Kjøp en Victron, den fikser det hele. Var jo en brukt til salgs her nettopp - kanskje den ikke er solgt?

Jeg har selv Victron 12/2000/80. Den har en rekke snedige funksjoner, bla.:
1) 80A batterilader. Da går det unna! Ladingen starter automatisk hver gang aggregatet går. F.eks. hvis jeg bruker elektroverktøy aller vannpumpe på aggregatet. Eller selvfølgelig dersom jeg starter aggregatet bare for å få lading. Temperaturkompensasjon.
2) Inverteren har max 2000w. Men når aggregatet går, plusses strømmen derfra automatisk til og ut til stikkontaktene. Med 16A fra aggregatet og 9A fra batteriene blir dette 25A. I praksis ikke mer enn 16A fordi jeg ikke har lagt opp mer enn en vanlig 16A kurs i hytta. Rimelig mye strøm uansett.
3) Alarm og vakt ved lav batterispenning.
4) Mulighet for automatisk start av aggregatet (må ha aggregat som støtter dette).
5) Alt i ett-løsning av høy kvalitet. Slipper mange bokser og kompliserte koblinger.

Amatøren

Sitat fra: erstokke på juli 05, 2013, 09:05:52
Jeg har selv Victron 12/2000/80. Den har en rekke snedige funksjoner, bla.:
Det er den ev. modellen over jeg drømmer om........... ;)
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod