Vannledninger går i taket mellom tre rom. Isolasjon og attest?

Startet av TorroThors, juli 03, 2013, 06:15:01

TorroThors

Hei,

Vi har akkurat fått ferdigstilt ny hytte og har i denne forbindelse lagt inn vann fra brønn og inn på badet. Her går vannrørene videre opp veggen og i taket over to soverom til det er tatt ned i gulvet/veggen på kjøkkenet og vasken.Det ligger nok under et lag med isolasjon (håper jeg). Det er uinnredbart loft der rørene går.

1. Er det normalt å legge vannledninger i taket, og er dette trygt nok til å bruke om vinteren? Se på bilder. Til venstre i bildet er det nå en varmtvannsbereder.

2. Vanninntaket ble først lagt på feil rom (se bilde). Dette ble senere utbedret, men kan dette ha påvirket isolasjonen i gulvet da de måtte tette dette og borre nytt hull?

3. Skal det ikke foreligge en ferdigattest som viser "infrastruktur", altså hvor vannet går inn i huset og videre forgrening av rør inne i hytta?

Takk for svar.

swande

1) Jeg hadde også vannrør i taket på forrige hytte vi overtok. Her var det lagt varmekabler på en av sløyfene. Dette skulle vise seg å være nødvendig mot kaldloft. Den andre sløyfa frøs og her måtte det ettermonteres varmekabel.
Hva regelverket sier, er jeg ikke sikker på, men jeg iallefall ikke i tvil om at jeg villle unngått vannrør i tak om det var mulig.

2) ikke så uvanlig at rørleggere bommer på hvor rør kommer opp. Har opplevd det samme. Hos oss flyttet de og støpte igjen. I en fullisolert såle er ikke dette noe problem

3) Ferdigattesten er kun en dokumentasjon på at boligen er oppført og ferdigstilt etter gjeldene  krav. Jeg tror ikke det er krav om underdokumentadjon på røropplegget, men jeg ba om å få tegninger fra rørlegger. I tillegg er det lurt å ta mye bilder før vegger og gulv lukkes
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod