Hvilken Victron?

Startet av Amatøren, juli 05, 2013, 16:29:09

Amatøren

Selv om det er noe frem i tid: Hvilken er å foretrekke?

MultiPlus: En inngang og en utgang (slik jeg kan finne ut).

Quattro: To innganger og to utganger. Ene utgangen gir konstant strøm, mens andre gir kun strøm ved nett/aggregat inn. Litt større effekt forbruk ved tomgang, men litt større virkningsgrad ved maks belastning (slik jeg kan finne ut).
Man lærer så lenge man lever.

erstokke

Det er kr 10 000 i prisforskjell mellom 2000w multiplus og 3000w quattro. Valget kommer vel mest an på om du har råd og trenger 3000w fra batteriene uten at aggregatet går. Når aggregatet går er det nok strøm uansett.

Med aggregat med flere uttak, er det enkelt å legge opp en kurs med strøm bare fra aggregatet, man trenger ikke ha dette i Victron. Jeg har ikke noe behov for to slike kurser uansett.

Røilern

Quattoen har vel som hovedfunskjon å kunne håndtere 2 forskjellige 220 kilder. Det er ganske altuelt ibåt, litt mindre på hytta.

Den ekstra itgang er bare en ditkte forbindelse som er ment som en løsning for å sikre at store strømforbrukere bare får strøm når aggregatet går.

Det som er viktigereved valg av inverter er hvor mange amp som inverteren kan slippe direkte gjennom fra . Min 3000/120-16 kan bare belaste aggregatet med 16A, og det er litt puslete. Den finnes også i en 3000/120-50, den skulle jegg jerne hatt.

På en klassisk norsk hytte med en 220v kilde er Multi riktig versjon.

2, eller 3 eller 5 kw?

Vel det kommer helt an på - det kan være vanskelig å spå fremtidig strømforbruk.

Vi har kastet ut den gamle og dårlige primus propan ovnen og kjøpt en rimelig 2Kw inbyggnings ovn fra IKEA, det er fryktelig praktisk at invertern kan håndtere ovnen intill aggregatet rekker å starte og komme opp i full drift.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Meget gode poenger og sier tusen takk!

Håper det kan bli en MultiPlus 3KVA.......
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod