Harmoniske mål på anneks og hytte

Startet av Harju, juli 15, 2013, 08:12:47

Harju

Skal i gang med lavstandard selvbyggerprosjekt og begynner med et anneks som vil bli midlertidig hytte i noen år, til hovedhytta kan finansieres. Maksareal for anneks i området er 30 kvm, og siden jeg vil holde hovedhytta under 50 kvm boareal for å slippe masse ekstra søknads- og papirarbeid + hyre inn "profesjonelle" med ansvarsrett m.m., så vil annekset være en vesentlig del av utnyttet areal også når alt står ferdig. Jeg vurderer å plassere annekset slik på tomta at hovedhytta, når står ferdig, kommer i en vinkel til annekset. Kanskje kan jeg knytte de to byggene sammen i takkonstruksjonen også uten at det blir noe bråk...
En slik løsning krever smale og litt lange bygg. Det er det plass til på tomta. Men jeg er ikke så dreven på å se for meg hva som er harmonisk. Dessverre er det begrensninger på gesimshøyde og takvinkler, så moderne funkisløsninger kan jeg bare glemme. I annekset vil jeg kanskje også bruke en del av arealet til vedfyrt badstue, og da med egen inngang utenfra og tett vegg mot resten av bruksarealet. Men dette kommer nok først når hovedhytta står ferdig.

Noen skisser på tegnebordet gir meg noen lunde disse målene på de to byggene, slik jeg ser de for meg nå, annekset: 300x1020 cm. Hovedhytte 420x1180 cm. Så drar jeg takstolene off-set ut på den ene langsiden av annekset slik at jeg både får en overbygget terrasse, og ikke minst samme takvinkler og -høyde på de to byggene med å bruke like takstoler. Ved å øke vegghøyde noe kan jeg kanskje få inn en liten hems i hver av byggene også.

Noen innspill på harmonien i dette? Som sagt, litt lange og smale bygg. Men begge får da to-fløyet glassdør i den langveggen som vender ut mot felles terrasseareal.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod