Solstrømen kutter

Startet av torb, juli 18, 2013, 18:03:14

torb

Jeg har kjøpt nytt solcellepanel og styringstavle til et eldre 12-V anlegg. De to Biltemabatteriene er noen år gamle, men de tar lett lading med hjemmelader. Noen besøkende hadde problemer da anlegget nå skulle tas i bruk . Jeg har prøvd selv nå med følgende forløp: Da jeg startet anlegget lyste lampe på tavla for full batterier og batterispenninga var 13,5V. Jeg tente så noen lamper på de to kursene. Etter vel 1 time kuttet automatsikringene ut de to kursene slik at lampene slukket. På tavla lyste fortsatt lampa for fulle batterier og batterispenninga var nå 12,9 V. Gir dette noen indikasjoner på hva som er galt? Kan det være feil i den nye styringstavla? Jeg ville anta at dersom det er en feil i en av kursne ville strømen bli brutt betydelig før. Jeg er i villrede på hvordan en skal søke videre. Tanken er å ta ut en av kursene ad gangen evt forsøke å finne om det er feil i en av lampene. Noe tips?

Røilern

Hei

Jeg ville aller først sjekket batteriene ved å måle de direkte med et nøyaktig voltmeter. Biltema har aldri, såvidt jeg vet, solgt gode batterier ment for solpanel bruk. Startbatterier har mange tynne blyplater for å kunne levere mange ampere ved start, men denne designen spises opp av små forbruk og små ladestrømmer. Batteriet veier det samme, men blyet ligger som en klump på bunn.

Du forteller ikke hva slags regulator du har, men er det regulatoren som kutter strømmen, eller har du løse automatsikringer?

Hvis automatsikringene dine kutter etter en time kan vel det tyde på varmgang, feil sikringer eller kanskje en feil i selve kablingen din = les nesten kortslutning
Da må du i såfall koble fra deler av anlegget for å finne feilen. Misstenker du sikringene kan du koble inne en std bilsikring i steden og se om et har noen innvirkning.

Hvis du ikke har så mye erfaring med 12V kan det være ornuftig å lese seg opp f.eks med gratisboken til Victron Energy.

Lykke til

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torb

Takk for gode råd. Regulatoren kutter strømen, ja, og varsler med røde lamper. Ingen løse sikringer mao.

Jeg får prøve å kutte ut deler av ledningsnettet for å se om feilen forsvinner da.
Det er ikke startbatterier, men batterier ment til fritidsbruk. 


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod