Avretting av pilarer (leca søyleblokker)

Startet av Lorimer, juli 19, 2013, 01:29:07

Lorimer

Nå har jeg fått de fleste pilarene opp av bakken (leca søyleblokker) så nå begynner avrettingsarbeid. Alle pilarene er nå i ulike høyder, så det må støpes en krone på toppen Vurderer følgende fremgangsmåte. Bruker en stein som utgangspunkt for høyden. Så går jeg rundt med en rettholt og merker av på søylene hvor de må kuttes, eventuelt bygges opp. Der de skal bygges opp kan jeg kappe en lecablokk som er 5-10 cm lavere enn blokken som er brukt som utgangspunkt. Der de må kappes kapper jeg de 5-10 cam lavere enn blokken som er brukt som utgangspunkt. Så lager jeg en forskaling rundt hver søyle og nivellerer korrekt høyde og setter et merke inne i forskalingskassa. Høres dette greit ut eller helt borte i hampen. Eventuelle andre løsninger mottas med fornøyelse.

Et annet spørsmål: hvor tjukk bør kronen være (det skal bygges hytte), og bør det være jern i kronen?

Ryggirand

http://4.bp.blogspot.com/-dtnKx8mva4s/Udzsh1IPVSI/AAAAAAAAAX8/avrrP47FZug/s1600/CIMG4411.jpg

Her ble det brukt rette plank bygd opp til korrekt høyde med tvinger og vater. (Ingen merker inni kassen nødvendig, da kassens øvre kant er i nøyaktig høyde)- Da er det lett å rette av kronen når sement er fylt i. Jern ble lagt i kronen også. Har for det meste ringmur, men samme metode ble brukt i søylene også.

er ikke helt sikker på om dette er et overflødig svar på spørsmålet ditt - i så fall ha meg unnskyldt :)

Lorimer

Hei. Det så veldig bra ut den jobben du har gjort, og takk for innspillet. Jeg fikk hjelp av en byggmester til å nivellere høydeforskjellene og han tipset meg om å kappe leca søyleblokkene i korrekt høyde. De søylene som hadde mindre høydeforskjell en 10 cm støpte jeg en krone på, med jern. Resultatet ble veldig bra.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod