Beste knott-fanger på markedet? (Den må gjerne ta noen mygg også)

Startet av Røilern, juli 27, 2013, 08:56:33

Røilern

Vi har endel knott og noe mygg på hytta på fjellet.

Erfaringer med Skeetervac, Mosquito Magnet eller andre løsninger verdsettes høyt.

Mitt inntrykk er at Skeetervac er bedre enn Mosquito Magnet på knott, men jeg skulle gjerne hatt det bekreftet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tommy

Jeg har mosqito å er kjempefornøyd med den, jeg har mest knott på hytta å den suger til seg masse knott, merker stor forskjell etter jeg kjøpte den å lar den stå på fra tidlig sommer. Er ikke få knott i posen når den tømmes, det andre merke kjenner jeg ikke til.

Røilern

Takk for svar

Hvilken av modellene til Mosquito har du? Patriot eller Independence?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tommy

Jeg har indipendense på grunn av at jeg har ikke strøm her på hytta, en hyttenabo jeg prata med i sta har hytta si ved ei myr og sa det var umulig å sitte ute før han fikk myggfanger, han hadde også indipendense, Når jeg bytter gassdunke tømmer jeg også posen med knott å mygg, og det er ikke småtteri den subber til seg.

Tarzan

Det kan være mer effektivt å sette opp noen fuglekasser og eventuelt flaggermuskasser. Disse kan spise opp til 2-3000 mygg og knott hver dag!
Kommer litt ann på fugletype. Fluesnapperfamilien er meget effektivt.

Disse funker i alle vindretninger og, og får ned bestanden betraktelig.
Det er meget rimelig og så å si vedlikeholdsfritt.
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

Indremedisiner

Sitat fra: Tarzan på august 03, 2013, 09:40:00
Det kan være mer effektivt å sette opp noen fuglekasser og eventuelt flaggermuskasser. Disse kan spise opp til 2-3000 mygg og knott hver dag!
Kommer litt ann på fugletype. Fluesnapperfamilien er meget effektivt.

Disse funker i alle vindretninger og, og får ned bestanden betraktelig.
Det er meget rimelig og så å si vedlikeholdsfritt.
.    Er det noen som har forsøkt fuglekasser på tomten sin mot myggen ? De skal gjerne stå 30 m eller mer fra hverandre og da er det begrenset hvor mange man kan sette opp. Min hytte ligger i kanten av en bjørkeskog på fjellet, nå er myggplagen så ille at kan ikke slå lens uten verne utstyr. Hvis jeg satte opp 20 kasser i området, vil det ha noen betydning ? Ikke noen direkte vannkilde i nærheten men veldig stort myrområde 500 m fra hytta og bjørkeskogen er veldig tett og våt. Noen andre alternativer som har effekt så det monner ?

Einar_S

Sats på flaggermus, også kalt Vagina Mobile heromkring! De er rå på å fange insekter, og ganske stilige å se på når de jakter.

På hytta flyr de mellom meg og hytteveggen når jeg sitter en halvmeter unna. Og det under markisen. De bor ikke hos meg, men jeg har spekulert på å sette opp flaggermuskasser for å få litt flere nær hytta. Så gjør man jo en innsats for å hjelpe en rødlistet art også.

Ideell kombinasjon er vel fluesnapper som jakter om dagen og flaggermus som jakter om natta. Sett opp fuglekasser med skilt "Kun for fluesnapper!".  ;D
Men det er jo andre ihuga myggjegere også: http://naturvern.com/sider/myggens-storste-fiender


Indremedisiner

Men spørsmålet er om det vil gi noen merkbar effekt ? Skulle gjerne fått freedback fra noen som har prøvd dette og har noen synspunkter på effekt og praktiske aspekter. Kanskje kan kombinere flaggermus kasser med fluesnapper at de ikle forstyrrer hverandre selvom kassene er nær hverandre

slitar

Hei.
Fann denne tråden, og håper nokon kan oppdatere, da eg må ha ei knottfelle til våren.

Eg har strøm, så strøm vs. gass?  Beste stad å kjøpe? Håper mange vil dele sine erfaringer, da det tross allt er snakk om nokre kroner.

Sæters

Kjenner ikke til disse fellene,  men kan nok tro det har noe for seg å sette opp fuglekasser med forskjellig hullstørrelse. Vår hytte ligger i det jeg vil tro er drømmeforhold for mygg. 950 moh med småmyrer og vannputter temmelig nære. Til tross for det er vi svært lite plaget.

Vi har Rødstjert hekkende i et hull laget av flaggspett, rimelig stort. Fluesnapper hekker i en fuglekasse ikke langt unna. Ulike fuglearter  kan hekke nær hverandre uten å føles som konkurrenter. Begge disse er ifølge opplysninger tidligere i tråden formidable myggfeller. Har forøvrig et yrende fugleliv på fuglebrettet, men da mest meiser som nok ikke spiser så mye insekter.

Moen

Hei! Vi har Skeetervac, gassdrevet. Den fanger i alle fall mygg og den største knotten,men der er ikke småknott i området så det er vanskelig å si.En fl.gass pr. tredje uke. Det som koster er klistertapen,to pr.uke når det er størst klekking. Legger ved et bilde fra sist sommer som viser fangsten. I tillegg en god del i beholderen under. Bildet tatt noen timer  etter klistertapen var skiftet :)

slitar

Ser rimeleg effektiv ut den der ;D.  Mest ilter småknott hos oss,men den tek vel det og.

Røilern

Vi har funnet en alternativ løsning på problemet

1) Hogget trær -laget det skikkelig luftig rundt hytta
2) Installer fuglekasser
3) Titte på fuglene

Ingen lynrask løsning desverre
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


hysvær

Var på hytta i helga, så ikke en jævla knott..... ikke mygg heller for den saks skyld.

slitar


KjellG

Nå er vel alle Mosqito og lignend avhengige av gass. Bruker gassen for å lokke til seg mygg med CO2. Strøm brukes bare til «støvsugeren.»


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod