slå av eller ikke?

Startet av skogrypa, august 04, 2013, 19:06:57

skogrypa

Hei.
På min nye hytte er det et solcelleanlegg av den gamle sorten, med en boks på veggen, montert etter forskriften, og anlegget fungerer helt greit.
På "boksen" er det en blank vippebryter helt til venstre, på denne står det "AV".
Skal man slå denne bryteren på AV (ned) når man reiser hjem fra hytta og den ikke er i bruk på en stund, eller skal den bare stå "på" ? Og evt, hva er denne knappen til?
Idiotspørsmål? Sikkert, men fint m et svar :)

skogrypa

Og forresten, boksen er brun, og det er dioder m 1; 2 3 på høyre side.. Jeg lurer også på hvilken type batterier man evtskal kjøpe til denne, dersom de må byttes. Brukes kun til belysning, og bare led-lys.

Røilern

Beskrivelsen av boksen høres kjent ut, den er sikkert mer enn 25 år gammel.

Tar jeg ikke feil så er bryteren kun for å slå av forbruksstrøm, den har ingen betydning for ladning.

Til denne regulatoren kan du ikke bruke noe annet enn helt standard blybatteri med syre. Den vil ikke gi korrekt spenning til AGM eller andre batterier typer.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

skogrypa

Hei, og takk for svar!
Den er nok atskillig yngre enn det. Ikke estetisk, men fungerer.  Da får jeg se hvor lenge batteriene holder. 230 v liggeer ferdig i hytta, så aggregat får evt bli et supplement til våren.
Betyr det du skriver at jeg uansett må ha ei flaske batterivann ihende, eller fins det en mulighet for å slippe dette selv om jeg må ha en slik type batteri?

Antlas

Sunwind selger jo fortsatt pakker/solenergiverk med AGM batterier og gamle analoge ladere.

Kanskje det står noe på boksen din; eller du kan ta et bilde av den?

Røilern

Sitat fra: skogrypa på august 05, 2013, 07:06:31
Hei, og takk for svar!
Den er nok atskillig yngre enn det. Ikke estetisk, men fungerer.  Da får jeg se hvor lenge batteriene holder. 230 v liggeer ferdig i hytta, så aggregat får evt bli et supplement til våren.
Betyr det du skriver at jeg uansett må ha ei flaske batterivann ihende, eller fins det en mulighet for å slippe dette selv om jeg må ha en slik type batteri?

Du kan jo måle hvilken spenning du har på batteriene dine når de nærmer seg 80-90% fulladet. Min antagelse er at den er 14,7ish og det er for høyt for AGM batterier med mindre de er kalde (10 grader eller lavere)

Alternativt kan du jo kjøpe noen halvgamle AGM batterier  -  det hender du finner de på finn eller her på forumet og missbruke de noen år før du oppgraderer hele pakken.

Til Atlas:
Norske hyttebutikkers kunnskap om solpaneler, regulatorer og batterier er ikke alltid noe å sette lit til.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

skogrypa

Ok.
Jeg skal åpne boksen neste gang jeg er på hytta og kikke etter, men jeg mener det stod audio  et eller annet på den.
Å mishandlet et AGM- batteri, vil det si å forkorte dets levetid? Alternativet er kanskje  å kjøpe bly? Funker det og.
Jeg gidder ikke å oppgradere noe som funker, hvis det dikke viser seg at  kuldegradene setter en stopper for lyset.
Takk igjen for gode svar, jeg svarer videre så snart jeg finner ut mer om hva som står inni boksen. Hvis noen selger analoge dingser til AGM-batteri bør det vel virke?

Antlas

ja, om en vet hvilken boks det er så er det lettere å vite hva bryteren gjør, men det er sikkert "hovedstrømsbryteren" som nevnt, og om du ikke trenger strøm (lys osv) så er det lurt å skru den av.

Ta også en titt på batteri; er det lokk som kan skrus opp(?); om ikke, så er det ingen steder å fylle veske..

Er du heldig, så finner du også en bruksanvisning til dingsen, så kan en kanskje se hvor mye strøm/lys du har å gå på.

Røilern

Sitat fra: skogrypa på august 05, 2013, 20:29:00
Å mishandlet et AGM- batteri, vil det si å forkorte dets levetid? Alternativet er kanskje  å kjøpe bly? Funker det og.
Jeg gidder ikke å oppgradere noe som funker, hvis det dikke viser seg at  kuldegradene setter en stopper for lyset.
Takk igjen for gode svar, jeg svarer videre så snart jeg finner ut mer om hva som står inni boksen. Hvis noen selger analoge dingser til AGM-batteri bør det vel virke?

Ja det vil det, men alt er relativt. Kulden er ikke problemet, når batteriet er kaldt skal det ha høyere spenning enn ved 25 grader. Men både for lav og for høy spenning er ikke bra. 

Hvordan noen synes det er greit å selge regulatorer som lever 14,7V spenning til et batteri som skal ha 14,4V og som dessuten bør ha temperatur kompensering er for meg en gåte.

Jeg har en slik regulator du snakker om liggende i en skuff - enkle greier, tror ikke jeg hadde utsatt batterier som jeg hadde investert i for den
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

skogrypa

Hei igjen.
Det med kokka på batteriet har jeg skjønt (har kjørt såpass mange gamle biler at jeg vet hva destillert vann er også :)). Spørsmålet er om det finnes andre enn agm-batterier som ikke har behov for vannpåfylling?
Da jeg skrev om kuldegrader, tenkte jeg mer på om strømproduksjon og lading på nåværende boks tåler 25 blå slik at jeg også kan lyse opp hytta når det er skikkelig kaldt.
For tekno-entusiaster er sikkert den brune boksen på steinaldernivå, men jeg finner ingen argument for å bytte den ut så lenge den gir meg det lyset jeg trenger på mørke hyttekvelder.
Takk igjen for gode svar, jeg gleder meg til å lese flere!

Røilern

Alternativet til AGM er GEL, men begge batteritypene er mer kresne på ladespenning enn vanlige blybatterier, og de er mer kostbare.

Hvis du vil beholde regulatoren har du bare et valg og det er vanlig blybatteri for fritidsbruk. De er rimelige, du må akseptere batterisyre problemet, og du må være forsiktig med hvor stort batteri du kobler til regulatoren.

Du sier ikke noe hvor stort solpanel du har, men basert på din regulator antar jeg at  ikke er større enn 60W, kanskje mindre.  Det betyr at batteriet ikke burde være støøre enn 50Ah, og iallefall ikke mer enn 100Ah
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod