Utvide batteribank

Startet av torn, august 22, 2013, 17:18:24

torn

Har i dag solcelleanlegg med 125w panel, sunwind 16 avab regulator, og 2 stk concorde 305at bstterier i serie. Anlegget er ca 5 år gammelt. Hvilke mulighet finnes for å øke batterikapasiteten? Etter som jeg skjønner vil det ikke være gunstig å koble på et batteri til.
Kan batteriskiller med 2 batteribanker være en mulighet? Hva anbefales i så fall?

Endeli

Det første som slår meg er at du bør oppgrader panelene dine. 125W er i underkant for 610 At for ikke å snakke om 915 At.
Samt oppgradere til en MPPT regulator.

Røilern

Sitat fra: torn på august 22, 2013, 17:18:24
Har i dag solcelleanlegg med 125w panel, sunwind 16 avab regulator, og 2 stk concorde 305at bstterier i serie. Anlegget er ca 5 år gammelt. Hvilke mulighet finnes for å øke batterikapasiteten? Etter som jeg skjønner vil det ikke være gunstig å koble på et batteri til.
Kan batteriskiller med 2 batteribanker være en mulighet? Hva anbefales i så fall?

Nye batterier skal ikke kobles til en 5 år gammel batteripakke. Ingen vei utenom  - sorry.

Dette er årsaken til at man må ha så lang planleggingshorisont når man dimensjonerer et anlegg.

Du har følgende valg:
1) Missbruk batteripakken til det ikke er noe igjen - dvs tappe de ned mer enn 50%. Det gir tilgang til en større kapasitet, men det varer ikke evig.
2) Kjøp nye batterier
3) Kjøp noen gamle batterier i tilsvarende alder som dine egne billig. Er det 6V batterier?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Batteriene er 12v. De er selvsagt paralellkoblet, og ikke i serie. Løsningen blir vel å kjøpe komplett ny bank når de er ferdige da skjønner jeg.

Røilern

Jeg er redd for det.

Concorde er jo bra batterier, det kan hende de tåler litt misshandling en stund hvis de ikke allerede er på vei til å gi opp.

De har jo fått puslete lading i mange år, panelene og regulatoren din gir neppe mer enn 6-7A lading og det er 1% av batteriets kapasitet eller 0,01C.

Jeg har vært i samme situasjon med 2 x 290At Sunwind batterier (egentlig 200At), disse fikk i begynnelsen bare lading fra et 60W panel (3,5A), også helt utilstrekkelig. Så oppgraderte jeg til 2 x 135W, og deretter med enda 2 x 140W. Jeg har faktisk beholdt batteripakken og min helt subjektive vurdering er at mer lading har forlenget batteripakkens liv.

Endelis forslag om mer solpanel kan kanskje forlenge livet til batteriene dine
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg har selv to stk Concorde 305Ah batterier som er 5år gamle og er i samme situasjon som deg. Jeg har valgt å bruke de en stund til og heller oppgradere andre ting.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod