Hvordan få stokkene på plass?

Startet av Bustergutt1, august 25, 2013, 17:58:52

Bustergutt1

Hei,og takk for et nyttig forum.

Jeg lurer enkelt og greit på om hvordan man setter opp ei maskinlaftet hytte på ei tomt uten vei,og uten mulighet for kran,ikke en gang beltekran. Må man ha helikopter eller greier man seg med håndmakt hvis man har 160mm? hytta er ca 50m2
Mvh.
Bustergutt1

Røilern

Tømmerhytter kan selvfølgelig bygges med håndkraft. Enten så ruller man stokkene opp på støttedragere eller så må de løftes opp med manuell vinsj.

Vekten på hver enkelt stokk bestemmes vel av designet på hytta, det må leverandøren kunne hjelpe deg med. Selv håndterer jeg ganske store tømmerstokker med en 12v vinsj jeg har på en liten beltebil.

Har du søkt på Youtube?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bustergutt1

 Jeg har faktisk ikke tenkt på det med manuell eller 12 volts vinsj så tusen takk for tipset :). Jeg har googlet mye men ikke vært på youtube,men det skal jeg nå :).

dybis

Jeg dro opp et par relativt store dragere (40x9cm) vha av et par billige båtvinsjer jeg kjøpte fra Biltema. Alt er mulig hvis man vil nok. HMS kanskje ikke helt i sentrum.

joakimsen

Hei, jeg har akkurat laftet opp hytte med 7 toms tømmer for hånd. Var tungt, men vi var noen robuste karer så det gikk greit. Men når det kommer til takåser hadde vi ikke sjans, men disse var lange og tjukke. Kan tenke meg de veide 2-300 kilo hver. Men bortsett fra åsene er det ikke noe problem å løfte alt på plass.

Joakim

botnafu

Selvsagt kan man klare dette uten kraner.

Hva ellers gjorde man før i tiden?  ::)

skarven04

Satte opp en tømmerkasse i 2008, ca 50 m2. Dette var ei tømmerkasse med 8-toms  tømmer og langt fra vei. Vi var 5 mann som laftet opp kassa, 8 mann på takåsene. 3 av disse hadde lang erfaring i montasje av tømmerksser. Tyngste løftene var de 2 øverste stokkene på hver langside. Disse var ca 8,5 m lang.Montasje av øvrige stokker var relativt enkelt. Hadde god tilgang på paller for å bygge arbeidsplattformer etterhvert som kassa gikk i været. Takåsene veide hver ca 300 kg og ble rullet på skråstøtter opp på taket ved hjelp av tau. Hele montasjen skjedde uten hjelp av vinsjer eller kraner, kun muskelkraft. Dersom du skal bygge tømmerkassen på samme måte vil jeg sterkt anbefale å at du har med personer med erfaring i slik montasje.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod