Hvor kaldt blir det ?

Startet av Bustergutt1, august 27, 2013, 18:11:02

Bustergutt1

Hei.

Jeg lurer på om man vil greie å holde en 50m2 stor hytte i maskinlaft 160mm varm på vinteren med bare vedfyring uten at ovnen står rødglødende. Området jeg bor i er kaldt,og det kan fort bli -25 og vel så det.
Hvor mye varmere er et byggesett av typen ranahytta (moduler)?

:).


Amatøren

Har gammel laftet hytte på 45m2 fra 1905 og da er det ikke isolerglass. Kun enkelt glass i vinduene.

På kjøkkenet har vi denne komfyren med med ca 2 meter røykrør får det går inn i pipen.

I peisestuen har vi en god gammeldags peis/grue som har røykåpning rett opp. Mye varme går opp.

Om vinteren så klarer vi å holde god varme selv ved -20oC til -25oC, men så kalt er det ikke ofte. Når vi kommer frem så tar det to døgn før den er gjennomvarm, men da er det så vi trives. Litt kald trekk/kaldtras er det jo selvfølgelig ved de vinduene. Når kjølig om morgene, men stiger fort når veggene er "gjennomvarme". Det viktige når vi kommer opp er å lufte veldig godt mens vi fyrer opp første 30-60 minuttene - Ut med gammel rå luft.

Vi har også en Zibro 125C parafinovn (2,4kW?) og kjører tidvis 900W varmeovn på aggregat om morgenen og så lenge aggregatet har bensin utover natten. Parafinovnen lar vi ALDRI brenne når vi sover. Er det ned til -15oC så holder vedfyringen mer enn nok.

Da jeg var liten var det kun vedfyring og da ikke så effektiv komfyr. Da hadde vi gjerne på oss ekstra ullgenser inne. Nå har kona på seg en langermet genser, mens jeg gjerne går i kun T-skjorte da jeg ikke liker å ha det så varmt.
Man lærer så lenge man lever.

botnafu

Jeg ville anbefalt deg å kjøpt noen rimelige gassovner, som du kan bruke til å få opp temperaturen raskt, når du kommer til hytten.

De er dessuten alltid grei å ha i bakhånd, hvis noe skjer med ovnen etc.

erstokke

Du har i prinsippet en tømmerhytte. Isoleringsverdien er ikke all verden sammenlignet med en hytte i bindingsverk med f.eks. 15cm isolasjon.

Problemet med tømmerhytter, er at de tar lang tid å varme opp. Når du skal opp en helg, er det blitt varmt når du skal hjem igjen. For å få mer bruk av hytta, bør du ha "ring hytta varm" som du setter på et døgn eller to før du ankommer hytta. Jeg har en 4kw Wallas med eksos ut gjennom veggen. Beste hytteutstyret vi har. Med dette systemet er det ikke rått i hytta når vi kommer fram heller.

4kw er ikke nok til å varme opp alle rommene, men det er stor forskjell på å ha minus 10-20 grader inne i hytta eller å ha pluss 5-10.

Vedovner er suverent til å få opp varmen i en tømmerhytte, fordi effekten gjerne kan være opp mot 10kw. Med en sånn i stua og en på kjøkkenet blir det gjerne varmt nok.

Et dilemma med vedfyring, er at du kan velge mellom ovn som blir fort varm - og fort kald vs ovn som bruker lenger tid på å bli varm, men som holder på varmen. Prøv å se hele oppvarmingssystemet under ett. Har du en Wallas f.eks., kan den holde tempen oppe gjennom natten, og da er det ikke så farlig om ovnen blir fort kald.

Trailman

Begynn med å ta kontakt med Røang & Co. i Leira, Valdres.
De selger et isolasjonskitt i tuber som er utviklet i USA. Det påføres der det er trekk gjennom laft, og er slik at det ikke stivner og åpner seg over tid. Min går har moderne laft med slikt kitt mellom, og det er ikke fnugg av trekk.
Jeg har kjøpt samme til en støl jeg har på fjellet, og er i ferd med å lete etter "trekk" mellom laftestokkene.

Når det er løst, kan du slå til på en solventilator, dersom du har sydvendt vegg og grei tilgang på sol. Disse absorberer varme fra solen, selv vinterstid, og overfører denne til ventilasjonsluft som pumpes inn i hytta - energi til dette kommer fra et lite solcellepanel montert inn i ventilatoren, som driver viften (disse kan gå minst 20.000 timer).
Det skal ikke mer til for å drive ut fukt og løfte temperaturen en god del, slik at du har et høyere startpunkt.

Er det veldig kaldt over lengre tid der du har hytte, vil jeg anbefale en "ring hytta varm" løsning - det er mange som er glade for sin Wallas.

Jeg har ikke slik, men bruker som enkelte har nevt gassovner for å hjelpe til med å få opp varmen.

Ellers går det mye varme rett opp i pipa med gamle ovner eller grue. Rentbrennende ovn av moderne type gir mye mer varme, og som en tommelfingerregel kan du regne med 1KW/meter stålpipe i rommet, i tillegg til hva som kommer fra selve ovnen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod