Stålpipe gjennom torvtak.

Startet av Doggie, august 28, 2013, 19:17:52

Doggie

Hei,
vi skal få montert en stålpipe i en hytte som skal ha torvtak. Tømrer og snekker er ferdige med sitt arbeid, og hytten står med underpappen på taket. Alle tilbudene vi har fått på montering av stålpipe, forutsetter at det er bygget en kasse opp fra taket som pipen skal gå gjennom, for å flytte lekasjepunkter over torven.
Det har imidlertid vært umulig å finne noen beskrivelse av hvordan en slik kasse skal bygges, og hvordan den skal kles med papp, knasteplast og torv.

Er det noen som har noen råd?

jijoh

Jeg holder på med samme opplegget. Hos meg la de protantekking istedenfor papp. Da ble denne lagt over kassen og helsveiset sammen. Kassen laget tømmermennene oppå taket før protantekkingen ble gjort. Denne kassen er nesten like stor som pipa slik at når stålrøret er satt inni kassa så monterer de pipehatten og resten på denne kassen. Kassen ble laget av kryssfiner. Det blir som en forskaling/ramme til den ytre delen av pipa de. Tipper at leverandøren av stålpipa har noen mål eller forklaringer på hvordan det kan gjøres  :)

Doggie

Takk for innspill. Jeg prøver nå å koble sammen produsent, leverandør, montør og snekker, og det ser ut til at det kan bli en ordning.

oewilh

Hei. Noen som har noen bilder, skisser av montering av stålpipe gjennom torvtak? De jeg finner viser kun montering gjennom alle andre typer tak.

torn

Gjort det på samme måte med kasse oppå taktroa, og membran opp på kassa. Fikk blikkenslager til å lage takhatt i kobber, med hull til pipetoppen, som er tredd ned på kassa. Kobber mot torv holder mye lenger enn stål, og er penere.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod