Varmepumpe fjellet - lønnsomt ?

Startet av nybegynner østlandet, september 15, 2013, 19:54:25

nybegynner østlandet

Jeg skal  legge inn støm på fjellet, og vurderer om jeg skal ha panelovner eller luft-til-luft varmepumpe. Tanken er å ha det 5-10 grader, og ringe hytta varm når vi skal dit - hver 3. eller 4 uke om vinteren.

Hytta er ca 70 kvm +hems og ligger i Valdres.   Elektrikeren mente vi med varmepumpe bare trengte 2 panelovner som frostsikring, og at vi uten må ha 7 (ca 10 000)

Setter pris på råd eller erfaringer om fordeler/ulemper med varmepumpe på fjellhytte, og om det er lønnsomt.  Antar grunnkostnad blir 25 000 med varmepumpe, men usikker på hvor mye sparer i strøm. 

Heffalompen

Vi har hytte på 100m2 pluss hems der vi bruker varmepumpe som frostsikring pluss vi lar varmekablene på badet stå på, varmepumpen har klart å holde hytten frostfri selv om det har vært 23 kuldegrader utenfor.
Ser ingen grunn til å ha panelovner som frostsikring i tillegg til en varmepumpe.
Vi sender tekst melding dagen før eller om morningen den dagen vi skal opp alt etter som hvor kaldt det er ute, så kommer vi opp til hytte med grei temperatur.

Har ikke regnet på lønnsomhet da det i vårt tilfelle var komfort som avgjorde valget :)

Pass på at du får varmepumpe som virker i kulde ( ikke alle gjør det) pluss en som har min temperatur på 10 grader, de fleste varmepumpene går ikke lengre ned enn 16 grader.

Furtebu

Vi er i samme tenkeboks.
Tegner nå ei H-hytte på ca 90m2 og er usikker på frostsikring. Den lokale elektrikeren mente at 10-graderspumpene ikke klarte å avrime seg skikkelig i kaldt østerdalsvær da de henter varme inne fra hytta for å avrimes. 16-graderspumper vill fungere, men litt bortkastet å ha så høy temperatur. Han ville heller gått for panelovner og ring hytta varm. Jeg er usikker.

Heffalompen

Hvorfor måtte du ha 7 panelovner som frostsikring, er vel kun rom med vann i som må være frostsikret?
Som hos oss blir bad, frostsikring med varmekablene i gulv og stue/kjøkken som oppvarmet med varmepumpen, lar også dør mellom stue og gang stå åpen slik at resten av hytten får litt varme.


Hva som fungerer i kaldt østerdalsvær vet jeg ikke, men på vår fjellhytte i Rogaland har det ikke vært noe problem med å sette varmepumpen på 10 grader og fjoråret bar virkelig kaldt til Rogaland å være, med flere dager med opptil 25 minus.

nybegynner østlandet

For frostsikring trenger jeg nok bare 3 ovner (stue/kjøkken, bad og do), men elektriker mente det var større behov for ekstra ovn i stue og soverom hvis vi ikke hadde varmepumpe.

Heffalumpen nevner fordel i komfor med varmepumpe.  Noen som har erfaringer på hvilke forskjeller i komfor en oppnå med varmepumpe ?   Har kun panelovner og vedovn hjemme, og ingen erfaring med varmepumpe.

mga

Om varmepumpe gir høyere komfort kommer bla an på romløsning. Bakdelen slik jeg ser det på en hytte er at du blir nødt til å varme opp "alt eller ingenting"; skal soverommene få varme fra varmepumpa må dørene stå åpne. Med panelovner i hvert rom kan du selv velge hvilke rom som skal varmes opp (gjerne med fjernstyring hjemmefra). Du kan også velge forskjellig temperatur fra stue/kjøkken til soverom.

At varmepumpa vil fungere tror jeg nok, men en helt annen ting er om det blir lønnsomt. I et kaldt vinterklima vil pumpa tilbringe en svært stor andel av tiden med en COP som er faretruende nært 1, dvs at du bruker like mange kW som du får igjen fra varmepumpa. I et slikt tilfelle tror jeg nok selv jeg ville valgt panelovner i kombinasjon med varmekabler og peis (som man uansett bør ha på fjellet som sikkerhet ved strømbrudd). Vi har varmepumpe hjemme, og er utrolig fornøyd med både driftsøkonomi og komfort, men på hytta går vi for overnevnte kombinasjon
Mvh Morten

Vårt hytteprosjekt på Brokke; http://furestoyl.blogspot.com

Heffalompen

Lønnsomhet kommer selvsagt an på hvor hytten ligger og hvor høy cop du får.
Vi har ca 50 overnattingsdøgn på hytta og har ett strømforbruk på 8000 kw, om det hadde vært høyere eller lavere med panelovner vet jeg ikke. Vi er uansett fornøyd med varmepumpen og ville ikke byttet den ut mot panelovner.
Man kan selvsagt få samme komfort med ringhytta varm opplegg på panelovner osv.

Vi har selvsagt peis på hytta er jo en selvfølge å ha peis.

erstokke

Argumenter i mot:
1. Leamikk som ikke er like driftssikkert som panelovn
2. Du må varme opp hele hytta og ikke bare frostsikre der det er vann
3. Må kanskje holde uforholdsmessig høy temperatur
4. Lydforurensning inne og ute
5. Begrenset levetid som kan gjøre lønnsomheten tvilsom

hyby

september 27, 2013, 17:01:14 #8 sist endret: september 27, 2013, 18:34:36 by hyby
Var inne på tanken, men droppet det.

Om man opererer med lav temp når du ikke bruker hytta, er det nok vanskelig å spare inn. Vi fyrer elektrisk, med fjernstyrt senkning. Og bruker ca 8500 kwh i året på 100m².  Vaiabel strøm og nettleie utgjør da ca 6000,-

Med en varmepumpe til 25.000,- som kanskje i praksis viser seg å holde bare 10 år. Gir da en årlig avskrivnings og kapitalkostnad på ca 2800,-.
Dvs i mitt tilfelle må strømforbruket nesten halveres for bare å komme i null.

Varmt på badegulvet, kjøl, frys og varmtvann vil du uansett bruke strøm til.
Så da tror jeg ikke det er mye igjen å drifte varmepumpen med...

Den lille besparelsen man i beste fall får er neppe verdt ulempene og risiko for driftsstans og kostbare servicer. Kanskje må du også styre med å grave ut snøfokk av den hver gang du kommer opp om vinteren...

Heffalompen

Hva som lønner seg et vel ikke så enkelt som Hyby har satt opp, regner med at panelovner og styringsystem med abo også koster litt?

Må vel legge til en eller to servicer på varmepumpen også.
Vil nok tro at varmepumpe ikke er så godt egnet i de mest snørike og kaldeste stedene i landet.

Slyboy

Varmepumpe på hytta er ganske genialt med tanke på fjerning av fuktighet og billig oppvarming. De fleste nye modellene leverer helt ned til -25. Der det er problemer med avriming når pumpa stilles ned til 8/10 grader har vi montert en panelovn under på 400 W som hjelper til vis tempen kryper under 8/10 grader innvendig.

Men dette er skjeldent ett problem. Problemene kommer først ved dårlig vedlikehold som vask og rens av inne og utedelen.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod