Frostsikring av vannrør - best/billigst?

Startet av OleHarald, september 16, 2013, 05:47:08

OleHarald

Hei.
Er helt ny her inne og hytteeier om 4 uker.
Jeg har sett at der er en uisolert 20-25 meter lang Ø32 mm vannledning fra brønnen uten varmekabel, så siden jeg skal bruke hytta hele året skal jeg få på plass isolasjon og varmekabel (med støpsel, slik at jeg ikke trenger elektriker)

1. Bør jeg legge varmekabel inni eller utenpå? (Vannledning ligger "oppe i dagen" fra hytte til brønn)
2. Hvilken selvregulerende varmekabel er best, og hvor kjøper jeg denne?
3. Hvor får jeg tak i isolasjon til vannledningen?

Har søkt både på forumet og på nettet.
Ser at Clas Ohlson har Raychem
Jula har Ebeco, men dette er utgående
Nexans får jeg hos elby, megaflis etc.
Øglænd system har også løsninger...
Devi DTIV har vel også noe..

It's a jungle out there!

Gode råd og tips mottas med stor glede!

Bidda

Har du vurdert å bytte ut røra med et ferdigsystem?
Vi har Isoterm-rør (blå) som vi lar fryse og når vi kommer så setter vi på varmen, etter 10 min så er vannet der.

Ditt rør er mulig ikke tåler å fryse og da vil du få et behov for å holde denne frostfri hele vinteren, noe som kan bli kostbart.

Søker du på Finn så finer du sikkert noe brukt også.

integrale

Jeg har brukt isolasjon for pvc rør fra biltema og jula sin frostsikrings varmekabel. Det fungerer fint helt ned til -22 grader. Bruker litt strøm selv om det er endel + grader. Plugger den i på senhøsten og bruker den til tidelig vår. Får en fin lunk i boden hvor jeg har expansjons tank og fryser  :)

Tepe

Hei

Om du ønsker å legge kabel inne i røret er det spesielle krav til kabelen, den skal være godkjent for å ligge i drikkevann. Du må uansett isolere så da er det kanskje enklest å legge den utenpå. Men dette blir vel en litt provosorisk løsning ettersom røret ligger på bakken og du tenker å koble via støpsel. Det er ikke godkjent å koble permanent med støpsel da det er en fast installasjon. Så du trenger nok en elektriker etterhvert. Selv om kabelen er selvregulerende bør den kobles via en terrmostat.

Best er nok sjelden billigst, dessverre.
Lykke til i vinter.

OleHarald

Takk for gode svar!

Etter å ha sett på Finn.no (takk til Bidda) har jeg funnet Ebeco sin varmekabel (godkjent for drikekvann og utenpåliggende) både hos Felleskjøpet og hos Megaflis: begge disse er billigere enn Jula.

Tenkte da å kjøpe en 35 m kabel, føre inn de nødvendige 25 m inne i vannledningen og bruke de resterende 10 m til utenpåliggende frostsikring av rørføringer under hytta.   Isolerer da vannledning på bakken med Biltema-isolasjon (takk til integrale), og isolerer rørsystemet under hytta med tilsvarende isolasjon.

Ettersom hytta er ved sjøen i Rogaland, snakker vi ikke om utstrakte og langvarige kuldeperioder, men bedre føre var!

Takk til Tepe for tips vedr termostat..


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod