Aduro Peisovn, ok eller ikke?

Startet av Furtebu, september 25, 2013, 07:12:31

Furtebu

Vi bygger hytte og skal bestemme oss for peisovn. Vi liker Aduro 9-serie av utseende og prisen er også fordelaktig.

I et annet byggeforum har jeg lest at mange erfarer ulelyder i ovnen, særlig da de med langt pipeløp og uttak av røyk på toppen av ovnen.

Vi kommer til å ha ca 2,5 meter pipe over ovn, pluss ca en meter over tak, altså total mellom 3,5 og 4 meter. Røykuttak på toppen av ovnen. Stålpipe.
Har noen erfaringer med ovnen?

erstokke

Jeg har ingen erfaring med den ovnen.

Jeg hadde litt ulelyder i min Contura. På den ovnen oppsto ulingen ved røret for tilkobling til ekstern forbrenningsluft (jeg har ikke koblet til noe der). Jeg fant noen gamle gardinklyper i metall som jeg satte rundt kanten av røret, dermed forsvant ulingen.

Hvis den aktuelle ovnen ikke har rørstuss for tilkobling for ekstern forbrenningsluft, kan en eventuell utbedring bli vanskeligere.

GAardal

Hei! Vi har denne modellen, med stålpipe omtrent som du beskriver. Helt flott ovn, lett å tenne opp i. Jeg har aldri lagt merke til noen lyder i den, tvert imot er jeg svært fornøyd!

Det eneste vi har hatt å ordne opp i, var at det dryppet vann ned langs pipen når det var regn og en bestemt vindretning. Beslaget som ligger under taktekkingen er klemt på selve røret, og her er det viktig å være generøs med tettemassen for å slippe vann inn.

Om selve ovnen har jeg bare gode meldinger, lykke til med den!

Heffalompen

Stålpipe lager litt lyd ved kraftig nedbør.

proel

Vi har en Contura 35T på hytta som vist på bildet. Dette er en klebersteinsovn som holder godt på varmen. Ingen ulyder av noe slag. Denne kan anbefales

Lykke til med valg av ovn.

Furtebu

Takk for gode innspill.
Det er et drøyt år til hytta er peisklar, så mye forskning kan fremdeles utføres. Vurderer nå Jøtul F373 eller en av Jøtul WARM ovnene.  ???

erstokke

Nå er det vel snart Bygg Reis Deg, og der pleier de fleste ovnene å være utstilt. Hvis du ikke har muligheten til å dra dit, bør du besøke noen utsalgssteder, ikke bare se på nettet.

Det er mye å tenke på med en ovn. F.eks. hvor stor effekt den bør ha og om det er viktig med rask oppvarming eller magasinering?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod