Feil på batterier

Startet av Rolf P, oktober 06, 2013, 10:31:48

Rolf P

Sommeren 2012 investerte jeg i en Victron Phoenix Multiplus 12/1200/50 (inverter/lader) samt to stk Hyttebutikkens AGM-batterier, hvert på 290 Ah.  I tillegg får jeg lading fra solcellepanel.

Alt fungerte fint inntil i vår.  Ved avreise fra hytta glemte vi å skru av Victron, når vi kom ned to uker senere var alt dødt, vi fikk ikke satt på lys.  Ladet derfor med strøm fra aggregat i flere timer.

Men etter dette så har jeg erfart at batteriene lades veldig fort ut.  Jeg kan komme til hytta og amperemeteret på regulatoren (Sunwind 16AVAB) sier at ladespenning er på topp (ca 12,7V), allerede samme kveld kan amperemeteret være nede i under 12,0 V.  På tross av lading over flere timer med aggregat så skjer det samme. 

Alt tyder på at batteriene er "utslitt", men hvordan kan det skje etter bare ett år, og etter en eneste dyputlading?  Finnes det noen måte å sjekke batterienes tilstand (som vi enkelt kunne gjøre på de gamle syrebatteriene)?  Jeg vil nødig bære to stk batterier på mer enn 60 kg hver til butikken, som forresten er nedlagt...).

Jeg har tenkt på om jeg skal skru ned Victron for å få den sjekket, om det kan ha oppstått feil på den, men uansett er det rart at spenningen synker så kraftig ila 1-2 dager (etter første opplading etter "forglemmelsen" tok det to dager før batterispenningen var nede på 11V).  Før hadde jeg et AGM-batteri på 125 Ah og en inverter på 350 W, en gang så vi på TV omtrent en uke uten lading fra solcellen før det var "tomt" for strøm.

stroller

Har dessverre erfart noe liknende selv. Knuste to Rolls batterier på samme måten. At batteriene blir tappet helt ut er dessverre døden for de fleste typer batterier :-/ Du kan få liv i de ved å lade de opp igjen, men de vil som du erfarer ikke klare å hold på kapsiteten slik de gjorde før.

Røilern

Ergerlige greier.

Spørsmålet er om denne ene utladningen var den virkelige årsaken eller om løsning var dømt fra dag en.

Vi trenger nok litt mer informasjon for å kunne hjelpe deg. Jeg stiller meg litt tvilende til regulatoren din - den har vel ikke oppsett for AGM batterier?

Hvor mye solpaneler har du?

Hvordan er inverteren din konfigurert - korrekt spenning for AGM?, er temperatur kompensering lagt inn, er det separat spenningsmåling ved batteriet, hva slags kabling har du?

Uavhengig av om det er mulig å vekke batteriene til live så er det jo viktig å sørge for at det ikke skjer igjen.

Jeg har to like batterier - har lagt ved databladet som jeg har fått

https://www.evernote.com/shard/s55/sh/2a72d9c1-326e-453f-932a-31f23699c793/aa05d30ed9e0509ea480d86bdc056d99


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

mange spørsmål her - et till:

Min inverter slår seg av hvis spenningen blir for lav - 11,6V - 11,7V tror jeg.

Slår ikke din seg av?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tverrdalen

Hei.
Jeg sliter også med solcelle anlegget mitt
Vinterstid, med bruk av "Ring hytta varm" og tilhørende parafinovn, får ofte problem med tenning, pga at spenningen synker kraftig.
Har 2 stk AMG batterier på 290 Ah, 2 solcelle paneler på 100w hver, og en Stelco PR 3030.
Fikk et tips om at regulatoren ikke skulle stå på SOC, men på VoL. Vet ikke om dette hjalp så mye.
Ellers leser jeg at regulatoren ikke skal stå på GEL, er dette riktig?

frank2

Dette er jo det store problemet med blybatterier, de tåler ikke stå tomme over tid.
Kombinasjonen blybatterier og solceller, i Norge med lite lading vinterstid er jo egentlig veldig dårlig, spesielt på små anlegg som står uten tilsyn om vinteren.
Vil anbefale alle som trenger nye batterier å se seg om etter en annen batterikjemi, For eksempel Lithium, som det kommer mer og mer utvalg av.
Kan også gjøre som meg, å gjenbruke noen gamle elbilbatterier (NiCd).
Disse er helt motsatt av bly, ved at de liker best å lagres med så lite lading som mulig, har fungert kjempefint i 5-6 år nå

Rolf P

Takk for mange gode kommentarer. 
Jeg har ett solcellepanel på 140W.  Jeg stiller meg tvilende til om regulatoren har så mye å si, selv om jeg lader opp i flere timer med aggregatet (som ikke lader via regulatoren men via Victron (som skal kunne lade opp mot 50A)) så synker spenningen drastisk i løpet av 1-2 dager.  Finner for øvrig ingen muligheter for innstillinger på Sunwind-regulatoren.
Victron ble konfigurert via Hyttebutikken for å passe til de to batteriene jeg kjøpte der. Og ja, Victron slår seg av ved for lav spenning, husker ikke ved hvilken (alle papirer ligger på hytta).  Det er det siste som gjør det hele så uforståelig, dersom Victron har slått seg av så skal ikke batteriene ha blitt ladet ut.

Det jeg fortsatt lurer på er om jeg klarer å måle meg fram til om batteriet er "utslitt", slik som vi gjorde i gamle dager ved syremåling?

Røilern

Sitat fra: Rolf P på oktober 07, 2013, 16:34:11
Jeg stiller meg tvilende til om regulatoren har så mye å si, selv om jeg lader opp i flere timer med aggregatet (som ikke lader via regulatoren men via Victron (som skal kunne lade opp mot 50A)) så synker spenningen drastisk i løpet av 1-2 dager.

AGM batterier er ventilerte og veske kan ikke etterfylles. Derfor skal AGM batterier lades med lavere spenning (typisk 14,3V) og følgelig skal ikke en vanlig regulator for blybatterier som lader med 14,7V benyttes. Hvis AGM batterier lades konsekvent med for høy spenning vil de ventilere og syremengden vil bli redusert. I tillegg er de litt mer kresne på kompensering for temperatur svingninger, 0,03V per grad er ganske vanlig. I kaldt vær kan dette gi for dårlig lading og bidra til at batteriets kapasitet blir dårligere.


Fordi syren ligger lagret i glassmatter (Absorption Glass Material) kan den ikke veies. Hvis batteriets kapasitet er redusert er enten syremengden blitt redusert, blyplatene sulfatert eller "spist opp" av mange sykler med lading og utladning. Siden dine batterier er nye tror jeg batteriene enten er sulfatert eller blitt overladet slik at syren er borte. Det siste kan du ikke gjøre noe med, men sulfaterte batterier kan kanskje reddes med langtidslading i overkant av batterienes maksimale ladespenning.

Sitat fra: Rolf P på oktober 07, 2013, 16:34:11
Og ja, Victron slår seg av ved for lav spenning, husker ikke ved hvilken (alle papirer ligger på hytta).  Det er det siste som gjør det hele så uforståelig, dersom Victron har slått seg av så skal ikke batteriene ha blitt ladet ut.

Kan det tenkes at du har hatt noe annet stående på som har tømt batteriet helt?

Hva var batteriene på når de var ladet helt ut?

----------
Batteriene dine er forøvrig bare 200Ah (jeg har to helt like) når belastningen er litt høyere, 10A per time per batteri. Hvis du utlades helt, så må de lades teoretisk sett med 400Ah = 8 timer med din Victron, men fordi ladingen synker når du er ferdig med bulk ladningen så må du kjøre aggregatet borti 16 timer før batteriene er full-ladet.

Du skriver "flere timer" i ditt første innlegg - hvor mange timer ladet du?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Det samme har skjedd med meg og jeg kontaktet Sunwind om det. Nedenfor er svaret. Jeg har samme Victron som deg og det han skriver om DIP-switch stemmer ikke på min. Det er ingen DIP-switch for equalizing som det heter på Engelsk. Svar fra Sunwind:

SitatHei

Jeg skal prøve å besvare dette så kort og konsist som mulig.

Den dårlige kapasiteten skyldes trolig det vi kaller sulfatering i batteriene dine.

Det beste måten å kontrollere dette på er å endre instillingene i Victron slik at den lader opp mot 15V i inntil en time av gangen. Dette gjøres enklest ved hjelp av software og PC.

Det er også mulig å endre Dip Swith i Victrom midlertidig og løse det uten pc.

Konferer da med manualen og en av våre teknikere. Når batteriene synes å være fulladet, stenger du laderen og endrer maks ladespenning til 15V. Bruk en klokke til å kontrollere tiden. Prosessen kan gjentas over flere dager.Vær spesielt oppmerksom på at batteriene ikke blir varme (over 50 C) da må du avbryte ladning umiddelbart!

Når du har gjort dette noen ganger så settes ladning tilbake til standardinstilling.

Lykke til!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

HBOle

Det er vanskelig å si om batteriene er ødelagte eller ikke ut i fra opplyningene vi får her, tar ikke noen teoretisk gjennomgang men kommer med noen kommentarer:

- Hvis batteribanken er kjørt veldig langt ned så kan det være tidkrevende å få fylt den opp igjen, spesiellt ved hjelp av solcelle.

- "Flere timers lading med aggregat" er ikke nok til å fylle en så stor batteribank.
Dersom de er tappet langt nok ned så vil du trenge mer enn en lang dag før de er fulle med din lader (minst 15 - 20 timer).

- Dersom kvaliteten på strømmen ut fra aggregatet er dårlig er det slett ikke sikkert at laderen fungerer som den skal, hva slags aggregat har du?
(Mål eventuelt ladestrømmen som går fra lader til batterier med et tangampermeter for å kontrollere ladekapasiteten).

- Dersom Sunwind regulatoren er gammel er det som noen er inne på ingen god kombinasjon med AGM-batterier.

- Dersom du kommer på hytta mens det er lyst/sol ute så vil Sunwindregulatoren vise ladespenning, når det blir kveld og mørkt så vil spenningen synke på grunn av at ladingen bortfaller. Det er mao ikke sikkert at batteriene er så "fulle" som du får inntrykk av når du kommer på hytta.

- Hvor fort batteriene tømmes er selfølgelig oså avhengig av strømforbruket.

Ville kjørt lading til laderen går over på vedlikeholdslading og tatt det derfra.
Om mulig ville jeg tatt med batterier og regulator hjem, fått ladet batteriene og satt på en 12v last (som man kan lese av på regulatoren) og latt det stå til batterivakten slår ut. Praktisk kapasitet i batteribanken blir da lasten (A) * timer det gikk før batterivakten slo ut. Denne regulatoren vil slå ut på batterivakt etter at ca 400ah er forbrukt med et moderat strømtrekk.

Angående SOC (ikke relevant for problemstillingen til tråstarter - men kom opp i tråden):
Det er et viktig poeng å stille fra SOC til voltstyring av regulatoren i alle systemer der det hentes eller tilføres strøm til batteribanken som ikke går gjennom regulatoren. SOC beregner hvor mange prosent du har til rådighet ut i fra lading/forburk som går gjennom regulatoren. Lading/forbruk som går utenfor regulatoren registreres ikke og medfører at regnestykket blir feil.

Et siste spørsmål er hvorvidt det er noe som trekker strøm fra anlegget når det ikke er i bruk, en liten last vil stjele veldig mye av ladingen fra solcellepanel.

Mvh
Ole


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod