Oppheng solcellepanel

Startet av Hod, oktober 15, 2013, 07:30:24

Hod

Jeg har pr idag festet solcellepanelet på uthusveggen, panelet er 200w fra sparelys.
Driver å tenker ut ny plassering siden dette var ment som en midlertidig løsning for å få strøm til sommerferien. Idag står det rimelig flatt horisontalt, mens jeg vurderer å få det opp på siden av taket festet vertikalt på en mast. Finner ingen fester eller mastfester som kunne passe til formålet. Har tanker om hvordan selve panelet kan bli festet til masten(med mulighet for vinkeljustering), men har ikke funnet mast eller mastfester som er aktuelle. Panelet er 15,5kg og stort så det må dimensjoneres for vind. Har forøvrig en bred vindskie på gavlen som bygger 40-50cm ut fra vegg, så evt feste må være stort nok for å få masten utenfor dette. Har ikke mulighet til å kun feste i vindskien.
Kan panelet uten problemer monteres vertikalt etter å ha blitt brukt horisontalt i noen måneder? Vil vind bli ett problem med vertikalt panel?
Tips til mastfester tas imot!
Hadde en tanke om å ta en mast ned i bakken, men blir stygt tror jeg.
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

erstokke


Røilern

Panelet påvirkes ikke av hvordan det har vært montert. Vertikalt eller horisontalt spiller ingen rolle, men det er jo klart at et liggende panel av denne størrelsen gir betydelig moment på en stolpe montert på en trevegg. Jeg tror jeg hadde satsen på en innfestning på vegg.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod