Kommentarer til 24V solcelleanlegg

Startet av Nybegynnergammel seter, oktober 21, 2013, 13:35:09

Nybegynnergammel seter

Hei,


Har en gammel seter på Alvdal som er tiltenkt et solcelleanlegg.
Etter å ha lest på diverse forum har jeg begynt å leke med tanken på et 24V anlegg. Grunnen til at jeg vurderer 24V er at det vil bli enkelte lange ledningstrekk(18m) pga. seter tun med eget vaskerom(vannpumpe). I tillegg har jeg bemerket meg kommentarene på solarpaneltalk vedrørende kapasitet i et 12V anlegg.
Har regnet meg fram til at jeg trenger batteribank ca. 600 AH(fratrukket diverse).

Er det noen som kan bistå med kommentarer til følgende anlegg? Er veldig takknemlig for tilbakemeldinger :)

Batteribank:
Er det hensiktsmessig her å gå for  4 X 6V AGM? Har noen innspill til oppsett, produsenter eller andre alternativer? Ser ikke ut til at det er mange som selger 2V og 6V i Norge. Hva hadde dere gjort? En tanke er jo å gjøre dette billig da batteriene har begrenset levetid uansett og heller håpe på at utviklingen bidrar til at prisene faller ytterligere. 

Solcelle: Ser at sparelys har store 200w paneler til ca. 3300 kr beregnet på 24V anlegg. Forslag til dimensjonering, produsenter og best value for Money til et slikt anlegg?


MPPT: Er 40/45 tilstrekkelig til et slikt anlegg eller burde man gå for 60?
Ser at Morningstar tilbyr både 45 og 60. Har ikke så stort behov for avlesing på nettside. Det som er viktig er at det er dimensjonert i forhold til anlegget. Har lest litt om de forskjellige typene her på forumet. Phocos, Steca og EP Solar er andre merker jeg har sett folk benytter.

Inverter: Ønsker i denne omgang å gå for en billig løsning og heller oppgradere dette senere. 200W til lading av mobil, pc etc. Dette skal jeg nok klare å finne billig på nett selv.

Batterilader. Har et gammelt Honda EX650 med kontinuerlig 550W. Er det i det hele tatt mulig å lade et slikt anlegg med så «svakt» aggregat? Med en 24v lader fra getek på 14 A  vil dette gi lading på ca 2 prosent av batteribankens kapasitet.
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=350&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

Ser for meg at MPPT laderegulator, batterilader og inverter kan kjøpes i utlandet, men at solcellepanel og batterier blir kjøpt i norge.

Innspill mottas med takk.

Røilern

Sitat fra: Nybegynnergammel seter på oktober 21, 2013, 13:35:09

Har regnet meg fram til at jeg trenger batteribank ca. 600 AH(fratrukket diverse).

Batteribank:
Er det hensiktsmessig her å gå for  4 X 6V AGM? Har noen innspill til oppsett, produsenter eller andre alternativer? Ser ikke ut til at det er mange som selger 2V og 6V i Norge. Hva hadde dere gjort? En tanke er jo å gjøre dette billig da batteriene har begrenset levetid uansett og heller håpe på at utviklingen bidrar til at prisene faller ytterligere. 

Husk at en 600Ah 24V batteribank er dobbelt så stor som en 600Ah 12V løsning.
Det kan lønne seg å bruke Watt timer i steden - 600 x 24V = 14400Watt timer

6 x 4V er en fin løsning hvis størrelsen er korrekt

Sitat fra: Nybegynnergammel seter på oktober 21, 2013, 13:35:09

Solcelle: Ser at sparelys har store 200w paneler til ca. 3300 kr beregnet på 24V anlegg. Forslag til dimensjonering, produsenter og best value for Money til et slikt anlegg?


MPPT: Er 40/45 tilstrekkelig til et slikt anlegg eller burde man gå for 60?
Ser at Morningstar tilbyr både 45 og 60. Har ikke så stort behov for avlesing på nettside. Det som er viktig er at det er dimensjonert i forhold til anlegget. Har lest litt om de forskjellige typene her på forumet. Phocos, Steca og EP Solar er andre merker jeg har sett folk benytter.


Med en god MPPT regulator så er panelets spenning ikke linket til batteribanken. Så lenge spenningen er høy nok så er det greit.

Valg av leverandør er vel litt smak og behag. Selv synes jeg utseende er viktig i tillegg til ytelse.


Sitat fra: Nybegynnergammel seter på oktober 21, 2013, 13:35:09

Inverter: Ønsker i denne omgang å gå for en billig løsning og heller oppgradere dette senere. 200W til lading av mobil, pc etc. Dette skal jeg nok klare å finne billig på nett selv.

Batterilader. Har et gammelt Honda EX650 med kontinuerlig 550W. Er det i det hele tatt mulig å lade et slikt anlegg med så «svakt» aggregat? Med en 24v lader fra getek på 14 A  vil dette gi lading på ca 2 prosent av batteribankens kapasitet.
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=350&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

Min er faring er at mange PC og mobilladere ladere fungere dårlig med modifisert sinus. Likeledes at man må ha meget god margin med en gang man ønsker å kjøre en 220V motor

Et svakt agregat og en puslete lader har ikke sjans til å lade en batteribank som dette. Eneste mulige billigløsning er en en motor med en kraftig dynamo (alternator) og en avansert regulator. Husk bare at for å kunne lade 65Amp 24V  trenger du minst en 6Hk motor
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Nybegynnergammel seter

Takk for tilbakemelding Røilern.

Slik det ser ut nå ser det ut til at det blir en løsning med 2 X 12V. F.eks AGM Solar 350 fra Sparelys og investere i en skikkelig kombinert lader/inverter og nytt aggregat i stedet.

Noen som vet om andre steder å kjøpe batteri og diverse til solcelleanlegg som er konkurransedyktige på priser?

Sparelys
Alternativ Energi

Utenlandske nettbutikker?

Trailman

Anbefaler Wind-Sun forumet for gode råd og opplysninger, og mengder av diskusjoner - uten Solarpaneltalks passiv-aggressivt merkelige måte å komme med innspill på.

http://www.wind-sun.com/ForumVB/forum.php

Skal installere 24V anlegg selv, og har orientert meg en del, og også fått fine tilbakemeldinger her.

Jeg skal kombinere med en vindgenerator, for å få et bidrag midtvinters, når solen står lavt.

Jeg vurderer å parallell- og seriekoble fire 12V batterier, slik at jeg får 2x24, og 2xamperetimene. Dette går helt greit når man har å gjøre med fire batterier. Det jeg nå vurderer, er å dimensjonere rett i forhold til hva paneler/vindgenerator er i stand til å lade rett. Ikke noe poeng i å ha altfor stor batteribank.

Ellers liker jeg filosofien til Chris Olson på Wind-Sun, som mener man skal se bort fra batteribank-dimensjonering for fem dager uten tilstrekkelig gjenopplading. Han har regnet godt og lenge på dette, og mener at fra dag tre bør man kjøre generator for opplading, gitt hvor dyre batteribankene er.
Jeg har kjøpt en Morningstar MPPT 60, regner med å kjøpe de samme 200W panelene du vurderer, og en Victron Phoenix MultiPlus C 24V 1600VA Inverter.
Funderer på om jeg eventuelt skal ta steget opp på inverter, men ser ut som om 1600 er tilstrekkelig for fjellstølen jeg skal ha dette på.

Røilern

Bra kommentarer Trailman,

En av elementene man kanskje kan ta i betraktning når lærer av disse amerikansk dominerte web sidene er at mange av deltagerne har sin eraring fra vanlige blybatterier fordi de anser  AGM batterier som råflott og unødvendig dyrt. Følgelig er de litt låst i balansen mellom nødvendig minimums effekt på lading kontra batteristørrelse. AGM's batteriene vesentlige lavere indre motstand rokker litt på de gamle reglene.

I tillegg er det mange av brukerne (Chris inlcudert) som lever off Grid og følgelig har et helt annet daglig forbruk, og ikke 5 vile dager i hver uke som er den mer klassiske norske hytteeier.

Hvordan ser regnestykket ditt ut mht til forventet forbruk, paneler og batteribank?

Det vanskelige med inverter er å vurdere hvilken størrelse som trengs - en 1600W inverter kan drive 1600W med lys, men er ikke sterk nok til å starte en 1200W sirkelsag. Motorer har et høyt krav til strøm i startøyeblikket. Mitt lavernergi kjøleskap fra Borsch som vel drar 50-60W når det går trenger 1200W i startøyeblikket.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod