Ventilasjon på bad med Snurredass

Startet av Pimpel, november 07, 2013, 08:28:58

Pimpel

Hei.

Debuterer med min første melding på dette forumet.  :)

Jeg har laget et bad på hytta. Ca 5-6 m2 stort. Som varmekilde har jeg varmekabel i gulvet.
Har også snurredass på dette badet, med elektrisk avtrekksvifte gjennom doen og over tak.
Ifølge Vera, som produserer snurredassen, er det viktig å montere lufteluke ved tak og ved gulv ved doen for at ikke varmen i rommet skal trekkes ut i doen. Det er gjort.
Jeg opplever imidlertid at det ikke er varmt nok i rommet så lenge vifta i doen står på. Slår jeg denne av så blir varmen bra, men da blir det selvfølgelig lukt.
Er det noen som kan hjelpe med tips.

Bidda

Kjøp turtallsregulering det gir deg mulighet til å justere vifta/avtrekket slik at du unngår lukt men samtidig ikke drar ut mere luft enn behov. Vi har vår på på ca 30%  i den kalde årsperioden og på 100% på sommeren.

Pimpel

Takk for det.
Da skal jeg få montert en slik en, og satse på at det virker.
Høres i alle fall fornuftig ut.

Amatøren

Henger meg litt på:
Noen tips om turtallsregulering for 12V? Dvs. 12V inn fra batterier og 12V vifte
Man lærer så lenge man lever.

petter`n

Ser at Båt-Holm i Skjeberg/Halden selger 3A, 12v dimmer 229,-

erstokke

Jeg har laget baderom med Snurredass uten elektrisk vifte, og det er fullstendig luktfritt. Lukter mindre enn vannklosettet hjemme.

Har vært nøye med 4 ting:
1. Ventil nede ved do og oppe i motsatt ende av rommet
2. Yttertanken er tett, så dassen ikke suger falsk luft. Bla. har jeg vært nøye med pakninger og lagt en plankebit over hullet i topp-platen på dotanken.
3. Avtrekksrøret er lagt med kort bend og glatt rør godt over hustaket.
4. Vind-vifte på toppen av avtrekksrøret.

Og ja, det er såpass luftgjennomgang i rommet at det blir litt kaldt midtvinters.

Morty

Sitat fra: Amatøren på november 10, 2013, 11:39:33
Henger meg litt på:
Noen tips om turtallsregulering for 12V? Dvs. 12V inn fra batterier og 12V vifte

Ja det har de på Cdon.no for en 50-lapp. ZALMAN FAN MATE 2 - systemviftehastighetskontroller
Jeg koblet denne tilen standard kabinettvifte for PC som de også har på cdon.no str 90mm i et 110mm skøtekobling mellom det fleksible røret fra dassen og plastrøret som går over taket. Funker så lenge den vil, og så har jeg et par vifter i reserve som er lett å bytte. Bruker bare 0,09 ampere. Mye mindre lukt på hytta enn hjemme og det har blitt en (om mulig) enda bedre fornøyelse å tilbringe tiden der;-)  null lukt med ca 50% av spenningen. Men pass på at ikke vifta di drar for mye strøm - da paier spenningsregulatoren.

Suiram

Familen har en hytte med biodo, porselenstol med rør ned i tank under hytta som tømmes ved behov. El.vifte 12V i rør fra tank opp over tak. Dette fungerer greit, lite lukt, men litt kaldt gufs i rompa på vinteren :)

Er det mulig å skape mer undertrykk ved å sette inn en ventil eller 12V vifte i vegg fra varm gang og inn på toalettet? Plassert nede på vegg?

S


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod