Ny sommerhytte med solstrøm fremfor nett?

Startet av Antlas, desember 03, 2013, 18:28:59

Antlas

desember 03, 2013, 18:28:59 sist endret: desember 03, 2013, 22:44:24 by Antlas
Så følgende tråd: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1202.msg7686#msg7686
men starter ny, da tittelen ikke er helt dekkende.

Planlegger nå sommerhus ved Oslofjorden; forhåpentligvis ferdig med grunnarbeider (kjeller) og anneks i løpet av sommeren, for så å begynne på selve hytta neste sommer.
Tomta har strøm rett ved, vei og evt vinterbrøyting, sommervann og gråvannsrensing. Det er mulighet for å borre etter vintervann, samt legge svartvannstank. Mao det er mulighet for full boligstandard og helårsbruk (reg. maks 11 mnd).

Det hele er med begrenset budsjett og prisen på å få lagt inn strøm, samt byggestrøm irriterer meg litt. Årlige strømutgifter har jeg ikke tenkt på enda... Dermed har jeg midlertidig satt opp et lite aggregat der, og noe gamle solcellegreier. MEN linken over satte meg på tanken om solstrøm permanent også her!?

Er det en god ide; noen som har tanker for og i mot?

Her begynner en evt helt fra bunnen av; 24v(?) og 220 inne (må vel ha vanlig sikringsskap og opplegg inne uansett da), masse sol, god plass til paneler på taket; hva slags utstyr skulle en evt hatt?

Jeg ser for meg at hytta brukes lite fra november til påske, men ellers mange langhelger og hele sommeren; men den kunne jo brukes hele året (bare 40 min å kjøre). Bad med WC; skulle gjerne hatt fryseboks (fiske) og ordentlig kjøleskap/boks. Oppvarming med ved når en er der, er greit; også av tappevann egentlig. Koker på gass; stekovn, oppvaskmaskin osv kan dras av aggregat.

MEN jeg tenkte å ha strøm stående på på badene, for å sikre at det ikke fryser, samt i ett mindre rom i garasjekjelleren med vaskemaskin osv. Disse små arealene kan isoleres godt; kanskje en trenger 300w+200w i badene på vinteren (termostat), samt litt i kjellerrommet. Aggregatet kan jo stå i kjelleren og varme dette når det går. Oppvaskmaskinen er jo også et problem ved frost; varmekabel (?). Kunne badene/cisterner tømmes for vann? Evt frostveske...

1) Kunne en klart å dra en fryseboks med paneler fra påske til november?
Og kunne en brukt 500 watt om natten i den mørkeste og kaldeste tiden; ville batteriene da kunne bli ladet opp om dagen, evt med litt hjelp av aggregatet på dårlige soldager?
2) Skulle gjerne hatt kjøleskapet på hele året, slik at det holdt 4 grader. Vanlige kjøleskap/frysere krever vel 10 grader i rommet. Kunne en bygget noe med båtutstyr; løs kompressor eller noe, eller 12v strøm?
3) Det kan være litt vind her; ville en vindmølle løst vinterproblemet her?
4) Hvor stor batteribank og hvor mye solceller vil en trenge?


Røilern

Fristende tanker dette her, men med det forbruket du beskriver så vil det bli fryktelig dyrt å lage en solstrøms løsning. Men det er mulig, og særlig ved hjelp av vindmølle kan du få bra drahjelp om vinteren.

Det finnes mange tråder om dette tema på nettet, jeg tror alle sammen beskriver forskjellen mellom sol og nettstrøm som betydelig. Du må regne med 5-6 ganger pris pr kw.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Høres ut som du legger opp til boligstandard uten strøm.

Mitt kjøleskap bruker under 200 kwh pr år. Solcelleanlegget klarer å det gående kontinuerlig unntatt i de aller mørkeste månedene. Men å ha på 500w pluss kjøleskap kontinuerlig krever et veldig stort solcelleanlegg.

Poenget med å bruke solcelleanlegg er etter min mening å tenke alternativt hele veien. Altså har man ikke grunnvarme på, man sørger for at alle installasjoner tåler frost. Skal du ha vann og avløp må altså det planlegges slik at det enkelt kan dreneres og frostsikres når du forlater hytta. osv.

Antlas

Takker for begge svar.

Ja, det krever vel så mye fra solstrøm å ha f.eks 1000 watt på hele vinteren. Dette ville jo ikke koste mye om en først var tilknyttet nettet. Det hadde sikkert vært mulig å redusert til ett frostfritt lite rom i kjelleren der aggregatet vannpumpe og vaskemaskinen står. Også kanskje en fryseboks på propan som kan sørge for innfrysing, om en skulle få fisk..

Det er vel best å holde seg til nettet der en kan!


Røilern

Sitat fra: Antlas på desember 04, 2013, 18:51:35


Det er vel best å holde seg til nettet der en kan!



Det er nok hovedregelen.

Men det finnes jo andre forme for oppvarming hvis man vil holde det frostfritt.

Jeg har en løsning hvor jeg holder hytta frostfri ved hjelp av forskjellige løsninger løsninger

Vår og høst bruker jeg overskudds solenergi til å varme opp bad med en 200W ovnslist på vegg
Når det blir mørkere og kaldere så bruker jeg en Cami ovn som styres automatisk. Denne leverer 1000W som minste energi og det er nok til frostfritt kjøkken og bad.
I tillegg har jeg en 2000W ovn på badet som jeg kan slå på mens jeg alikevel kjører aggregate til å lade batteriet.

Overskuddsenergien fra solpanelene er selvfølgelig gratis, kw' levert fra Cami ovnen koster 1,15 eller deromkring - altså dyrere enn Nettstrøm - i tillegg er jo ikke ovnen gratis heller.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

[
4) Hvor stor batteribank og hvor mye solceller vil en trenge?


[/quote]

Du kan se litt på denne linken her ang batteristørrelse : http://www.cleversolar.co.uk/shop/help-advice-faq/solar-calculators/solar-energy-production-calculator.html

Og denne er interressant ang det å teste ut det å legge solpanelene på taket., her får du estimert strømproduksjom for hele året akkurat for ditt eget hus!  http://www.solstats.com

Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod