2 små solcellepaneler og batterier, eller ett stort batteri og solcellepanel

Startet av Tiriltoppen, august 11, 2008, 18:55:19

Tiriltoppen

Skal i gang med å installere et solcelle-system på hytten vår og har noen spørsmål i forbindelse med dette. Jeg har blandt annet lest flere steder at man anbefaler å gå for 2stk 85W solcellepaneler i forhold til ett på 120W fordi 2stk på 85W vil gi bedre/mer lading.

Det syntes jeg høres veldig naturlig ut da 2*85W = 170W i motsetning til 120W, men har dette også noe med at det anbefales 2 små panel i forhold til ett stort? Er f.eks 2*60W bedre enn 1*120W ? Har forstått det slik at likespenningseffekt regnes ut med P = U*I For å finne I (strømmen) må man vel da ta I=P/U om jeg husker korrekt fra skoledagene, noe som gir med med 120W panel som eksempel: I = P / U I = 120 / 12 I = 10A Ladestrømmen vil da bli 10A, men er dette kun teoretisk? Er det stor forskjell på en normalt lys dag og en skikkelig solskinnsdag?

Har også tenkt å gå for en batteribank på 240Ah. Har også her hørt at det lønner seg å velge 2*120Ah i forhold til 1*240Ah. Stemmer dette? Noen andre fordeler med dette enn at man har en viss redundanse dersom ett ryker? Utifra regnestykket med 10A ladestrøm, hvordan regner jeg ut hvor lang tid det vil ta å fullade batteribanken fra f.eks 40% kapasitet. Altså at jeg har tømt 60% av batteriene. Vil dette regnestykket være forskjellig om jeg har ett eller fler batterier? Virker som alle disse tingene er noe veldig mange ikke har fått 100% klarhet i. J

eg har fortsatt en mengde andre spørsmål om kabeltyper / laderegulatorer etc.. men det får vente til neste runde!

OS

Hei,

Se svar fra meg på et av dine andre innlegg. Jeg vil anbefale deg å få tak i katalogene fra www.hyttebutikken.no, www.hyttetorget.no og www.sunwind.no. Alle disse har nyttig informasjon ang. dimensjonering av solcelleanlegg, hvor mye lading du kan forvente i ulike årstider osv.

Når det gjelder flere små kontra ett stor batteri vil jeg anbefale ett stort (eller aller helst flere store ;D).

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod