Hvordan hindre skadedyr når spjellet ikke er til å rikke?

Startet av grenness, desember 27, 2013, 15:46:37

grenness

På vår arvede, 40 år gamle hytte har vi det siste halvåret to ganger kommet opp til griseri inne, alt tyder på en ubudt gjest som har kommet ned pipa (ikke nissen).
Dette er ifølge den eldre generasjon første gang det skjer.
De har heller aldri brukt spjellet, så det er helt stuck i åpen posisjon.
Er det noe annet jeg kan gjøre for å hindre nye besøk?
Hønsenetting rundt pipa på taket, eller vil det ødelegge for avtrekket?

Christopher

grenness


Wim_Runar

Hadde selv besøk av en andeliknende fugl som kom ned pipa men ikke opp igjen. Ikke de største ødeleggelser som ved besøk av mår eller den slags men inmari guffent uansett.

Jeg har satt opp ny hatt på pipa, som en gir et buet dekke over. Det finnes jo en rekke pipehatter som ser veldig fancy ut. Men der ser ut til at de koster skjorta.  

http://www.pipehatt.com/categories/vart-utvalg-i-pipehatter

Reodor Felgen-løsningen er nok hønsenetting. Kan ikke tenke meg at hønsenetting over et 15 til 20 cm pipeløp vil ha noen effekt på trekken.

grenness

Sitat fra: Wim_Runar på januar 23, 2014, 09:17:03
Hadde selv besøk av en andeliknende fugl som kom ned pipa men ikke opp igjen. Ikke de største ødeleggelser som ved besøk av mår eller den slags men inmari guffent uansett.
Nei, det er mår vi mistenker. Spretten krabat som har hoppet opp og åpnet kjøkkenskap, dratt ut krydderbokser som er åpnet utover gulv og sofaer etc.

Sitat
Jeg har satt opp ny hatt på pipa, som en gir et buet dekke over. Det finnes jo en rekke pipehatter som ser veldig fancy ut. Men der ser ut til at de koster skjorta.  

http://www.pipehatt.com/categories/vart-utvalg-i-pipehatter
Tror ikke disse vil hindre måren, nei, såvidt jeg kan se. Pipa vår har også en "hatt" i form av en skiferplate på toppen.

Sitat
Reodor Felgen-løsningen er nok hønsenetting. Kan ikke tenke meg at hønsenetting over et 15 til 20 cm pipeløp vil ha noen effekt på trekken.
Jeg heller også mot å forsøke dette, kan jo bare legge det over først og se om trekken blir påvirket.

rogers

Jeg har en gnistfanger i toppen av min pipe uten at det ødelegger trekken.
Hønsenetting gjør vel susen.



Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

petter`n


Her ville jeg prøvd og banke på armen samt fått hjelp til å vri med rørtang, dvs. holde i press samtidig med å banke.

grenness

Sitat fra: petter`n på januar 24, 2014, 10:06:58

Her ville jeg prøvd og banke på armen samt fått hjelp til å vri med rørtang, dvs. holde i press samtidig med å banke.

Har forsøkt ganske mye, men er redd for å knekke armen.
I høst dynket jeg armen med WD40 og lot det stå i et par uker, mer WD40 og så dunking med hammer og pressing med muskelkraft men den var ikke i nærheten av å rikke seg.
Tror jeg lar den stå og satser heller på hønsenetting på pipeutløpet på taket.

petter`n


Det hadde jeg gitt f i, den er jo ikke til noe hjelp likevel.  Jern tåler mye men det hadde vert dritt om den løsnet i stengt modus ;D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod