Sammensetting av kraftpakke med aggregat.

Startet av torn, desember 28, 2013, 22:27:14

torn

Har nå funnet ut at jeg sannsyneligvis kan plassere aggregat med 30m lang fjernstyringskabel i båtnaustet ved hytta. Honda EM 4500 cxs burde kunne fungere. Må få eksosen ut, håper jeg kan sette et fleksibelt rør med klemme på potta. Alternativt få sveiset på en stuss.
Fordelen her er jo stor bensintank (25 l), rimelig pris sammenliknet med EU-modellene. Det mangler inverter, men strømmen skal likevel gjennom inverter i hytta. Den ekstra støyen sammenliknet med EU 30 eller 65 tror jeg blir til å leve med, så langt fra hytta, og inni båtnaustet.

Aggregatet yter 4000 watt kontinuerlig, og burde kunne generere en ladestrøm på over 160A. (4000:12:2) Vurderer derfor Studer XTH 3000-12 som kan lade batteribanken med opp til 160A. Bør jeg ha en fjernstyring RCC-02 eller RCC-03 til?

jeg har tenkt på 2 solcellepaneler på 200 watt hver, evt. supplert med et eksisterende panel på 125w i tillegg.

Solcelleregulator, Morningstar TS-MPPT-45. Bør jeg ha Morningstar TriStar Meter-2, display til?

Bør dette kompletteres med en batterimonitor, eks. Victron BMV 600S? Ser at sparelys ikke har satt opp kraftpakke med batterimonitor.

Forstår at jeg må komplettere aggregatet med fjernstartkabel 30m og boks for fjernstart. Trengs det noe mer for å synce dette opp mot Studer slik at aggregatet starter automatisk ved lav spenning?

Når det gjelder batteri er tanken å bruke de to Concorde 305at batteriene jeg har en stund til. Alternativt kjøpe 3 eller 4 nye AGM Solar 350 på sparelys for paralellkobling. Mange sier at en ikke kan paralellkoble mer enn 3 batterier, men ser at sparelys leverer 4 batterier for paralellkobling i flere av kraftpakkene sine. Synspunkter?

Klar over at mange vil anbefale at jeg seriekobler til 24 eller 48V batteribank i stedet, med dertil inverter, men jeg ønsker altså 12 v utenom inverter for å kunne drive lys, 12 v tv som er relativt ny, wallas m.m. Er også en sikkerhet dersom inverteren skulle ryke, da hytta vinterstid ligger 15 km fra vei.

De ulike valgene fortoner seg som en jungel, selv om jeg nå har lest meg opp en del. Spent på svar

Trailman

Pass på at du ikke har for langt eksosrør fra generator - for lange rør skaper en tilbakeslagseffekt ved utstøting av eksos som ikke er heldig.

Og kjør panelet du har tenkt å kjøpe gjennom Morningstars String Calculator for å være sikker på at MPPT45 er tilstrekkelig, eller om du trenger MPPT60.

http://www.morningstarcorp.com/en/strings/calc.php

Røilern

Kort eksosrør, ingen vinkler!
24V eller 48V, dropp 12V, kjør heller en 24V til 12V converter for å kjøre 12V
Jeg kjenner ikke Studer, men Honda'n krever separat start og stopsignal, 3 wire tror jeg det kalles. Victron leverer ikke dette og krever et eget rele i mellom. Jeg har koblet meg rett på aggregatet uten Hondas remote kabel.
Batterimonitor er et must, eneste måte å holde kontroll med batteriene
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Endeli

Studer er et kvalitets merke, og kan kobbles opp mot Morningstar regulatoren.
Det er mange måter å kobble det opp på, men den kanskje kjekkeste måten med Studer er å kjøpe et Xcom GSM adapter, da kan du fjern overvåke anlegget. Eventuelt et LAN adapter hvis du har nettverk på hytta fra før.
http://www.studer-inno.com/?cat=sine_wave_inverter-chargers&id=432&aId=1503&tab=4 Da får du full avlesning av alle parametre.

Du trenger forsåvidt ikke display til morningstar hvis den er kobblet opp mot Studer inverteren.
Eventuelt kan du vurdere Studer Variotrack MPPT regulator, uten at det nødvendigvis tilfører så mye nytt. http://www.studer-innotec.com/?cat=mppt_solar_charge_controller

Her er bruker manualene til Studer, det kan ofte lønne seg å lese disse for å få oversikt over funksjone/muligheter.

http://www.studer-innotec.com/6-862-download?cat=news_and_events&nId=1886



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod