Solcellepanel i serie - sikkring?

Startet av glamsland, desember 30, 2013, 11:04:04

glamsland

Jeg bygger nå om mitt solcelleanlegg. Det blir nå 3 100w paneler i serie. Ca 56V/6A.
Det er mye diskutert det med å instalere sikring på solcellekabelen. Greit nok det at panelene tåler å kortsluttes, men jeg tenkte mere på det med en feil i laderegulatoren slik at strømmen fra batteriene flyr ut til panelene og brenner kabler og paneler.
Spørsmålet er da om en vanlig flatsikring kan brukes? Disse er jo satt med en max spenning på 35V . Hva er grunnen til dette være? Er det bare av sikkerheten i fothold til det å få ell støt som er grunnen , eller kan det være andre årsaker?
Hvis jeg instalerer en automatsikring på feks 10a , er disse retningsbestemte i forhold til sikringsfunksjonen? Synes å ha lest det et sted... Denne må da monteres i nærheten av regulatoren for å stoppe strømmen fra å gå ut mot panelene ved evt ødelagt regulator.
Kanskje litt flisespikkeri dette her, men jeg vil bare sikre meg fra en brann i tilfelle rottefelle osv.. ;)
HvorDan har dere sikret deres anlegg? Da spesielt dere med "høy" panelspenning.

Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Teknisk sett har du ikke lov til å koble over 48V,

Jeg ville ikke brukt bladsikring. Gå for en  DC automatsikring som du monterer ved siden av regulatoren, da er det lett å koble panelene ut for service



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Det blir nok en automatsikring , ja. Ser de har noen på sparelys.no .
Spørs om det ikke blir litt opprydning i resten  av Ikringsskapet også....
Runar.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod