Erfaring med Panorana 5 fra Ranahytta

Startet av adatzen, desember 31, 2013, 01:40:13

adatzen

Lurte  på om noen her inne har bygget panorana 5 fra ranahytta?

Var intr.i å høre om erfaringer dere opplevde under byggingen,ting som kan være lurt å tenke på o.l.  ;)

ToveC

Sjekket på nett - veldig fin hytte dere tenker på!  :) Vi bygger ikke denne - men fra Solhytten (som du vet fra en annen tråd) - det vi gjorde var å spørre Solhytten om det var noen modeller satt opp i nærheten - som vi kunne dra å se på. Blir noe annet å se et ferdig bygg framfor plantegninger. Vi var heldig - et hyttefelt en times kjøretur unna der vi bor - var en nøkkelferdig hytte satt opp - og ett råbygg. Vi fikk mange ideer da - både på str på rom (blant annet var bad planlagt til 5 m2 - og soverom rundt det samme 5-6m2). Det ble veldig små rom altså - hvertfall for oss. En familie på 4. Ser av tegninger på panorana 5 at det er tilsvarende på bad og soverom hos dere også...det kan være lurt å tenke over. Vi flyttet litt rundt på rom - og utvidet hytten osv.osv. Det var takket være vår runde i "felten" at vi får en godt planlagt hytte - med fine romstr. Uvurderlig å snakke med noen som har vært gjennom prosessen før også...kanskje Ranahytten har noen tips til dere?  ;) Lykke til!

Mvh
ToveC
www.hyttogpine.net

adatzen

Tusen takk for svar :D setter stor pris på det!
Følger forresten med på bloggen deres nå :) kjekt med januarsalg ;)
Hvor store er ca soverommene deres,og badet? skal høre med Rana hytta om de ser en bedre løsning på rommene. Tenker at soverommene trenger jo ikke å være så store,men samtidig bør det jo være plass til et klesskap. Men ønsker egentlig et større bad....kvier meg litt for å spørre rana hytta....synes jeg har vært så vinglete ;)

hvordan har dere gjort det med strømmen? var det elektrikeren som foreslo hvor det ville være lurt å ha de forskjellige uttakene ol.?

har dere beregnet mange uttak for strøm i hytta?

mvh ada

adatzen

Sitat fra: ToveC på januar 12, 2014, 10:48:26
Sjekket på nett - veldig fin hytte dere tenker på!  :) Vi bygger ikke denne - men fra Solhytten (som du vet fra en annen tråd) - det vi gjorde var å spørre Solhytten om det var noen modeller satt opp i nærheten - som vi kunne dra å se på. Blir noe annet å se et ferdig bygg framfor plantegninger. Vi var heldig - et hyttefelt en times kjøretur unna der vi bor - var en nøkkelferdig hytte satt opp - og ett råbygg. Vi fikk mange ideer da - både på str på rom (blant annet var bad planlagt til 5 m2 - og soverom rundt det samme 5-6m2). Det ble veldig små rom altså - hvertfall for oss. En familie på 4. Ser av tegninger på panorana 5 at det er tilsvarende på bad og soverom hos dere også...det kan være lurt å tenke over. Vi flyttet litt rundt på rom - og utvidet hytten osv.osv. Det var takket være vår runde i "felten" at vi får en godt planlagt hytte - med fine romstr. Uvurderlig å snakke med noen som har vært gjennom prosessen før også...kanskje Ranahytten har noen tips til dere?  ;) Lykke til!

Mvh
ToveC
www.hyttogpine.net
Ser på bloggen deres hvor store rommene deres er :)

ToveC

Vi valgte å fordele areal (etter vi hadde bestemt str på stue/kjøkkenområde) til rådighet på bad og 3 soverom - så de ble ca. jevnstore (1 litt mindre). Da landet vi på 7,8 m2 - og det blir passende for oss. Dobbeltseng og to rom med familiekøye -samt plass til kommode/skap. Se hyttetegninger fra bloggen her: http://hyttogpine.net/index.php/hyttebygging/entry/hyttetegninger

Bare mas videre på Ranahytta du - det er din hytte...så det må de regne med.  ;D Antar de er vant med vinglete kunder...hehe! Mange valg som skal taes...

Når det gjelder strømuttak er det gubben som samarbeider med elektriker - og det er bestemte krav til hvor mange du skal ha på soverom, TV-krok, kjøkken, spsiestue osv...har jeg fått med meg i TEK-10. 6 uttak ved TV og slikt...så det blir MAAAAANGE uttak ja...aner ikke totalen... ;)

Dugnadsmyra

For å pirke litt, det er NEK-10 som setter krav til antall stikk-kontakter, ikke TEK-10. :)

Minimum 6 stikk ved TV, er riktig. I stue er kravet 1 dobbel-stikk per 4 m2, soverom 1 dobbel-stikk per 6 m2. Er lurt å huske på kjøkkenbenken også, her skal det være minimum 2 meter mellom hver dobbel-stikk. Forøvrig er det samme krav når det gjelder NEK-10 i hytte som hus.

ToveC

Hehe, ja pirkere finner man overalt  ;D - som du så er det gubben som samarbeider med elektriker - og jeg HADDE fått med meg rett antall stikkontakter så du?? Noe som var poenget her! NEK-TEK-tomato-tomato - tipper esensen i innlegget var til hjelp jeg! Ikke sant, adatzen?  ;)

adatzen

Sitat fra: ToveC på januar 20, 2014, 19:26:48
Hehe, ja pirkere finner man overalt  ;D - som du så er det gubben som samarbeider med elektriker - og jeg HADDE fått med meg rett antall stikkontakter så du?? Noe som var poenget her! NEK-TEK-tomato-tomato - tipper esensen i innlegget var til hjelp jeg! Ikke sant, adatzen?  ;)

:)  det var til hjelp :)   men spurte liksom elektrikeren om han kom til å foreslå hvor det ville være lurt å ha kontakter o.l.
Fikk litt hetta da han sa at det måtte jeg prøve å tenke ut! er i tvil om æ skal gå for spotter i taket,hvor skal de isåfal plasseres for å få et pent lys,blir det altfor dyrt,hvor mange skal det være.....hvor skal vi ha tv...you name it! Fryktelig mye å tenke på!!

Så på bloggen deres Tove,å det så jo veldig fint ut med spotter på hemsen :)  usj...gruer meg litt til å holde på oppå dær....men blir nok bra :)

Heffalompen

Tove: ser at dere har spotter i yttertaket på hemsen, hvordan fikset dere dette, når vi bygget hytte for 2 år siden fikk vi ikke lov å ha spotter i yttertaket.
Har dere fort ned taket?

ToveC

Vi har foret ned taket ja - regnet litt på det ifht takhøyde - men fant ut 1,70 takhøyde blir greit. Barnas plass uansett. Fint med spotter (LED selvsagt) - slipper å ha noe hengende som du går deg borti...siden det er skrått og lavt...hehe!  :P Mange valg som skal taes ja, enig i det - du har ingen du kan diskutere litt med? Hvor er det lurt å ha TV, hvilken vei skal døra slå...hvilket kjøkken skal man ha - og hva er mest praktisk?  :) Kjenner meg veldig igjen - men artig prosess å da....Det blir som du vil ha det liksom! Lykke til!  ;D

www.hyttogpine.net

Heffalompen

Vi gikk for 1.90 takhøyde, slik at "alle" kan gå noenlunde oppreist på hemsen også, så fikk vi satt opp 2 stk lavtbyggende taklamper som lyser godt opp.
Flott hytte du har fått deg ToveC.

ToveC

Takk for det - vi er veldig fornøyd så langt ja!  ;D Heldig du da - som får såpass god takhøyde - vi måtte søke dispensasjon for å få til 1,70m - var ikke mer å hente der da! Men-men - vi håper det blir bra!  :)

adatzen

Sitat fra: ToveC på januar 25, 2014, 09:17:56
Vi har foret ned taket ja - regnet litt på det ifht takhøyde - men fant ut 1,70 takhøyde blir greit. Barnas plass uansett. Fint med spotter (LED selvsagt) - slipper å ha noe hengende som du går deg borti...siden det er skrått og lavt...hehe!  :P Mange valg som skal taes ja, enig i det - du har ingen du kan diskutere litt med? Hvor er det lurt å ha TV, hvilken vei skal døra slå...hvilket kjøkken skal man ha - og hva er mest praktisk?  :) Kjenner meg veldig igjen - men artig prosess å da....Det blir som du vil ha det liksom! Lykke til!  ;D

www.hyttogpine.net

litt treg her,men takk for svar :D Ser ut til at hytt deres bkur kjempeflott :D  Artig å følge med på bloggen,håper det blir mange bilder fremover ;)

Nei,har ikke så altfor mange å diskutere løsninger til hytta med....men blir nok bra likevel :)   Ja blir nok en artig prosess...,venter på å få byggesøknaden godkjent...,har ivertfall fått fradelt tomta. tok sin tid da det måtte søkes om disp.for strandsonen.

Så blir det vel å begynne med pilarene :D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod