Hems over kjøkken eller ei??

Startet av adatzen, januar 06, 2014, 00:46:30

adatzen

Hei :) Siden jeg er litt alene om avgjørelsene ang.hytta er jeg veldig i tvil ang hems over kjøkkenet eller ikke... Hytta er opprinnelig tegnet med det ,men som dere ser i linken nedenfor er det noen som har fjernet denne(det nederste bildet)
Hva ville egentlig dere ha gjort?
plassmessig tenker jeg at det ikke er behøvelig med hems der....men er litt usikker i forhold til at det vil bli lettere å rengjøre i taket hvis hemsen er der.
Noen som har hytte med høyt under taket på kjøkkenet?

Hva ville dere valgt?

Takker veldig mye for evt.tilbakemeldinger!!.....er mange ting jeg er nokså usikker på....ikke lett dette!

http://www.ranahytta.no/hytter/hyttedetaljer/news/detail/News/panorana-5/?no_cache=1&cHash=5c960f74cb1867366beb7047fff77b6b

proel

 Hei
Har løsning med høyt under tak både i stue og kjøkken
Dette gjør at vi får en veldig fin følelse av naturen rett inn.
I tillegg får vi også ekstra lys inn siden vinduene går høyt opp

Så er spørsmålet hvor ofte man rengjør taket innvendig i en hytte

Se vedlagte bilder

Lykke til med valget    :)

Bidda

Selv litt usikker, fint med åpen løsning som gir god romfølelse og mye lys. Men, når areal fort koster 20' kr/m2 så blir hemsen "gratis" og gir ypperlig plass for lekeareal for barn. Ville nok ha drar den ut så den blir lik bredden til resten av hemsen. Så kommer for min del, til å bli areal for barnas leker og aktiviteter.

erstokke

Her synes jeg det var helt ok å beholde hems over, siden kjøkkenet er nokså separat fra stua. Hvis stua og kjøkkenet i større grad hadde vært samme rom, hadde jeg nok valgt å holde det åpent.

Vaske taket i hytta gjør vi ca hvert 20. år, så det hadde jeg ikke tatt med i vurderingen. Så spørsmålet er om du vil ha noen kvm hems eller ekstra lys og luft på kjøkkenet.

adatzen

Sitat fra: erstokke på januar 07, 2014, 13:10:11
Her synes jeg det var helt ok å beholde hems over, siden kjøkkenet er nokså separat fra stua. Hvis stua og kjøkkenet i større grad hadde vært samme rom, hadde jeg nok valgt å holde det åpent.

Vaske taket i hytta gjør vi ca hvert 20. år, så det hadde jeg ikke tatt med i vurderingen. Så spørsmålet er om du vil ha noen kvm hems eller ekstra lys og luft på kjøkkenet.

Uff...det e virkelig vanskelig å bestem seg! kjenn æ haller litt mer mot å ha hems over kjøkkenet også.
Tenker en del på om hemsen i det hele tatt kommer til å blir brukt noe særlig....
Det er jo ikke så høyt under taket der. Vet ikke hvordan de vil oppleves å være der...for voksne vil det vel bare bli å gå bøyd. men guttene synes nok det er skøy enda noen år...

Sant nok,det er sikkert ikke noe å ta med i vurderingen ang.vasking.
Kan ikke skryte av å ha vasket ned taket så altfor mange ganger hjemme ;P , å hytta blir jo mindre brukt.

adatzen

Sitat fra: proel på januar 06, 2014, 22:25:07
Hei
Har løsning med høyt under tak både i stue og kjøkken
Dette gjør at vi får en veldig fin følelse av naturen rett inn.
I tillegg får vi også ekstra lys inn siden vinduene går høyt opp

Så er spørsmålet hvor ofte man rengjør taket innvendig i en hytte

Se vedlagte bilder

Lykke til med valget    :)

For ei hytte!! Kjempefin :D  tenker så det knaker...vanskelig dette!!!

sda

Min erfaring er, at barn elsker hemsen; at være høyt oppe, i et "miniput-land", delvist for seg sjøl og delvist kunne høre hva de voksne snakker om :)

ToveC

Den så no kjempefin ut med hems da!  ;D Herlig tomleplass for unger - hvor høyt blir det under taket?  :) Vi bygger med hems - og har søkt om dispans til en litt høyere hytte, slik at takhøyden blir 1,70m (på midten vel og merke!) Veldig fornøyd så langt. Har tenkt å sette inn glassgelender så vi beholder følelsen av åpenhet!

www.hyttogpine.net

rogers

Jeg stemmer for hems :-)

Vet ikke helt hvorfor,  det ser bare bedre ut på en måte.



Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Martin Bekkelund

To ting å ta i betraktning:

1) Hvordan er avtrekket på kjøkkenet? Hvis avtrekket er godt er det mindre fare for at matos sniker seg andre veier, f.eks. opp på hemsen.

2) Hvis avtrekket er dårlig, finner matosen veien raskt opp på hemsen?

Men på generelt grunnlag er hems alltid kult!  :)

erstokke

Da er det avgjort! Det er flertall for hems her på forumet.

adatzen

Sitat fra: ToveC på januar 20, 2014, 19:36:52
Den så no kjempefin ut med hems da!  ;D Herlig tomleplass for unger - hvor høyt blir det under taket?  :) Vi bygger med hems - og har søkt om dispans til en litt høyere hytte, slik at takhøyden blir 1,70m (på midten vel og merke!) Veldig fornøyd så langt. Har tenkt å sette inn glassgelender så vi beholder følelsen av åpenhet!

www.hyttogpine.net
Det blir 1.75 under taket,på midten,men så får du jo de drageren,og de tar jo litt plass...har også tenkt å sette inn glassgelender :)

adatzen

Tusen takk for alle tilbakemld! Det setter jeg pris på :D 

Har tenkt så det knaker og jeg har vel egentlig kommet frem til at jeg trekker bort hemsen. jeg har jo fortsatt en hems på 30kvm,og det holder i massevis...,tror jeg :P

får bare sørge for å ha godt avtrekk på kjøkkenet!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod