LCD TV som går på 12V

Startet av Tiriltoppen, august 11, 2008, 19:00:44

Tiriltoppen


Ungene har vunnet, og vi skal kjøpe TV til hytta.

Kan dere anbefalle en LCD TV i størrelsen ca. 20" som bruker lite strøm?

Eller bør jeg velge TV av gammel type med billedrør - bruker de mindre strøm?

Karlsberg

Grundig har 19" LCD med 12v inngang (innebygget DVD). De er for salg i UK, skulle komme til Norge iløpet av September, men de er ikke kommet enda. Drar rundt 45 W hvis jeg ikke husker feil. Har vært og spurt på lefdal i Trondheim.

Malibu

Finlux har en 32" som bruker 19w

Wim_Runar

Sparelys har utvalg av TV med RiksTV dekoder og 12V drift med svært lavt energiforbruk.

http://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=44&Itemid=39

Jeg vil mene at LED skjermer har lavest strømforbruk.

Tverrdalen

Noen som har kommet over andre TV som er egnet for bruk i hytte med batteridrift?

Røilern

Forslag

Velg LED TV, det er de som bruker minst strøm. (Tror min 26" Samsung bruker under 20w)
Pass på den har innebygget dekoder for Rikstv, separat dekoder bruker like mye strøm som tv'n
Velg 230V tv, utvalget er uendelig mye bedre, prisene lavere, og kvaliteten høyere
kjør denne via en liten, men bra, inverter.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tverrdalen

Takk for svar. Men må nok til med sat mottaker,da jeg ikke har dekning fra RiksTV.

stroller

Mener å ha lest at det finnes noen Finlux modeller med sat mottaker innebygget. Kunne ikke finne igjen informasjonen nå, men mener å ha lest det nylig.

Tverrdalen

Stemmer det. Er vel det TVèt som er mest gunstig for hytter med batteri supply.

32" Finlux LED TV m.dek. og DVD for 12V, 24V og 230V, RiksTV -V2

Endeli

Har Sony 32" LED TV med innebygget satelitt mottager (DVB-S2) bruker max 60W, men i strømspare modus ligger reelt forbruk mellom 20-30 W. Dette er 220V tv men kjøres på batteri vi en Studer 275W inverter. Du finner ikke mange, om noen modeller under 32" med innebygget DVB-S2 mottager.
Husk å kjøpe en ren sinus inverter, da billig inverter vil få tv apparatet til å starte, men mottageren vil ikke virke.

Totalt så vil 220V TV og inverter ikke bli noe dyrere en 12V løsning, men du vil få et uendelig mye større valg i modeller og du får 220V inverter til lading av andre ting (iPad/PC)som en bonus.
Dessuten er stort sett alle 12 V tv med innebygget mottager for riks tv.

r-ling

Bare for å understreke forskjellen mellom LCD og LED:
Vi tok en "gammel" Sony 32" flatskjerm LCD-TV opp på hytta. Den trekker 145 watt...
klarte å tappe min 600 ah batteribank fra 12,8 til 11,6 volt  den helga...

Røilern

Sitat fra: r-ling på mai 18, 2015, 10:30:28
Bare for å understreke forskjellen mellom LCD og LED:
Vi tok en "gammel" Sony 32" flatskjerm LCD-TV opp på hytta. Den trekker 145 watt...
klarte å tappe min 600 ah batteribank fra 12,8 til 11,6 volt  den helga...


Og det kan være enda værre enn dette. Min 10 år gamle Grundig 37" trekker opp mot 700W og er som en varmovn i rommet. En nyere Samsung 46" trekker til sammenligning 80W
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod