Avstengning av varmtvannsbereder

Startet av Martin Bekkelund, januar 19, 2014, 21:04:30

Martin Bekkelund

Hei,

Vi har en OSO Flexi RBSX 120 på hytta. I bruksanvisningen står det «Før avstengning av vanntilførsel slåes strømmen av».

Er dette vanlig praksis også på hytter? Hvor viktig er det, egentlig?


Mvh Martin

rogers

januar 19, 2014, 22:34:00 #1 sist endret: januar 20, 2014, 00:36:22 by rogers
Hmm..mulig jeg ikke har lest bruksanvisningen på min,  men jeg slår ikke av strømmen først.  Den har fungert fint i rundt 6 år nå.  Skulle likt å vite hvorfor OSO sier dette.

Er det veldig gode grunner for at dette bør gjøres skal jeg innføre ny rutine :-)


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Lmsafg

Er nok hvis man skal tømme tanken helt at man må skru av så ikke varmekolben ryker vil jeg tro. Hvor viktig det er hvis den står med vann i vet jeg ikke.

Martin Bekkelund

Takk til dere begge for svar, rogers og Lmsafg.

Har aldri hørt noen gjøre dette før, og rørleggeren nevnte heller ikke dette i sin grundige gjennomgang ved overtakelse. Mistenker det derfor for å være en føre var-tilnærming fra OSO sin side, men tenkte det var greit å høre hva som er vanlig praksis hos andre.

tml


min har stått på ca 50 grader nå siden jeg slo av vannet for 3 mnd siden,jeg har ikke tappet av vannet i den,men man bør nok skru den på fult når hytta skal tas i bruk igjen.slik at bakteriene blir drept:)
Egentegnet hytte ved sjøen i Tingvoll Møre og Romsdal.
Følg oss gjerne på Instagram - strupneset

petter`n



Strømstans over lengre perioder ??

Kenneth S

Sitat fra: tml på januar 21, 2014, 09:24:51

min har stått på ca 50 grader nå siden jeg slo av vannet for 3 mnd siden,jeg har ikke tappet av vannet i den,men man bør nok skru den på fult når hytta skal tas i bruk igjen.slik at bakteriene blir drept:)

Vedr fare for legionellavekst så bør følgende huskes på:
Dersom temperaturen i varmtvannsberederen er 50  ̊C, tar det mellom 5 og 10 timer før 90 % av bakteriene er døde. Ved en varmtvannstemperatur på 60  ̊C tar det mindre enn 10 minutter, og ved 70  ̊C tar det mindre enn 10 sekunder før 90 % av legionellabakteriene er døde. Dermed bør man la varmtvannet renne i minimum 30 minutter.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Martin Bekkelund

Hadde berederen stått ubrukt over lengre tid, ville jeg nok vurdert å skru ned temperaturen. Men det går sjelden mer enn et par uker mellom hver gang vi er der. Heldigvis.  :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod