Øst-Europeiske laftehytter

Startet av Tømmerhuset, februar 02, 2014, 15:26:46

Tømmerhuset

februar 02, 2014, 15:26:46 sist endret: februar 02, 2014, 19:48:21 by Tømmerhuset
Har bygd tømmerhus levert fra hytteprodusent i Latvia og er ikke fornøyd med hverken kvaliteten på håndverket som ble gjordt på fabrikken og oppsettinga.
Huset er trekkfullt og flere steder er det gliper mellom veggstokkene så vinden blåser gjennom medfaret. I knutene og rundt åsene er det flere steder store åpninger og vanskelig å få tett. Aldri mere øst-europeisk

Tverrdalen

Dette så noe luftig ut, men det vil nok sette seg litt etterhvert. Får du mye snø på taket gjennom vinteren?

Tømmerhuset

Det er noe snø på taket samt torv, men tvilsomt om dette blir bra med tia, muligens henger det i knutene. Har holdt på med lafting av hytter noen år på Tynset tidligere og aldri opplevd dårligere håndverk enn dette.
Dette er ikke hus for kulda og vinden i Stabbursdalen, ihvertfall ikke som bolighus

Tverrdalen

Det er vel dette som er problemet med laft. Monteringen skal gå fort, og er man unøyaktig til å begynne med, forsterker problemet seg etterhvert som stokkene blir lagt påplass. Du får tette med laftevatt fra utsiden, og "sause" inn med beis.

Tømmerhuset

Ja er ikke annet å gjøre enn å dytte etter der det lar seg gjøre og smøre på med tjæralin. Monteringa var dårlig men også mye slett håndverk utført på Latlaft fabrikken. Mye feilskjæring i knutene bl.a
Lafteplanken skulle også høvles begge sider før det kom opp hit, men det var ikke gjordt, så tømmerveggene innvendig har mye blåmann og mørke partier og er ikke glatte og fine som ble lovt

Tverrdalen

Har du hatt 1 års kontrollen?
Du får be dem om å ordne opp i det som kan, da.

Tømmerhuset

Ettårskontroll? Har ikke hørt noe om det. Da jeg måtte ta ut alle vinduer og dører og montere på nytt pga feilmontering av Latlaft, fikk jeg følgende beskjed fra dem (brukte lokale håndverkere til å hjelpe med remontering) da jeg spurte om de ville dekke kostnadene med dette:
"If we can agree that we don't have to send our workers tho this cabin anymore, we can save some money and in this case some compensation is possible. Do you know the amount of compensation?"
Jeg ble også lovt utemøbler i tømmer som kompensasjon for ikke høvlet vegger innvendig, men det dukket aldri opp. Da jeg spurte om dette på facebooksia demmes  ble jeg boikottet så kunne ikke kommentere mere.
Neida, tvilsomt om dem kommer hit på noe kontroll

Trailman

Røang & Co på Leira selger "Energy Seal" som er spesielt utviklet for bruk i laft -- det er et tettestoff i tuber som settes på plass med pistol, og som ikke sprekker med tiden. På min går har jeg et hus i nylaft der Energy Seal er brukt over det hele, som en del av opprinnelig plan. Helt tett og godt.

Kan bestilles i forskjellige farger, så det passer med treverket, eller også males over.

Går sikkert å bestille fra utlandet også. Jeg har brukt samme på et sel på fjellet.

http://www.permachink.com/vmchk/energy-seal.html

Tverrdalen

Jeg satte opp en hytte gjennom Estiske Laftehus, og de kom på en ett års kontroll, hvor de rettet feil og mangler som jeg påpekte.
Da blir det vel å tette fra utsiden med lafteull, og å bruke "Energy Seal" på innsiden for syns skyld? Energy Seal ser jeg blir bl annet anbefalt av de faste skribentene i bladet "Hytteliv".

Tømmerhuset

Takk for tips, skal Få tak i dette stoffet og prøve det.


Trailman

Har sett flere anbefalinger, og forrige eier av gården jeg har kjøpt var meget fornøyd med produktet, som de brukte gjennomgående før maling av lafteveggene. Er ikke antydning til trekk inne i tømmerkassen, noen steder.

Men jeg ser at Energy Seal selv tar betydelig mindre for produktet enn hva jeg måtte betale til selger her i Norge. Kan være det lønner seg å bestille det fra USA.

Anbefaler litt mørkere tone enn man tror, da det gjerne er skygge inne i glipene der man skal bruke det.

Tømmerhuset

Takk igjen for tips, skal tru om stoffet kan brukes dersom man allerede har behandlet veggene med tjæralin?

Tømmerhuset

Slik ser mye av tømmeret ut innvendig levert fra fabrikken i Latvia

Tømmerhuset

Her er et eksempel på feil utskjæring av lafteknuten i tømmerkassen

Tverrdalen

Dette så ikke bra ut.  :-[
Jeg var også i kontakt med Latlaft og Tiurbygg. NÅ, er jeg glad jeg valgte Estiske laftehus.
Legg bildene ut på tråden vedr Latlaft.

laftehytta

Det som er synd med  blå-ved er at dette er tegn på at strukturen i treverket er skadet. "Fibermassen" i  celleveggene er spist opp. Dette fører igjen til at vann lettere trenger inn i tømmeret hvor blå-veden hvor  "fibermassen" skulle være..
Blåfargen kan bleikes med klor så fargen forsvinner og da ser det jo greit ut, Bakdelen er at skaden allerede er skjedd i form av svekket trestruktur og denne bedres ikke med bleiking.
Norsk standard total forbyr bruk av blå ved hvis jeg ikke husker feil.....

Tverrdalen

Ja, det er trist, når man hører at Latlaft, kun vil bidra med noen laftemøbler som kompensasjon. Restevirke, og sikkert ikke beste kvalitet.

RetekNorgeAs

Ikke alle er dårlige der.  Er mange flinke laftebedrifter også.

http://www.levalhouse.ee/   er veldig flinke! Serios bedrift fra Estland.

Kan anbefales.

Vi samarbeid mye med utlandsk bedrifter som klare levere kvalitet produkter til Norge.

Alt fra betong til tømmerhytter. ( Bolig, hytter, kjøkken, bad )

Retek Norge As utfører norsk kvalitet håndverk.
Nybygg, bolige, hytter, påbygg, tillbygg, restaurering, renovering, gulv(sliping), kjøkken, tak, bad, mur,lafting, stav&laft +div.

Fastpris!

Garanti!

Hedmark/Oppland

reteknorge@gmail.com

Moe

Sjekk flere dårlige erfaringer med Latlaft her: www.latlaft-erfaringer.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod