Lønner det seg med 12Vsolcellepanel, eller bør jeg kople meg på 230V nettet?

Startet av Tiriltoppen, august 11, 2008, 19:01:54

Tiriltoppen



Jeg har hytte jeg stort sett bare bruker om sommeren. Nå vurderer jeg å legge inn strøm, men med siste tiders oppslag om skyhøye strømpriser er jeg blitt litt i tvil.

Vil det, med tanke på årstiden jeg er der, være mer lønnsomt å investere i et solcellepanel, eller vil det koste meg like mye som å legge inn strøm?

OS

Det kommer helt an på hvor mye strøm du trenger. Et solcelleannlegg kan gi strøm til lys, TV og litt til i helgene men trenger du strøm oftere og til mere krevende apparater som komfyr og kjøleskap er ikke solceller egnet.

Jeg kan gi deg et eksempel. Et (middels stort) solcellepanel på 130W gir teoretisk 130W når sola står rett på. På sommeren er det snakk om to-tre timer midt på dagen. Du kan altså gi strøm nok til to 60W lyspærer en to-tre timer hver dag. Nå lader solcellene også når solen ikke er på sitt sterkeste slik at regnestykket blir litt mere komplisert. Dette sammen med at vi ikke er på hytta til enhver tid gjør at solceller sammen med lader og batteribank egner seg godt på hytta. Gå inn på www.sunwind.no og last ned siste katalog så kan du se en tabell over hvor mye effekt du kan forvente å få ut i snitt i Norge.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ca119

Hva koster det?   .... og koble seg til 230V nettet? (Har du spurt?)
Det gjør deg uavhengig og gir deg 2-3000 kr i strømutgifter per år.
Men det kan også våre en tilkoblingsavgift på 10-50.000 kr om du ikke har strømmast i nærheten.

Solcellestrøm?
Riktig at man slepper årlig avgifter, men man har bare begrenset strømmengde.
Først må man investere mellom 5 - 30.000 i solcelleanlegg + evt aggregat.
DU kan få pakke fra 8000 kr med 55 W panel + 100 AH batteri. Rekker til litt lys.
Eller store anlegg til 20.000 kr og mere for litt mere futt.
Dette må beregnes ut ifra hvor lenge + ofte du skal ditt.

Og om vintern er det sannsynligvis også mindre sol som såvidt er nok for å holde vedlikeholdsladning til batteriet! Husk solcelle må ha riktig med sol, ved diffuse/dagslys lager de nesten ikke noe strøm (det blir peanøts!).

petter`n

Har aldri savnet vanlig strøm, men så har jeg aggregat til støvsuger som er det mest strømkrevende jeg har. De siste batteriene jeg skiftet ut ble 13 år gamle så fordelt på alle de år så er det billig. Strøm fra 60w panel gir mer ennn nok strøm da jeg snur panelet etter solen. Skal du derimot ha varme i oppkjørselen stående på hele vinteren og slipe gulvene så er nok vanlig strøm best.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod