Ladestrøm på 0.1 A fra panel

Startet av Magne, februar 09, 2014, 11:06:52

Magne

Hei.

Jeg har en hytte med solcellepanel. Solcelleanlegget ble montert rundt 1990. Hytta er på 14m2 så det er ikke store anlegget det er behov for. Da jeg tok over hytta besto anlegget at to batterier på totalt 220AH (to stk a 110ah) en Primus Vario regulator, samt 9 lyspunkter av 10W. Panelet er BP Solar type BP 252, min peak power (Pmax) 52.00, peak volt (Vmp) 17.00, peak power current (imp) 3.00 short circuit current (isc) 3.35, open circuit voltage (Voc) 21,20 go minimal power (p min) 49.40 

Anlegget har fungert fint tidligere, men da jeg tok over hytta var kapasiteten dårlig, etter hvert ble den nesten ubrukelig. Jeg har derfor byttet ut batteriet til et vedlikeholdfritt batteri på 80ah fra biltema beregnet for solcelle http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Vedlikeholdsfritt-batteri-80100/ Dette gjorde ikke den store forskjellen, så jeg bestemte meg for å kjøpe en ny regulator (futur Omega 20A) så jeg kunne lese av ladestrøm, resterende batterikapasitet, forbruk osv. Desuten kjøpte jeg inn noen led lamper.

Jeg ser etter montering at ledlampene trekker mindre enn 0,1a selv om jeg skrur på begge samtidig. De gamle lampene trekker mellom 0.9 til 1.1 per stk. Så langt er alt bra, men problemet er at jeg må har en ladestrøm på 0.1 a fra panelet. Jeg monterte den nye regulatoren i går og det er overskyet i dag, men jeg synes alikevel at en ladestrøm på 0,1 a virker veldig lite, selv om det er en overskyet vinterdag. Panelet er montert i riktig himmelretning og i riktig vinkel.

Er det noen som har noen tips? -Er dette en normal ladestrøm på en overskyet dag? bør det snart 25år gamle panelet skiftes ut? Vil gammelt panel go ny regulator go batteri skape problemer?

Røilern

Hei Magne

Noen innledende kommentarer:

Ditt panel kan lade maks 3A, det gir 3Ax15V = 45W ved max sol og max spenning. (ved 12.5V gir det bare 37,5W hvis det ikke er en MPPT regulator du har)

Hvor i landet befinner du deg?

Overskyet vær i Norge i December Januar kan ha svært lav effekt. F.eks så registrerer jeg at min 550W paneler kan levere så lite som 5% i overskyet vær - og det med paneler som jeg oppfatter er ganske så effektive i lite lys.  Jeg holder til på Blefjell ved Kongsberg.

5% av dine 3A er 0,15A

Om panelet ditt har mistet betydelig kapasitet får du først sjekket ved max sol i påsken. Da bør det levere 3A.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Magne på februar 09, 2014, 11:06:52

Jeg har derfor byttet ut batteriet til et vedlikeholdfritt batteri på 80ah fra biltema beregnet for solcelle http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Vedlikeholdsfritt-batteri-80100/ Dette gjorde ikke den store forskjellen, så jeg bestemte meg for å kjøpe en ny regulator (futur Omega 20A) så jeg kunne lese av ladestrøm, resterende batterikapasitet, forbruk osv. Desuten kjøpte jeg inn noen led lamper.

Jeg ser etter montering at ledlampene trekker mindre enn 0,1a selv om jeg skrur på begge samtidig. De gamle lampene trekker mellom 0.9 til 1.1 per stk. Så langt er alt bra, men problemet er at jeg må har en ladestrøm på 0.1 a fra panelet.

Husk at med et 80A batteri har du bare tilgang til 40A med energi - blybatterier skal aldri! utlades mer enn 50%.

3A solpanel mor 80A batteri er ikke noe dårlig "ratio" men når batteriet ditt er halvfullt så tar det noen dager før du er oppe å går igjen.

En tommelfinger regel når det gjelder forholdet mellom forbrukt å tilført energi er er en faktor på 1.5

Dvs har du brukt 10Ah må solpanelene levere 15Ah. Dette er rett og slett energitap i de forskjellige delene av systemet.

Har du kun noen få LED pærer så burde din løsning fungere bra, men begynner du å lade opp smart telefoner, nettbrett eller PC'er så får du problemer.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Magne

Hei og takk for svar :)
Hytta ligger i Nord Aurdal i valdres. Ladestrømmen er nå oppe i 0,2a så med tanke på at det er en overskyet vinterdag med lett snø så er kanskje ikke panelet så heøt galt. Men som du sier, dette får jeg vel testet ut ordentlig i påsken.

Jeg hadde et håp om å kunne lade mac og smartphone på annlegget, men dette er ikke veldig viktig siden jeg også kan disse i bilen. Det blir uannsett noen bilturer der jeg kan lade.

Tusen takk for svaret og har infoen om ladakapasitet på panelet. Setter stor pris på det :)

Røilern

Jeg tror heller ikke det er noe galt, hos meg akkurat nå lader panelene 3.1A og 36W.

Ganske grått og overskyet

PC'er heftige forbrukskilder - drar fort 5-6A og mer.

Lykke til
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Er det en sammenhengende kabel fra panel til regulator?

De gamle panelene som min papa satte opp på 80 tallet hadde ca 1,5 meters leding festet på seg (kunne ikke byttes fjernes da de går inn i forseglet boks) og dermed overgang til annen kabel er nødvendig.

Har du sjekket alle koblinger for at det ikke er oksyderinger som kan gi dårlig kontakt og dermed stor motstand?
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod