Ønsker hems. Fjerne/flytte hanabjelker?

Startet av VidarJ, februar 10, 2014, 20:14:01

VidarJ

Jeg ser på muligheten om å få til en liten hems på hytten min. Den er fra 60-tallet, og har i dag ca 210cm i takhøyde i 1.etg. Planen er å dele hytta i to og lage hems i den ene halvdelen, og samtidig rive bort tak(panel) i den andre halvdelen for å få mer luft/høyde under taket. Jeg må da selvfølgelig isolere opp mot yttertak som i dag er uisolert.  Jeg vil da stå igjen med hanabjelker/urt på hver 60 cm, da disse er en del av sperrkonstruksjonen.(ingen dragere på tvers av hytta) Er det i det hele tatt mulig å flytte disse lenger opp mot mønet?

Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Lia

Hanebjelker kan ikke uten videre fjernes eller flyttes. Som regel er en takstol nøye beregnet og skjeldent overdimensjonert, særlig sett i relasjon at hytta er over 50 år gammel og at snølastberegninger de senere år har blitt vesentlig skjerpet.

Når det gjelder isolering opp mot yttertak må man passe på å opprettholde luftesjikt mellom isolasjonen og yttertak, ellers blir det kondensering og råte. Dette med mindre takpappen puster, men er den fra 60-tallet den også så gjør den neppe det.

Oppsummert ville jeg anbefalt å beholde lav takhøyde på hemsen, hvis den er "bra nok'.

Lykke til.

VidarJ

Hei. Jeg har dessverre ingen bilder av loftet, men tegnet det kjapt opp i ett tegneprogram for å prøve å illustrere hva jeg mener.
Litt utfyllende forklaring ang. tegning:
-Mellom hanabjelker/underurt på tegning ligger det isolasjon.
-Panel i tak 1.etg og åpent loft per dags dato (kaldloft).
-Tegning 3 viser ønsket løsning. Vil jo da måtte flytte isolasjon til tak.

Dette med isolasjon o.l trur jeg er det minste problemet, spørsmålet er vel om det i det hele tatt er mulig å flytte hanabjelker/underurt noe?

Kenneth S

Litt avhengig hva du har til tekking men et alternativ er  feks å skrue på 48x198 C30 ved siden av undergurt, så lage knevegger. Fjerne hanebjelke uten dette må du ikke finne på å gjøre.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod