12V Installasjon fjellhytte, flertrådet eller vanlig PN?

Startet av Carmex, februar 10, 2014, 21:19:32

Carmex

Da er dagen kommet for å installere 12V i hytta. Skal installere skjult anlegg inne i hytta, tanken var opprinnelig å kjøre batteribanken inn i sjåen. Grov ned en TFXP 4x25 Al, lengden mellom tilkoblingspunkter er 21 meter. Dette bør i utgangspunktet gå greit mtp spenningsfall, i verstefall kan jeg parallellkoble 2 faser.

Inne i hytta blir det jo da selvsagt fordelingspunkt i et skap, og totalt forbruk vil være på 227W eller 18,91A når alt står innkoblet. Størrelse på batteribank er ennå ikke bestemt. Lading av batterianlegg skal foregå med 2 stk 80W solcellepaneler som skal henge på vegg ved sjå. Jeg har også muligheter for å montere batterianlegg i hytte samt solcellepanel på vegg dersom det er andre som har erfaringer med dette. Supplering av lading gjøres vha aggregat og en batterilader.

Så til sakens kjerne; kan jeg bruke vanlig PN eller må jeg legge flertråder Cu? Og hvorfor må jeg i såfall bruke flertrådet?

Røilern

Hei

Ikke helt sikker på om jeg følger deg.

Planlegger du å bruke vanlig 220V kabel til 12V? Det går ikke.

Hvilket kvadrat snakker du om?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Carmex

Ja, hvorfor skal ikke dette gå? Er det overgangsmotstanden du tenker på? 2,5 til lys, 4 til ventilator og en 4mm2 til vannpumpe.

Røilern

Det er bare å ta frem en av de mange kabel kalkulatorene du finner på nettet, eller f.eks Victron's app som har denne funksjonen.

Legg inn 12V, antall meter og hvilket forbruk (amp) du har tenkt til å belaste kabelen med så oppdager du veldig raskt at 2,5mm2 og 4mm2 er som sytråd å regne hvis ikke batterier er noen få meter unna, eller forbruket helt minimalistisk.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Carmex

Er ikke ute etter dimensjonene på kabel... De har jeg allerede beregnet, men er ute etter om jeg kan bruke vanlig PN trekt i rør eller om jeg må gå på det f.eks Sunwind/Hyttetorget selger av "monteringskabel".

frank2

Ja, du kan fint bruke vanlig PN
Forbruket på dagens LED lamper er også så lavt at du kan legge ganske lange strekk med 2,5 kvadrat.
Lykke til

stroller

Ingen forskjell i ledeevne på dette, men solstrømkabel til 12V anlegg er ofte mye billigere enn sterkstrømkabel (finnes andre aktører enn Sunwind og Hyttetorget).

stroller

Husk forresten at kopper og aluminium reagerer med hverandre. Skaper dårlig kontakt over tid om du skal kople dette sammen direkte. Du bør i alle fall sørge for at koplingspunktene er tilgjengelige for inspeksjon (i overgang kopper/al)

Carmex

Sitat fra: stroller på februar 11, 2014, 13:38:04
Husk forresten at kopper og aluminium reagerer med hverandre. Skaper dårlig kontakt over tid om du skal kople dette sammen direkte. Du bør i alle fall sørge for at koplingspunktene er tilgjengelige for inspeksjon (i overgang kopper/al)

Har overgangsmateriell tilgjengelig på jobb så dette er ikkenoe problem. Men da har jeg fått de svar jeg trenger, takktakk :)

Stardustsilver

Jeg har vanlig 2,5 mm2 Pr kabel en leder i hele hytta. Det er ikke noe problem med dagens lave forbruk med led pærer og led tv (ja jeg kjører også Tv, 24 tommer IDTV med DVD over vanlig 2,5mm2 kabel uten problem, trekker maks 30w, 10 meter unna batteriet) Jeg lader også nettbrett og mobiler med USB ladere beregnet for bil, mye å velge i her, har aldri hatt noen problemer med mitt kabelvalg. Jeg er mer bekymret for batteriplasseringen din, skal de stå ute? Kalde batterier gir dårligere ytelse enn batterier i et oppvarmet rom.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Røilern

Så lenge utstyret takler lav spenning så er ikke dette et direkte problem i form av manglende funksjon.

Tynne kabler over lengere strekninger  har bare en ulempe, energitap. Energitapet er synlig ved at spenningen er lavere i enden av kabelen enn ved batteriet. Det er bare å ta frem voltmeteret å måle.

3 A (ca 40W) over 10 meter gir 4% tap over en 2,5m2 ledning, , dvs 4% lavere spenning. Energi kan som kjent aldri bli borte, den bare endrer form. I dette tilfellet til litt varmere ledninger.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

frank2

Det er klart at høyere spenning gir mindre tap over lengre strekk, men det er jo også et problem å ha en inverter som må stå på alltid og først hever spenningen, for så å switche den ned igjen ved lampene, dette gir jo også tap.
LED lamper er jo i utgangspunktet laget for lave spenninger, en enkel lysdiode trenger ca.3V.
Det går jo an å tenke litt nøye over når man strekker ledningene, hvordan man kan holde de så kort som mulig.
Vi har kjøpt en del ledning på Biltema, 100m 2,5 kvadrat PN for 379,-, så vidt jeg husker.


Carmex

Sitat fra: Stardustsilver på februar 11, 2014, 14:33:27
Jeg har vanlig 2,5 mm2 Pr kabel en leder i hele hytta. Det er ikke noe problem med dagens lave forbruk med led pærer og led tv (ja jeg kjører også Tv, 24 tommer IDTV med DVD over vanlig 2,5mm2 kabel uten problem, trekker maks 30w, 10 meter unna batteriet) Jeg lader også nettbrett og mobiler med USB ladere beregnet for bil, mye å velge i her, har aldri hatt noen problemer med mitt kabelvalg. Jeg er mer bekymret for batteriplasseringen din, skal de stå ute? Kalde batterier gir dårligere ytelse enn batterier i et oppvarmet rom.

I dette tilfellet vil det ikke bety noe for batteriplasseringen siden det ikke er tilgang på strøm og hytta blir like kald som sjåen når det ikke er folk der...

Rypesteggen

12V Kabel til 12V installasjon: Er det noe i veien for å bruke høyttaler-kabel?  ???
Fås i 1,5# - 2,5# og 4,0# (kvadrat) på bl. annet Jula og Biltema. Kobber er kobber, og isolasjonen er vel god nok? Fås også grovere høyttalerkabel. "Sveisekabel :D"...
Vesentlig rimeligere enn såkalt 12V-kabel, og transparent isolasjon er dessuten langt penere enn rød/svart, evt. hvit PR. Enklere å legge enn PR, og godt utvalg.
Ene parten har en forhøyning, så man kan enkelt holde styr på + og -.
Eneste som er viktig, er at man bruker klammer/klips, og IKKE bli fristet til å spikre mellom lederne...
Synspunkter på kabeltyper? Lovverk?

frank2

Det er sikkert ikke så dumt med høyttalerkabel, men etter min mening så er det et problem at den er litt for flertrådet og myk, så den vil lett henge ned mellom klemmene.
Når det gjelder batterier, så vil jeg absolutt anbefale å prøve noe annet enn blybatterier, f.eks Lithium.
Har veldig god erfaring med NiCd batterier fra elbiler, det er veldig greit å kunne la de lade seg ut om vinteren, når det er lite sol, og la de stå til våren uten at de blir ødelagt.

Amatøren

Sitat fra: Stardustsilver på februar 11, 2014, 14:33:27
Kalde batterier gir dårligere ytelse enn batterier i et oppvarmet rom.

Denne er jeg klar over, men det selges jo egne "power hytter" med batterier, inverter og aggregat. Noen som har tenkt over batteritemperatur med de?
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Power hyttene lider selvfølgelig av lave temperaturer, men hvis aggregatet går mye vil de utnytte overskuddsvarmen

Men dette problemet er avhengig av bruken a hytta, det skal litt til å varme opp 120 eller 240 kg med bly på en fredagskveld, ikke alle som har batteriene i en stabel ved siden av vedovnen.

Min lille tese er at batterier montert inne får man bare en effekt av på lengre opphold, men det jo også da man trenger det.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod