Vannsystem på strømløs hytte

Startet av Lia, februar 15, 2014, 17:31:54

Lia

Skal etablere vannfordelingssystem på strømløs hytte til kjøkkenvask, servant bad, dusj og gassvarmer. Gassvarmer blir plassert i midten og korte rørstrekk (under 2 meter) til alt. Er ute etter erfaringer og pris fra type vannrør: kobber, rør i rør, eller plastrør fra hyttebutikken el tils.

Forslag mottas med takk.


Røilern

Personlig synes jeg ikke de hvite plastrørene ser så fine ut. Der hvor rørene synes ville jeg valgt blanke kobberrør. Spander en rørbøyer så kan du få det til å se profft ut. I vegg ville jeg valgt rør i rør.

En slik løsning krever mer jobb med monteringen.

Priser finner du på Jula eller et av de andre svenske "gubb-dagisene"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Pal.ah

Hei.
Har grei erfaring med PEX-rør fra Biltema. Rimelig og enkel montering. Husk at PEX utvider seg ca 10%(?), så rørene må ha litt plass til  utvide seg. Men disse rørene er som Røilern skriverikke like pene som blanke/forniklede kobberrør. Biltema har det også, så enkelt å sjekke priser. Jeg hadde nok valgt blanke kobberrør om rørene blir synlige langs veggen.

Rypesteggen

Husk på kondens! På en hytte er luftfuktiheten ofte høy, samt at det går gjerne timer/dager før hytten er gjennomvarm. Vannet er ofte svært kaldt, og det gir kondens på rør/kraner. Dette kan være trasig. Anbefaler derfor plastbelagt kobberrør eller hel plast. Hvis annen isolasjon skal brukes utenpå, er det lite hensikt i krommede rør....

OS

Jeg bruker plastrør fra Sunwind men skulle jeg gjort det om igjen ville jeg valgt blanke kobberrør fra Biltema eller Jula. Som Røilern skriver er de mye penere. Det blir mye billigere også da opplegget fra Sunwind er svindyrt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod