Ideelle hyttetempraturer når man ikke er der..?

Startet av karro, februar 19, 2014, 18:04:30

karro

Vi har nå fått på plass vårt "ring hytta varm" system, men er det noen som har greie på mest ideelle tempratur når vi ikke er på hytta?
Vi vil nok etterhvert finne ut hva som er mest energieffektive, men greit å høre andres erfaringer (kanskje slippe å finne på kruttet på nytt ;) )

Hva er mest økonomisk med tanke på å holde temperaturen og med tanke på gjennoppvarming? Noen erfarne hytteeksperter her inne med litt kunnskap og erfaring å dele?
Hvilken tempratur setter dere andre hytta på mellom oppholdene?

NB. Hytta har innlagt vann, så må ikke være for kald
Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no

rogers

Jeg har satt frostsikringstemp til +5 grader.
Når jeg fjernavleser innetemp ser jeg at det ligger på ca. +7 grader inne.
Slik har det vært de 6 årene hytta har vært i bruk.  Aldri noen problemer.
Ved et lengre strømutfall vinterstid (nesten ett døgn) var temperaturen nede i +5 grader da strømmen kom tilbake.


Mens vi er inne på tema temperatur inne...
Husk at mange kjøl/frys kombiskap ikke fungerer bra ved lave innetemperaturer.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Heffalompen

Vi har satt temperaturen på 10 grader når vi ikke er tilstede, det laveste tempen har vært da er 9 grader. Varmekabler på bad står på 15 grader slik at vi ikke bruker hele helgen på å få varmt gulv. ( må se å få sms styring på den også).

Årsaken til at vi valgte 10 grader og ikke 5 som Roger, er at varmepumpen ikke går lengre ned enn 10 :)

Sender så tekstmelding om morgenen når vi skal opp og kommer frem til god og varm hytte.

rogers

Sitat fra: Heffalompen på februar 20, 2014, 09:12:27
Vi har satt temperaturen på 10 grader når vi ikke er tilstede, det laveste tempen har vært da er 9 grader. Varmekabler på bad står på 15 grader slik at vi ikke bruker hele helgen på å få varmt gulv. ( må se å få sms styring på den også).

Støtter din erfaring rundt temperatur på bad.
Jeg hadde nok også satt temperaturen på badet høyere, men mitt nåværende styringssystem tillater ikke forskjellig frostsikringstemperatur i ulike soner.

Jeg kommer nok til å oppgradere mitt anlegg til nytt styringsystem i løpet av året.
Da får jeg muligheten til individuell styring av hvert rom.


Kjører en pilot hjemme på nytt styringssystem:
http://samdal.com/SmartHome.htm


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

karro

Vi har nå lagt oss på 10 grader på de fleste rom, to soverom på loftet er på 8 grader.
Bad er på 12grader i lufta og 14grader i gulv. (Kunne sikkert hatt likt, men har ikke forsket så mye på det, tar nok litt tid å finne ut av dette her  :P )

Vi kan individuell styre alle rom så er ikke noe problem å få opp igjenn varmen innen vi kommer til hytta, men har en kostnad å fyre varm hytta igjenn og fra svært lav tempratur, så tenker vi må forske litt i tiden frammover på hva som gir mest økonomiske resultat ;)

Tipper det har litt å si hvor mye man er på hytta og kanskje? Lange borteperioder kan det nok lønne seg å ha lav tempratur, men er man der hver helg er det kanskje lurt å holde den litt høyere? Hva tror dere?

Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no

jijoh

Jeg holder også på å tenker på dette nå siden hytta vår er ferdig nå til sommeren.
Jeg tror at det kan være greit å ligge på 15 grader når en bruker hytta mye og kanskje gå ned til 10 viss en vet at det blir en stund mellom oppholdene.
Jeg har vannbåren varme på hytta som blir koblet opp mot luft til vann varmepumpe....må se litt på hva som blir økonomisk her også. Det vil jo bli litt mer økonomisk siden varmepumpa har en besparende effekt på strømmen.

erstokke

Det mest energieffektive er å ikke ha på varme når hytta ikke er i bruk. Hvis man er nødt til å ha på varme pga vanninstallasjoner, så er det mest energieffektive å ha på så lav temperatur som mulig uten at det fryser, og eventuelt sørge for at man har en sone der det er vanninstallasjoner og ikke ha på varme i hele hytta.

Alle andre synspunkter om egnet temperatur her har ikke noe med energieffektivitet å gjøre.

Kenneth S

Jeg har mellom 8-9 grader i hytta når den ikke er i bruk. Da står det på 1 panelovn på 1000W i stue/kjøkken, varmekabel på 10 grader på bad. Varmekabel i VF er avslått. Bod hvor vvb står har jeg ikke varme da vvb avgir nok varme til å holde grei nok temperatur. I tillegg så står det på en panelovn i anneks på frostsikring, det samme i 2 etg over garasje. Totalt 146 m2. Min erfaring er at det er nesten ingenting å spare på å ha feks 5 grader kontra 8-9 grader men vesentlig raskere å få komfortvarme ved 8-9 grader. Ligger på ca 10000KW i året og hytta blir brukt i snitt ca 65 døgn i året, og 90% i vinterhalvåret. 2 etg i garasje har ikke vedfyring så der står det på en panelovn på 1500W når hytta er i bruk. Bygd i 2006 så det er mindre isolasjon kontra dagens hytter.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

hyby

Har ca 7-8 i oppholdsrom og 10 på badet.
Ingen problem så lenge man kan ringe varm i tide.

Et par poenger:

1) Ville vært forsiktig med å ha så lavt som 5 på bad og rom med rør.
Da det er greit å ha en liten buffer før temp faller under 0 om det for eksempel blir et lengre strømbrudd ifm uvær om vinteren.

2) Sjekk at styringssystemet du velger kan sette individuell temp. (har vær borti varmekabeltermostater som kun tilbyr senking med 5 grader, noe som blir dyrt i lengden. Blir jo en vits bare å kun kunne senke fra 23 til 18...)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod