12V spenningsbooster?

Startet av datagutten, februar 25, 2014, 17:22:48

datagutten

Jeg har en batteribank med to AGM batterier i parallell, og så fort solen blir borte synker spenningen ved belastning under toleransen for en del utstyr.
Jeg lurer derfor på om det finnes noe produkt som kan øke spenningen f.eks fra 12.0V til 14V ved batteriet slik at spenningen på endepunktet er innenfor toleransen for utstyret.

Batteriene er helt nye, og dette skjer selv om de er helt fulladet.
Styringstavle er Hyttebutikkens HB30, og batteriene er også fra hyttebutikken.

Stardustsilver

Nye batterier bør ikke falle mye i spenning hvis de er nye og fulladet, og du ikke har koblet til storforbrukere av strøm. Clas Ohlson har flere varianter av det du ønsker deg, kommer jo helt ann på hva du skal ha strøm til. F.eks denne http://www.clasohlson.com/no/Spenningsomformer,-100-W/36-3312
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Zappa

Jeg har en Victron Energy Orion DC/DC konverter på 2-300 watt som jeg har satt inn rett ved inngangen til en CAMI ovn som er kilen på spenningen. Jeg har et langt strekk til batteriene (20 m) og den høye startstrømmen gir spenningsfall i kabelen underveis. Boksen gir alltid 12.5 volt på utgangen.

Løsningen fungerer meget godt, men som du ser er det en fordel at enheten står nærme forbrukeren.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Amatøren

Har selv en 100W DC/DC konverter fra Victron montert på en kommode hvor jeg har TV, STB, ICE router, DVD og mobil lading. Helt ypperlig! ;)
Man lærer så lenge man lever.

datagutten

Sitat fra: Zappa på februar 26, 2014, 12:37:21
Jeg har en Victron Energy Orion DC/DC konverter på 2-300 watt som jeg har satt inn rett ved inngangen til en CAMI ovn som er kilen på spenningen. Jeg har et langt strekk til batteriene (20 m) og den høye startstrømmen gir spenningsfall i kabelen underveis. Boksen gir alltid 12.5 volt på utgangen.

Løsningen fungerer meget godt, men som du ser er det en fordel at enheten står nærme forbrukeren.

Det høres ut som det jeg er ute etter.
Link til den? Prøvde å se etter det på victron, men fant ikke noe 12V/12V.

Amatøren

Farco skal vist være importøren av det jeg har hørt før. Skal også selge selv til kunder. Har prisliste du kan laste ned for sjekk av pris på produktene.

DC/DC
Man lærer så lenge man lever.

OS

Du bør prøve å finne ut av hvorfor batterispenningen faller slik.

Er det spenningen på batteriene som faller eller er det spenningen inn på utstyret som er lav? Er det spenningen inn på utstyret som er lav bør du bytte til tykkere kabler fra batteri til utstyret. Er det veldig langt og vanskelig å bytte til tykkere kabler kan en DC/DC-konverterer være tingen. Victron har tre å velge blandt; 100W, 200W og 360W.

Er kablene tykke nok bør du sjekke batteriene da det skal veldig stor strøm til før batterispenningen går ned når de er fulladet. En DC/DC-konverterer vil ikke hjelpe i dette tilfellet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

datagutten

Sitat fra: OS på februar 27, 2014, 10:37:23
Du bør prøve å finne ut av hvorfor batterispenningen faller slik.

Er det spenningen på batteriene som faller eller er det spenningen inn på utstyret som er lav? Er det spenningen inn på utstyret som er lav bør du bytte til tykkere kabler fra batteri til utstyret. Er det veldig langt og vanskelig å bytte til tykkere kabler kan en DC/DC-konverterer være tingen. Victron har tre å velge blandt; 100W, 200W og 360W.

Er kablene tykke nok bør du sjekke batteriene da det skal veldig stor strøm til før batterispenningen går ned når de er fulladet. En DC/DC-konverterer vil ikke hjelpe i dette tilfellet.

Jeg husker ikke eksakt nå, men jeg mener at batterispenningen er rundt 12.5V og at spenningen på endepunktet er rundt 12.0V.
Jeg skal se nærmere på forskjellen mellom batteri og endepunkt neste gang jeg er på hytta.

Endeli

http://www.elektroimportoren.no/12-48v-anlegg-hytte-/1914/Theme.html?Page=1

Du har sansynligvis for tynne kabler, derfor får du spenningsfall. På linken over kan du beregne tverrsnittet.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod