Kan man bake brød og steke vafler bare basert på solen?

Startet av Røilern, mars 17, 2014, 23:19:54

Røilern

Ja det kan man.

Vi har akkurat gjennomført vårt første "aggregat frie" helg, helt uten å forandre våre vaner med nystekte rundstykker til frokost og vafler til lunsj.

Hvordan er det mulig?

Det er ikke så vanskelig som man skulle tro.

For et år siden kvittet vi oss med den gamle Primus gassovnen. En ny gassovn var avskrekkende dyr og ikke så veldig tiltrekkende i design. Valget falt derfor på en rimelig innbyggingsovn fra IKEA til under 2000,-. Den trekker 2,5Kw. Strømme får den via en Victron 3000W 12V, men fordi vi hadde en begrenset batteribank (400Ah) så kjørte vi alltid aggregatet når ovnen var i bruk. Tanken var at di heller vill bruke pengene vi sparte på et vanlig komfyr til å skaffe oss "mer" 220V.

Samme vurdering benyttet vi når vi anskaffet et 220V under benken kjøleskap fra Borsch til 3000,-. Ikke det billigste, men langt unna de svinedyre propanskapene.

Ny (men dog brukt) batteri pakke ble anskaffet i fjor høst, og med 2200Ah (25Kwh ish totalt, 12,5Kwh i reell tilgjengelig energi) forsøkte vi altså nå for første gang å utnytte denne kraftreserven.
En enkelt energimåler kjøpt fra Clas Ohlson avslørte at "morgenbaksten" kostet ca 0,7Kwh og vaffelstekingen senere på dagen 0,4Kw. Med 220V kjøleskap og generelt litt høyt forbruk blir dagsforbruket ganske høyt. Jeg tror vi er i området 1,5-2Kw - men det blir jo ikke vafler hver eneste dag.

Med 550W solpaneler og MPPT regulator så får vi opp mot 2,5-3 Kwh på fine dager og det hjelper jo selfølgelig til. Men ikke alle dager er fine, og vi må nok fortsatt belage oss på å starte aggregatet i de mørkeste av årets måneder, og hvis påsken skulle bli grå og overskyet.

Et tips helt på slutten. Som dere ser så bruker jeg Kw timer(kwh) som måleenhet og ikke Ah. Det er fordi energi måles i watt, og vi har alle et forhold til Kw og Kwh. (Ja beklager at jeg bruker den engelske forkortelsen). Regn batteribanken din over i Kwh, og du får straks et annet forhold til hvor mye energi som faktisk er lagret i den. 200Ah x 12,5V/2 (ja du kan bare bruke halvparten) blir dermed straks litt mindre imponerende.

Lykke til hvis du tør.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Jeg har ca halvparten så stor batteribank som deg og mye mindre solcellepaneler. Likevel kjører jeg kjøleskap, internettruter, stereoanlegg, kjøkkenvifte, støvsuger, brønnpumpe og diverse ladere til mobiltelefoner på 230v, samt alt lys og Wallas på 12v.

I den lyse årstiden er daglig solcellelading tilstrekkelig, i den mørke årstiden må jeg spe på med aggregat ved opphold ut over en helg.

Synes det fungerer ypperlig, og det er herlig å være uavhengig av lokalt e-verk.

Ble fristet til å prøve vaffelsteking av posten din!


Røilern

Så bra, det er ganske utrolig hva som er mulig. Vi har drevet vaffelsteking og Kaffe produksjon på en Nespresso maskin på en 400Ah batteribank i mer enn et år - det har gått fint.

Selv ble jeg inspirert av forfatteren av boken Energy Unlimited som man finner hos Victron som viser at selv en induksjons platetopp kan drives av en batteribank. 2000W er mye, men nårman tar med tiden som brukes blir antallet watt timer ikke så høyt. Jeg må innrømme at jeg følt med fristet til å invistere i en enkel induksjonsplatetopp.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Jeg har nettopp anskaffet 4 stk. 255W paneler som jeg tenkte å sette opp i påsken med en Victron 150/70 MPPT regulator.  Formålet er å få produsert nok strøm til å kunne drive et kombiskap med både kjøl og frys. Et annet mål er å få bedre lading i de mørkeste månedene.

En fryser trekker mye strøm. Jeg ser at energiforbruket blir rundt 410Wh/døgn med et A+++ skap samt at Victron forbruket blir på 360Wh/døgn.  Med vår 6,5kWh (tilgjengelig) batteribank vil dette kun holde en drøy uke uten lading. 

Paradoksalt nok ser jeg at Victron står for nesten halve forbruket. Til info har jeg skrudd av strømsparing på Victron da det skapte problemer med å tenne lysstoffrørene i boden. Mulig en god løsning er å bytte disse med LED-pærer slik at man kan gå for AES/spare-modus på Victron.

Jeg leter nå etter et skap hvor man kan regulere/skru av kjøleskap og fryser hver for seg for å kunne spare strøm når det er mulig. Det er ikke så mange slike og spesielt når skapet bør være rundt 120 cm høyt er det ikke mange kandidater. 

Jeg noterer meg at det skjer mye på A+++ fronten og er forberedt på å vente litt med kombiskapet for å få A+++ fremfor A++.

Er det noen som har noen gode innspill?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

dybis

Jeg håper å få kjøleskapet mitt ned på ca 0.5A i snitt (12v), dvs totalt 144 WH per døgn. Dette er et lite båtkjøleskap som jeg isolerer litt ekstra samt setter kompressoren i et ikke isolert rom for å få opp virkningsgraden. Jeg har ikke fått montert det enda.

Ellers så kjører jeg oppvaskmaskin fra 12v. Trekker nesten lite strøm da jeg varmer vannet med gass.

Røilern

Sitat fra: Zappa på mars 25, 2014, 11:13:04
Jeg har nettopp anskaffet 4 stk. 255W paneler som jeg tenkte å sette opp i påsken med en Victron 150/70 MPPT regulator. 

Det blir et bra oppsett, hvor i landet er du?

Sitat fra: Zappa på mars 25, 2014, 11:13:04
En fryser trekker mye strøm. Jeg ser at energiforbruket blir rundt 410Wh/døgn med et A+++ skap samt at Victron forbruket blir på 360Wh/døgn.  Med vår 6,5kWh (tilgjengelig) batteribank vil dette kun holde en drøy uke uten lading. 


Energiforbruket til kjøl og fryseskap er avhengig av tre faktorer. hvor effektivt er skapet, hvor mye putter man i det og hva er temp forskjellen i og utenfor skapet.

Mitt Borsch skap er beregnet til 91kwh/år. litt usikker hva det trekker en weekend eller en påske, skal se om jeg kan få målt det.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

> Energiforbruket til kjøl og fryseskap er avhengig av tre faktorer:

Hvis man virkelig er nerd, kan man bryte ned faktorene til enda mere:
* Hvor ofte og lenge man åpner døra, evt retning på døra (en klassisk fryser er mer optimal enn en stående fryser)
* Hvor mye luft som sirkulerer når man åpner døra (noen fyller kjøleslapet med tomme flasker for å forhindre at luft siger ut når man åpner døra...)
* Hvor mye varm mat man dytter inn (ofte sammenheng med hvor lenge maten ligger ute)
* Tempraturen rundt kompressoren, og hvilket turtall man kjører kompressoren på (høyt turtall, større kjøleeffekt, men mindre virkningsgrad, jo kaldere, jo høyere virkningsgrad på kompressoren)
* Tempraturen rundt selve oppbevarningsrommet, sterk sammenheng med hvor mye isolasjon det er brukt og om man har kjøleskapet nært en ovn e.l.
* Tap i overføring fra batteri til kompressor (tap i 12v kabler, evt. omformer)
* Standby strøm for elektronikk


Zappa

Hytta ligger på østlandet.

Jeg har lett etter 12v skap, men har blitt rådet til å benytte "kommersielle" A+++ skap pga. pris og at de nå begynner å bli veldig effektive. Dette ser vi av tallene , men forbruket til Victron er der fremdeles. Roilern: har du din i sparemodus/AES? Fungerer det?

Jeg har også vurdert sunfrost.com sitt RF12 skap som kjører på DC. Man kan da unngå en omformer med sitt egetforbruk.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Med 1020W paneler bør du kunne forvente opp mot 6kwh på gode dager. Det er ganske mye energi.

jeg tror nok at 12V "båt" kjøleskap kan være effektive, men de er ofte små og ikke så praktiske. Jeg tror et A+++ skap gjør jobben bedre.

Jeg ga opp sparemodus på inverteren pga LED lys og mobil ladere, de drar så lite strøm at inverteren ikke oppdager det. i begynnelsen slo jeg av inverteren om natten, men det har jeg også sluttet med. fordelen med å ha tilgang til 220V hele tiden er så store at jeg aksepterer ulempene.

Hvilken Victron har du?, elektromotorer drar skikkelig med strøm i starten, jeg leser av over 100A og det tilsvarer 1250W selvom motoren bare er på 80W

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

>  elektromotorer drar skikkelig med strøm i starten, jeg leser av over 100A og det tilsvarer 1250W selvom motoren bare er på 80W

Jeg har en Morningstar 300W sinus inverter, og jeg så litt på om jeg kunne dra et kjøleskap med den. Jeg fant en fyr på internet som hadde gjort det. Han har laget et system som skrur ned spenningen via en egen trafo initielt (noen sekunder), og byttet spoler for å dempe startstrøm i tillegg. Morningstar klarer 600W i noen minutter, sikkert mer i noen sekunder. Fordelen er at en mindre inverter trekker mindre tomgangsstrøm. Jeg vurderte også to invertere, en for startstrøm. Men det blir dyrt og komplisert. Jeg vurderte også bare en stor inverter med et tempraturstyrt rele foran inverteren slik at den bare gikk når kjøleskapet trenger strøm. Morningstar har støtte for å kunne fjernstyres.

Det er også vanskelig å finne gode data på startstrøm på kjøleskap. Det ser ut til å variere litt. Fra de dataene jeg fant så det ut som at høy startstrømmen varte ganske lenge (sekunder).

Det finnes en del folk på internettet som bygger om frysere til å være kjøleskap. De har mer isolasjon (og bedre kompressor?). Kunne tatt et defekt fryseskap og satt inn en 12v Danfoss kompressor. Men da skal man ha mye tid, ork, drive osv.

Det enkle er ofte det beste...

erstokke

Jeg har Ikea Frostig kjøleskap til innbygging under benk. Denne type innbyggingsskap er bra, fordi det ser pent ut og fordi det har lufting i sokkelen og dermed ikke krever luft bak for å bli kvitt varmen. Det har oppgitt årsforbruk på 120kwh/år. Ikke like effektivt som Bosch/Siemens, men prisen var også en helt annen i billigkroken hos Ikea. Ikea kjøleskapet mitt er produsert av Electrolux, som igjen sannsynligvis betyr at det egentlig er Zanussi.

Jeg merker at det trekker endel strøm i startøyeblikket, for da durer det godt i Victron-boksen (2000w inverter). Victron har vi alltid slått på mens vi er på hytta, men jeg har ledpærer på 12v, så det er mulig å slå den av uten at det blir mørkt i hytta.

For å holde strømforbruket nede, har vi ikke fryser - heller ikke fryseavdeling inne i kjøleskapet.

Endeli

Ser at det er stort sett Victron det går i, men jeg vil få nevne Studer invertert, på min kan jeg regulere tomgangsstrøm mellom 2 og 20 W, slik at den slår inn selv om trekket er minimalt, som feks mobil lader.

Effektiviteten er også god, 92 til 95℅ avhengig av modell. Tommgangs trekk er rundt 1 W

dybis

Jeg har kikket litt på specen til Studer SI1212. Den kan nominelt lever 1200W / 12v. Den kan settes opp til å trigge fra standby til "on" på fra 0,3W - 20W. Den har en tomgansstrøm når den er "on" på 4.8W, og en standby strøm på 25mA. Den kan ligge og "sense" på om den skal skru seg på med forbruk på bare 0.5W. Tempraturstyrt vifte. "Off" strømmen er ikke spesifisert så jeg gjetter den er lik standby strøm.

Den klarer peak-belastninger på 4200W.

Ser ut som egnet til å dra et kjøleskap, hvis pris ikke er en hindring.

Røilern

Påsken ble solrik og fin - og stille. Aggregatet ble stående urørt.

Iløpet av 10 dager har Tristar MPPT notert seg nesten 20Kwh "fanget" solenergi og det er jo bra. Denne energien er dessverre ikke 100% tilgjengelig, det er et ikke ubetydelig svinn når den skal lagres i batterier og leveres tilbake i stikkontakten som 230V generert av en Inverter. Husker jeg ikke feil sier ekspertene at faktoren er 1,5 (1,6 med inverter)

Med mine 20Kwh som utgangspunkt fikk jeg dermed 12,5Kwh netto tilgjengelig energi, og sammen med batterienes tilsvarende energireserve (ved 50% SOC) så gir det 2,5Kwh per dag og stemmer sånn passe med mitt regnestykke for daglig forbruk.

Hvis jeg skulle ønske meg noe nå, så måtte det være mer solpaneler slik at en større del av sesongen kan være aggregatfri



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Vi har også klart oss uten aggregatet i påsken. Har brukt følgende 230v saker: Kjøleskap, stereoanlegg, kjøkkenvifte, støvsuger, vannpumpe, internett-router, lading av telefoner og ipad. Samt alt lys på 12v.

Dette var vel en påske med helt optimale forhold for solcelle-anlegg!

torn

Skal montere nytt solstrømanelgg på hytta til sommeren i forbindelse med full rehabilitering.
Følgende kan være et alternativ:

1560w solcellepanel (8 x 195w) montert langs takkanten.
24v batteribank 1000ah@10t (12x2v)
regulator tristar mppt 60A

Hytta blir bare brukt i vinterferie-høstferie. Altså i måneder med en del sol. Lengste perioder 9 dager.

Jeg ønsker å kunne drifte a+++ kombiskap, innbyggingsstekeovn, vannpumpe for innvendig cisterne, vaffeljern, støvsuger, tv, wallas, div lading og led-lys med løsningen. Vil i utgangspunktet unngå aggregat, og er villig til å spare litt på strømkrevende produkter i perioder med lite strøm.

Hva mener dere om dette prosjektet? mulig?

Røilern

Litt avhengig av hvor i Norge du befinner deg og om du har fri sikt for solen til panelene så kan du forvente 6-9kwh på fine soldager, 2-3kwh ved lettskyede dager.

Med 24kwh batteripakke har du iallefall 12kwh før du har nådd 50% soc på batteriene.

Så nå er det bare å regne, jeg skulle tro du kan bruke 2-3kwh hver dag for en 9 dagers ferie  selv med ganske dårlig vær. Med litt finere vær 5-6kwh hver dag

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Hvor stor inverter trenger jeg for å drive stekeovn, kombiskap, ventilator, støvsuger, vaffeljern, vannpumpe for innv cisterne, og belysning tro? vaffeljern og støvsuger trenger selvsagt ikke kjøres samtidig med ovn. Vil jeg klare meg med multiplus 3000, eller bør jeg opp på 5000? Tilgjengelig effekt er henholdsvis 2500w og 4500w.

Har funnet et dyrt men meget energieffektivt kombiskap: http://www.whiteaway.no/product/liebherr-icp-2914-20-001/
Årlig forbruk er oppgitt til 144 kwh. Ved å dele dette på 365, og 24 kommer jeg frem til at det ikke bruker mer enn knappe 17 wattimer.

Når det gjelder stekeovn har jeg sett på denne:
http://www.whiteaway.no/product/bosch-hbg761620s/
For konvensjonell varme er forbruket oppgitt til 0,89 kwh. Elektrisk tilslutning er likevel oppgitt til 3650 watt. Er dette et fornuftig valg energimessig?

Røilern

Jeg kjører alt du nevner på en Multiplus 3000, når Stekeovnen fra ikea står på så blinker overload lampen, som vel betyr at jeg da bruker mellom 2500-3000W.

Jeg har et under benken skap Fra Bosch med forbruk på 91Kwt/år, men det har liten betydning for maxeffekt når kjølemotoren starter. Da trekker det borti 1000W.

Hvis ovnen du har valgt hvirkelig trekker mer enn 3Kw så må du gå for 5000W, men den viktigste grunnen jeg selv ville brukt for å velge 5000W modellen er den dobbelte ladestrømmen dur får når aggregatet går.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Du kan ikke dele på 365 og 24, men kun på 365. Da får du forbruk i kWh per døgn. Jeg har også oppdaget Liebherr og kjøpte i vinter TP1760 kjøleskapet som kun forbruker 66kWh i året. Tenker å supplere med den tilsvarende fryseren som bruker 101kWh i året. Summen er større enn 144, men valgte dette pga. plasshensyn og det gir også muligheten til å skru av den ene ved behov..

Jeg har de samme forbrukerene som deg + VVB på en Multi 3000. Det fungerer bra, men som alltid må du ta hensyn og ikke kjøre de store forbrukerene samtidig. Med Multi 5000 er det færre hensyn å ta... Jeg hadde gått for Multi 5000.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

torn

Hvorfor kan jeg ikke dele døgnforbruket på 24 for å få kontinuerlig forbruk? Det er jo det kontinuerlige forbruket som ir energiregnskap mtp inverterstørrelse
Ser ut som at egetforbruk på multiplus 3000 er 10 watt, mens det er 25 watt for multiplus 5000. 15 watt i merforbruk kontinuerlig (360 watt pr. døgn) er mye. Særlig dersom jeg klarer meg med en multiplus 3000.

Varmvannberederen som du har i tillegg må jo trekke mye? Jeg skal varme vannet med gass. Pumpa er på 220v og inntil 0,8 A. Det skulle vel bli 275 watt? Dette trekkes bare i svært korte perioder da jeg skrur på vannkrana. Vannet må bæres inn så det blir uansett ikke noe kjempeforbruk.

Røilern

Enig i at egetforbruk er viktig, men såvidt jeg kan se forbruker 3000 15w, forskjellen er fortsatt betydelig med 240wh per dag.

Hva angår kjøleskapforbruk er det bare en måte å beregne effektiviteten av et kjøleskap. Du kan få en indikasjon for et dagsforbruk, men det har lite å gjøre med forbruket for en helg eller hvor stor inverter du trenger. Dagsforbruk er avhengig av hvor mye du putter inn i det, hvilken temperatur det har, og hvilken temp det er rundt skapet. Kjøleskap har en kraftig motor som krever mye å dra igang, Mitt drar 1000-1200watt ved oppstart, men bare for noen sekunder. Når det går bruker det 80w.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Oii 80 watt kontinuerlig på kjøleskap har ikke jeg tatt høyde for i mitt energiregnskap. 144 kWh pr år må vel ligge langt unna det?

Røilern

Sitat fra: torn på mai 19, 2014, 20:55:29
Oii 80 watt kontinuerlig på kjøleskap har ikke jeg tatt høyde for i mitt energiregnskap. 144 kWh pr år må vel ligge langt unna det?

Det er kun når motoren går, og det er ikke så ofte, men det er selfølgelig avhengig av hvor mye kjøling du krever av skapet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Sitat fra: torn på mai 19, 2014, 16:15:10
Hvorfor kan jeg ikke dele døgnforbruket på 24 for å få kontinuerlig forbruk? Det er jo det kontinuerlige forbruket som ir energiregnskap mtp inverterstørrelse

Det er fordi kjøleskapet ikke står og går kontinuerlig. Det er vel to regnskap du må ha kontroll på:

1. Hvor mye som kan kunne trekkes fra inverteren på samme tidspunkt. Sannsynligvis kan ikke alt gå samtidig og det må man ta hensyn til i bruken, eventuelt sørge for at den er så stor at det alltid vil gå... 

2.  Et forbruksregnskap per døgn.  Det er derfor jeg anbefaler å dele årsforbruket på 365. Forbruksregnskapet forteller deg hvor mye du må ha lagret eller generere av strøm per døgn og gir føringer for dimensjonering av solceller, aggregatlading og batterier.

Du kan så ta det videre og se på hvor lenge du er på hytta av gangen og vurdere hvor lenge du vil at løsningen skal kunne levere nok strøm til forbruket ditt, spesielt hvis du ønsker å unngå mye aggregat kjøring.

Sitat fra: torn på mai 19, 2014, 16:15:10
Varmvannberederen som du har i tillegg må jo trekke mye?

Vi har koblet VVB på den utgangen på Multiplus som kun gir strøm når aggregatet går. Det trekkes mao. ikke strøm til batteriene til denne. Tanken er kun på 30 liter og blir 70 grader varm på en times tid.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod