Aggregat i Boden - Eksos?

Startet av Madman, august 23, 2008, 16:04:20

Madman

Hei,
Jeg har tenkt å plassere et strømaggregat i boden, hovedsakelig for å dempe lyden.   

Kan noen anbefale en slange /rør løsning for å føre eksosen ut av boden?  Jeg har lett etter fleksibel aluminiumsslange, men finner bare korte lengder i butikker.

Forslag?

Aggregatet har en ca 2cm diameter kort eksosrør etter potta.  Jeg hadde tenkt å koble en eller annen type slange til denne med slangeklemmer.  Fungerer dette?   Det må tåle varme.

2meter lengde hadde vært best.  Biltema har 5cm diameter i 2,5m,
Vet noen om andre som har smalere, men like langt?


petter`n

Har akkurat den løsningen med feil overgang til fleksibelt rør, men jeg har eksospotte.... putre putre :). I tillegg har jeg innluft m. vifte. Du må regne med å skifte luftfilter noe oftere da ikke all eksos forsvinner ut. Uthullet er foret m. litt netting så ikke varmen tar kål på treverket. Det beste hadde nok vært å sveise på en riktig stuss m. mulighet for slangeklemme :)

Madman

Hei Petter'n,

Har du bare klemt til på det fleksible røret til det passet med klemmer, eller har du funnet noe overgang som gjør det mer "elegant"?

Vet du hvilken diameter flexirør du har brukt?   Og hvis det er smalere enn 5cm (beste jeg har funnet) hvor fikk du tak i det?

Hva slags netting er det du brukte rundt uthulet?

Takk for infoen!!!

petter`n


Jeg har kun satt det i press mot utløpet av potta. Det er vel Biltema ca 5 cm, (tror det er galvanisert) så ikke all eksos forsvinner ikke den rette veien. Sammenklemt hønsenetting + at jeg har noe rundt blikk som er klippet slik at jeg kunne bøye ned ørene så den ikke faller ut av hullet. Koblingen mellom utepotta og eksosrøret er laget av tom ølboks og slangeklemmer ;D

Madman

Jeg har nå ordnet løsningen min.

5 cm aluminiumslange fra Biltema,  2,6meter lang
Enden har jeg klemt forsiktig sammen slik at åpningen er ca 2cm og så har jeg festet slangen til potta med slangeklemme.  Sitter kjempegodt og er så godt som tett siden aluslangen er så myk og bøyelig.

Slangen går ned gjennom gulvet og så under boden og ut på baksiden lengst unna hytta.  Fungerer bra.    Det blir varmt etterhvert i boden, så det er nok best å ha døra åpen når det er mulig.   Dette slipper selvfølgelig mer støy ut...   Kanskje en 220v vifte kunne vært løsningen.



HBOle

Sjekk hos forhandleren av aggregatet, det finnes adaptere/slange til en del fabrikater (bla. Honda).
Mvh
Ole


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod