gjennomføring av røykrør til pipe

Startet av aholen, april 08, 2014, 20:48:31

aholen

Har en hundre år gammel laftet koie som har en ovn midt i koia, med røykrør som går i en gjennomføring (dvs jeg ser bare beslaget i himlingen) opp til en skorstein i teglstein. Selve skorsteinen er murt opp nytt, med blikkbeslag. Røykrøret går ned i en vanlig jøtul-ovn.

For å bedre brannsikkerheten har jeg tenkt å prøve å føre røykrør opp til pipa på nytt. Jeg vet ikke om det finnes noen isolering eller "brannsikring" mellom himling og tak. Hva bør jeg bruke for å "dekke til" røykrøret på vei gjennom himlingen og opp til skorsteinen?

glamsland

Hei. De fleste ildstedsforhandlere leverer beslag for gjennomgangi etasjeskille. Det finnes flere typer, noen i stål, noen i lettbetong. Du får også kjøpt egne isolerte røkrør som er beregnet for gjennomgang.
Alt dette kan du montere selv sålenge du følger monteringsanvisning. Det viktige her er avstand til brennbar matr, dvs takbjelker og gulvbord osv. Dette er meget viktig!
Hovedregel for uisolert rør er at brennbar matr ikke skal være nermere enn 30cm fra røret. For fullisolert rør, er det som oftest 5cm.
Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod