Nytt solcellestativ

Startet av glamsland, april 17, 2014, 10:16:22

glamsland

Hei..
Må bare vise hvordan vinterens planer og ideer er blitt til virkelighet.. ;D

Har dumpet vindgeneratoren til fordel for 300w paneler. Det var for dårlige vindforhold for å holde batteriene fulle over tid..

Denne nye riggen inneholder 3-trinns vinkeljustering(sommer,høst/vår og vinter).
Samt et "tinytracker" elektrisk oplegg som følger sollyset gjennom hele dagen. Når mørket kommer, kjører den tilbake til start ved øst.
Jeg måler nå i påska døgnforbruket på elektronikken, kommer tilbake etter påska med mere info.. ;)

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Bidda

tøft
...kan du ikke koble deg opp på høyspentmasta en ser i det fjerne  ;D

glamsland

Sitat fra: Bidda på april 17, 2014, 15:16:01
tøft
...kan du ikke koble deg opp på høyspentmasta en ser i det fjerne  ;D
;D. Ja , da hadde det ihvertfall blitt lys!  ;D

Nå har jeg målt forbruket på bare styreelektronikken inkl motoren i 96 timer,- dvs 4 døgn.
Den hadde en total på 54w,-det må da bli 54:96 =0,56w/t
Er fornøyd med det, har ikke målt forskjellen på watt inn fra panelene når de står stille og når de kjører, men har tro på at det er en god fortjeneste av watt i løpet av en uke!

Runar

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Jeg mener å ha lest på andre forum at en gid tracker kan gi 60% mer strøm.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

En fordel med å ha panel som følger sola er at batteriene får lading over lengre tid. Batteriene tar bare i mot en begrenset mengde strøm på slutten, og da trenger man tid. Det holder ikke med masse strøm på kort tid. Dessuten kan man bruke strøm direkte fra solcelle panelene i større grad som reduserer slitasje på batteri.

Jeg har satt opp paneler fast mot sør og mot vest, begge vertikalt. Om sommeren vil panelene mot vest ha en grei vinkel mot kveldssolen, mens panelet mot sør ikke er helt riktig vinkel. Likevel, sammen får jeg nok strøm. Om vinteren er panelene mot sør nesten riktig vinkel og tar ut så mye strøm som mulig. Panelene mot vest vil da være døde. Jeg tror dette blir et bra set-up. Vind kan ikke få tak i de da de er flat mot vegg. Snø og skitt vil ikke sette seg. Ingen bevegelige deler,

xscream

Veldig kult stativ! Har søkt på nettet, men ikke funnet noen norske forhandlere? Hvor får du tak i noe sånt, og til hvilken pris? :)

glamsland

Jeg har brukt dette;

http://www.homecsp.com  du må være litt reodor felgen for å drive med dette... ;)
Stativet har jeg laget selv. Har testet det enstund nå, og det fungerer kjempebra!
"Alltid" fulle batterier!  ;D

Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Er det lov å spørre hva selvkost er på denne løsningen?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Tenker jeg har gitt ca 2000 kr for elektronikken inkl nye kabler til betteribanken ,ca 15m.
Alt stålet har jeg samlet på jobb, jobber på et mekanisk verksted så jeg har brukt endel kapp fra diverse jobber. Underdelen på masta er fra en gammel lysstolpe.
Har også investert i en ny mppt regulator, da den nye spenningen inn på regulatoren er oppimot 65 volt..= tynnere kabel til batteriene.  Ser også at tilogmed i lett regnvær så gir panelene inn på regulatoren rundt 15volt.   Seriekobling kan virkelig annbefales!
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod