Trenger nye batterier

Startet av 2re, april 19, 2014, 15:05:36

2re

Mine 2 Ritar RA 12 200d AGM batterier, 200 Ah (hyttebutikken) synger etter 5 år på siste verset, og jeg trenger derfor nye batterier. Har i utgangspunktet tenkt på 2 stk Concorde 305 At, men vurderer også muligheten for 4 stk Rolls 600S, 600 At, 6 volt.
Anlegget forøvrig består av:
2 stk 85 w solcellepaneler
HB 30 solcelleregulator
BMV 600 batterimonitor
Victron Phoenix MultiPluss 12/2000/80
Tec 29 aggregat

Batteriene og Victron står i dag på ett av soverommene. Batteriene står i en egen kasse.

Ønsker tilbakemeldinger på synspunkter vedr. valg av batterier om man ser bort i fra prisforskjellen. Rolls batteriene er vel ikke vedlikeholdsfrie, og jeg tenker også på problemet med avgassing siden de vil bli plassert på ett av soverommene.
230v
Wallas 40cc

dybis

Hvorfor er batteriene brukt opp alt på 5 år? Har de fått røff behandling? Har du vært mye på hytta? Det kan kanskje være noe å tenke på ved valg av batterier.

Jeg liker fordelene med AGM, de lekker ikke så lett syre, har høy effektivitet ved ladning og har lav selvutladding, og fryser sjelden.

2re

Ja de har nok fått ganske røff behandling det siste året, og vi er veldig ofte på hytta så nær som i desember - februar.
230v
Wallas 40cc

dybis

Jeg endte opp med 3 x 140 Amp AGM Solar batterier fra sparelys.no. Prisen er god, 11 Kr per ampertime, og spec'en ser grei ut (ligner dine gamle batterier). Men har ikke erfaring med hvordan de virker over lang tid. 

Jeg vurderte også andre batterier som Concorde, men de ble for kostbare. Her snakker vi 17 Kr per ampertime (Sunwind). De er sikkert litt bedre, bedre forhandler nettverk, ingen porto?, og sikkert bedre garantier. Men siden jeg selv klarer å bytte batterier når de feiler, kan feilsøke osv, trenger jeg ikke den ekstra kvaliteten. Jeg orker ikke styret med å ta ting på garanti når noe er halv gammelt. Concorde batteriene er litt billigere i USA, men vekten gjør det komplisert/kostbart å importere selv.

Rolls er ikke AGM tror jeg og da utgår de for min del.

2re

Ser jeg har lagt denne tråden under feil kategori. Skulle vel lagt under "Elektro & Belysning".
Hvordan får jeg flyttet den over i rett kategori?
230v
Wallas 40cc


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod