Montering av solcellepaneler på torvtak

Startet av torn, april 21, 2014, 08:19:08

torn

Jeg vurderer muligheten for å montere 4-6 200w solcellepaneler på taket. Målene er 1580x808mm. Fordelen er at jeg får plass til flere enn på vegg, og at takutstikk ikke skygger. Taket er tekket med torv og har helsveiset membran. Jeg ønsker ikke å ta hull på membranen.

Tanken min var å legge panelene etter hverandre langs takkanten, og forankre nedre del av panelene i torvholdsstokken. Tenkte å legge inn en 48x148 imp lenger opp under torva, med 98x48 opp fra denne til øvre del av panelene. Vinkelen på taket er 24,5 grader, mens vinkelen på panelene bør være atskillig brattere. På den måten skulle også torva under få vekstvilkår.

Hytta ligger 1000 moh i værvarsel strøk. Når det gjelder snø tror jeg det vil blåse rent, men sterk vind er en utfordring.

Hva tror dere? Noen som har laget noe lignende?

torn

Ingen her som har erfaring eller innspill på montering av solcellepaneler på torvtak?

Tverrdalen

Jeg har kun 2 paneler, og disse har jeg montert på stativ, som er festet til torvholdstokken. Dette gir meg mulighet til å variere vinkelen på panelene sommer/vinter. Selv med 2 meter snø på taket, har snøen ikke gitt noen problemer i forhold til panelene.

torn

Hei igjen!

Ligger det da torv over stativet og presser det ned?

Tverrdalen

Stativet er skrudd fast på utsiden av torvholdstokken. Legger ved et bilde, hvor det nettopp har snødd endel.

torn

Det der så ikke dumt ut!

Husker du størrelsen på panelene dine? Jeg har tenkt på 200w med størrelse 1580x808mm. Kan muligens bli litt store til å feste på samme måte?

Tverrdalen

2stk a 100w kjøpt på Ebay. Festene er kjøpt hos Sparelys.no, og tåler både vind, snø og regnvær.

Amatøren

Sitat fra: Tverrdalen på mai 01, 2014, 20:19:16
2stk a 100w kjøpt på Ebay.

Liten avsporing hvis jeg får lov.

Hvordan var det med kjøp av paneler på Ebay?

Var det forsendelse innen Norge eller fra utlandet. Hvordan var det med toll (eller toll fritt), moms og tollgebyr (ble det stort) hvis det var fra utlandet?

Vurdert selv å kjøpe paneler fra utlandet. Bare skeptisk til gebyrer og leverings tid. Venter på noen småting under 200 kroners grensen og det tar tid mens noe kom meget raskt (det var innen Europa).
Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Sitat fra: Amatøren på mai 02, 2014, 07:10:13
Sitat fra: Tverrdalen på mai 01, 2014, 20:19:16
2stk a 100w kjøpt på Ebay.

Liten avsporing hvis jeg får lov.

Hvordan var det med kjøp av paneler på Ebay?

Var det forsendelse innen Norge eller fra utlandet. Hvordan var det med toll (eller toll fritt), moms og tollgebyr (ble det stort) hvis det var fra utlandet?

Vurdert selv å kjøpe paneler fra utlandet. Bare skeptisk til gebyrer og leverings tid. Venter på noen småting under 200 kroners grensen og det tar tid (fra østen) mens noe kom meget raskt (det var innen Europa).
Man lærer så lenge man lever.

Tverrdalen

2 paneler ble levert fra Kina. husker ikke riktig hva jeg betalte ved ankomst Norge, men fasiten var at den ene panelet var gratis, sammenlignet med norske priser.
Panelene var godt pakket, og like hele.

torn

Hva vil kommunen mene om solcelleinstallasjonen tro? Er den egentlig søknadspliktig etter plan og bygningsloven?

torn

Prøver en gang til. Vil jeg risikere problemer ved ikke å søke etter plan og bygningsloven om solcelleinstallasjon som bildet viser?
Panelene er 992mm høye, og til sammen 10736mm lange.

Tverrdalen

Kan du ikke høre med kommunen, om de har noen innsigelser?

torn

Står ikke noe om forbud mot solcellepaneler i reguleringen for området. Bare store antenner. Det er ikke til sjenanse for naboer, vender bort fra det meste av bebyggelse og ferdsel.

Aleb

Hei,

Vil ikke den monteringen skape en del problemer med snø til vinteren. Måking, oppsamling(fokksnø), trykk på panelene osv.

Bare en bekymringstanke fra meg.

torn

Panelene blir montert mot sørvest. Fremherskende vindretning er fra vest, og denne siden av taket er vanligvis fri for snø. Snøen legger seg opp på andre siden av hytta. Tror derfor ikke det er noen fare for at panelene løsner. Det er mulig det vil lagre seg mer snø bak panelene da de sikkert får en spoilereffekt. Med ordentlige festevinkler tror jeg dette skal gå bra. Vinden vil være med å presse de ned mot taket. Snøen på taket vil ligge godt med 25 grader takvinkel og torvtekking.

Tverrdalen

Hvordan har du tenkt å feste panelene ned mot tak membranen? Vil det, på et senere tidspunkt, være mulig å skifte festene til panelene på en lett måte?
Slik det er fremstilt på tegningen, tror jeg du vil få en oppbygging av snø på baksiden av panelene. Torv/gress/blader og annet "bøss" vil sannsynligvis også samle seg på baksiden.

torn

Lenge siden jeg har vært inne nå!

Tenker å legge 48x198 imp på flaske med enden skrydd fast i torvholdstokken som går opp til mønet, og muligens skrudd fast i ny 48x198 imp på flaske et stykke ned på andre siden av mønet. Trenger da ikke å ta hull i membran. Legger torv over det hele som presser dette ned. Jeg legger slike med underkant av 2,7 m avstand slik at jeg kan montere vinkler bak 2. hvert solcellepanel. Vil tro det tar mange år før dette råtner.

Panelene må stå med samme vinkel hele året. For estetikken vil det være en fordel at toppen ikke stikker alt for høyt. Hva slags vinkel kan jeg bruke? Hytta er på østlandet og panelene vil peke mot sør-vest.

Hvordan kobler 8 paneler mot en morningstar TS MPPT 60 med en inngan for paneler? Det er koblingspoks med to ledninger på hvert panel.

Tverrdalen

Parallell. ++++++++ og - - - - - - - -

Tarzan

Alle i serie hvis toppspenning ikke blir for høy for regulator.. (150v?)

Da slipper du tykke kabel og mye tap..
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

Røilern

Jeg antar at du ikke kan koble alle sammen fordi du risikerer at de overstiger 150V vedoptimale forhold (kald vårdag)

Hva er spesifikasjonen på panelene?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

8 stk vil vel i serie gi en spenning på rundt 240V ?
Regulatoren tåler opptil 150V

Hva slags vinkel bør de stå i ?

Tekniske data:
STC Pmax (Wp) 195
STC rated voltage Umpp (V) 24.4
STC rated current Impp (A) 8.03
STC open-circuit voltage Voc (V) 30.1
STC Short circuit current Isc (A) 8.59
800 W / m² TONC AM1.5 power Pmax (Wp) 142.9
800 W / m² TONC AM1.5 rated voltage Umpp (V) 22.5
800 W / m² TONC AM1.5 open circuit voltage Voc (V) 26.7
800 W / m² TONC AM1.5 Short Circuit Current Isc (A) 7.36
Relative Efficiency reduction at 200W / m² (%) 2.5
Tempkoeff Isc (% / C) 0.04
Tempkoeff Voc (mV / C) -99
Tempkoeff Pmpp (% / C) -0.48
Module efficiency (%) 14.8
TONC ( C) 45
Maximum system voltage (V) 1000
Maximum Reverse Current Ir (A) 20
Current string fuse (A) 15
Protection from parallel strings 4
Height (mm) 45
Weight (kg) 16.5


Røilern

Ved -20 grader passerer disse panelene 30v, du bør derfor lage to strenger av 4 paneler i serie og koble disse i paralell.

Vinkel er helt avhengig av hvor,  årstid og himmelretning.

90 grader på gjennomsnittlig sol er vel riktig svar. Selv har jeg mine stort sett flatt på veggen fordi dette ser greit ut og gir god effekt i vinterhalvåret med lite snø problemer.

Hvis du velger å ikke ha de vertikalt bør du ha en justerbar løsning slik ad du kan tilpasse deg årstedene. Det er ikke vanskelig å fine ut hva som gir best effekt når du har en Tristar 60 regulator. Web oversikten viser deg dette.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

fatso83

Sitat fra: torn på juni 19, 2014, 18:07:52
Tenker å legge 48x198 imp på flaske med enden skrydd fast i torvholdstokken som går opp til mønet, og muligens skrudd fast i ny 48x198 imp på flaske et stykke ned på andre siden av mønet. Trenger da ikke å ta hull i membran. Legger torv over det hele som presser dette ned. Jeg legger slike med underkant av 2,7 m avstand slik at jeg kan montere vinkler bak 2. hvert solcellepanel. Vil tro det tar mange år før dette råtner.

Virker som @torn har tenkt en ganske lignende løsning som det jeg har sett for meg for min montering av solcellepanel på torvtak! Forskjellen er vel at jeg bruker wire over mønet, mens @torn bruker stokker som er skrudd sammen.

Bare for egen forståelses skyld har jeg et par spørsmål:
1. Hva betyr " 48x198 imp på flaske". Skjønner det er en stokk med 2"x8" dimensjoner og at den er impregnert, men "på flaske"?
2. Ble det noe av dette prosjektet? Har du noen bilder?

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på juni 21, 2014, 14:07:40
Ved -20 grader passerer disse panelene 30v, du bør derfor lage to strenger av 4 paneler i serie og koble disse i paralell.

Voc på 34,06V kommer jeg til ved -20 grader. 40 grader ganger 99mV blir 3,96V i tillegg til de standard 30,1V panelet leverer ved +20 grader.

Konklusjonen blir den samme, maks 4 i serie.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod