Koble sammen avlufting fra Gassvannvarmer og Separett Villa??

Startet av r-ling, april 22, 2014, 11:39:03

r-ling

Hvilken temperatur har avgassen fra en gassvannvarmer? Jeg tenker å føre denne gjennom himling og yttertak, men vil gjerne koble på utluftingen fra Separett Villa, slik at jeg nøyer meg med ett hull gjennom taket. Er det noen som har prøvd denne kombinasjonen? Separett har 75mm plastrør, mens gassvannvarmeren har 125 mm rør, tenkte å koble disse sammen under himlingen på badet, slik at det går bare ett rør opp og ut, og så montere en sånn vindvifte på toppen (over utvendig tak).
Alle tips og erfaringer mottas med takk!

Røilern

Jeg har samme situasjon - og to "piper" på taket. Jeg koblet dem ikke sammen fordi:

1) vannvarmeren er på 25Kw og jeg tror det er en grunn til at røret er i stål
2) avtrekksløp fra min snurredo liker rette vertikale rør
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

En ting er hva tempraturen er ved vanlig drift. Men jeg ser ikke bort fra at man dimmensjonerer for at noe kan gå litt galt (ala pipebrann). Det betyr ikke at det er umulig å koble sammen, men man må tenke litt.

Et annet potensielt problem er hvis det kommer dritlukt ut av gassvarmeren og den står på køkkenet.

erstokke

Har ikke vært borti dette selv. Men det høres litt skummelt ut. Ved utvikling av metangass i biodoen kan man kanskje få en skikkelig gasseksplosjon?

r-ling

Takk for gode innspill og gode argumenter!
Da blir det to hull i taket (i tillegg til pipa).


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod