Victron MultiPlus og max 230 volt

Startet av kristianh, april 23, 2014, 22:56:10

kristianh

Hei,

Er ny her, men lest ganske mye i det siste og funnet veldig mye nyttig info  :D

Har nettopp begynt å installere solcelleanlegg og har lest en del om Victron MultiPlus, men ikke klart å finne 100% svar på dette.

Dersom jeg kjøper en MultiPlus C 12/800/35, hva er da max 230 volt jeg kan hente ut fra batteri+aggregat vha PowerAssist-funksjon? Altså dersom jeg f.eks. har 2kW aggregat, kan jeg få 2000 watt + 800 watt = 2800 watt fra 230 volt utgang på Victron?
Og hva er maksgrensa, er det dennee det som er oppgitt som "transfer switch" i spesifikasjonen, altså 16A for 12/800/35?

Datablad

Øvrig utstyr:
Ep Solar MPPT 20A Tracer, 140 watt panel, 2x290Ah Sunwind AGM

Røilern

Yes, med powerassist får du aggregatets kapasitet + inverterens, oppad begrenset til 16A + inverteren i ditt tilfelle.

Men for å kunne hjelpe deg er kanskje bedre om du forklarer hva du har tenkt å benytte effekten til.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Takk for svar. Skal i gang med et byggeprosjekt i sommer og trenger en del elektroverktøy etc. Sager og vinkelsliper er vel det som har høyest startstrøm (nominell effekt 1,8 kW på største sag tror jeg). Pga nokså avsides beliggenhet og lang transport ønsker jeg å gå for 2 mindre aggregat i stedet for ett større (backup). Tenker på 2 + 2,6 kW Kipor. Det minste til mindre verktøy, det største koblet gjennom Victron for å takle litt større startstrøm.

Høres dette noenlunde fornuftig ut eller bør jeg bare droppe å kjøre slikt verktøy gjennom Victron og heller kjøpe det ene aggregatet litt større? Kommer antageligvis til å kjøpe en slik MultiPlus til solcelleanlegget uansett, og det ene aggregatet vil bli stående igjen etter byggeprosjektet.

erstokke

Startstrømmene kan være mye større enn nominell effekt, opptil det dobbelte. Jeg hadde problemer med å kjøre 1400w sag på 2000w aggregat.

Kobler du dette via en Victron, får du større total kapasitet, men også større startstrøm. Dette fordi at Victronen klarer endel ekstra over kort tid.

Jeg stusser litt på at du bare vil ha 800w Victron. Jeg har 2000w, og det er nok til å kjøre f.eks. støvsuger. Med 800w ville fort ergret meg over å måtte starte aggregatet stadig vekk.

kristianh

Har nok etter hvert landet på at det blir en 1600 watt i stedet ja, selv om jeg ikke legger opp til spesielt mye 230 volt-utstyr. 2000 watt er litt større fysisk, plass er også en faktor her.

Hvilke løsninger har dere brukt for jording av inverter?

Røilern

Mitt råd:

- Kjøp en inverter som er stor nok til ditt håndverktøy(og til fremtiden på hytta), typiske gode invertere takler vel dobbel belastning er kort øyeblikk. Da slipper du å kjøre aggregatet med mindre du kjører saga kontinuerlig. Jeg har selv brukt mye håndverktøy på hytta og det er veldig behagelig å jobbe uten aggregat støyen.
- kjøp et aggregat som er tilpasset inverterens ladekapasitet, når aggregatet går belaster du det maksimalt og får minst mulig gangtid og best økonomi. I tillegg trenger du ikke et inverter aggregat.

Kipor er en kinakopi av Honda, jeg ville googlet og sett om det var noen generelle problemer med dette.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Sitat fra: kristianh på april 28, 2014, 21:33:06
Har nok etter hvert landet på at det blir en 1600 watt i stedet ja, selv om jeg ikke legger opp til spesielt mye 230 volt-utstyr. 2000 watt er litt større fysisk, plass er også en faktor her.

Hvilke løsninger har dere brukt for jording av inverter?

Jeg hadde elektriker hos meg, og han løste dette med jording slik at aggregatet er jordet via et jordspyd, og så gir dette igjen jording til Victron. Er ikke helt overbevist om at dette er godt nok. Har lagt opp 230v kurs med jordfeilautomatsikring. Men hvis Victronen ikke får jord via aggregatet vil vel heller ikke sikringen slå ut?

Trailman

I følge Victrons egen manual (jeg har en MultiPlus 2000) så burde den jordingen være tilstrekkelig, dersom den ikke brytes. Ulempen med jordet aggregat er at man flytter på det for vedlikehold, osv, og da må man passe på å sikre jordingen igjen.
Atlernativt kan du ta jordingen fra jordspydet til jordkoblingen på Victron inverteren - da blir det denne som fører til jord for hele anlegget.

Det er også mulig å legge opp et jordingspunkt som alle enheter, kretser er koblet til - da kan man trygt koble fra aggregatet for vedlikehold, oljeskift, osv, uten at det berører jord for resten av anlegget.


erstokke

Takk for svar, da er jeg beroliget. Aggregatet mitt veier over 100 kg, så det blir ikke flyttet særlig mye.

Trailman

Jeg regner med at det er fast kobling fra din generator til AC INN på din inverter. Da er det jordforbindelsen denne gir, via generator til jordspyd, som gjelder.

Fra manualen - "by means of the grounding wire for the AC input":

This is a Safety Class I product (supplied with a protective grounding terminal). Uninterruptible protective grounding must be provided at the AC input and/or output terminals and/or chassis grounding point located externally on the product.
The MultiPlus is provided with a ground relay (relay H, see appendix B) that automatically connects the Neutral output to the chassis if no external AC supply is available. If an external AC supply is provided, the ground relay H will open before the input safety relay closes. This ensures the correct operation of an earth leakage circuit breaker that is connected to the output.
─ In a fixed installation, an uninterruptable grounding can be
secured by means of the grounding wire of the AC input.
Otherwise the casing must be grounded.
─ In a mobile installation (for example, with a shore current plug),
interrupting the shore connection will simultaneously disconnect the grounding connection. In that case, the casing must be connected to the chassis (of the vehicle) or to the hull or grounding plate (of the boat).
In case of a boat, direct connection to the shore ground is not recommended because of potential galvanic corrosion. The solution to this is using an isolation transformer.

kristianh

Til Trailman: Har forstått det sånn at det ikke betyr noe om jording er via aggregat eller chassis på Victron. Om du ser koblingsskjema appendix B i manualen er PE fra aggregat permanent koblet til chassis på MultiPlus. Dette reléet lukker såvidt jeg har forstått når aggregat leverer strøm og kobler da sammen PE og N. Hensikten med akkurat dette forstod jeg ikke 100% men..

Men for å gå litt tilbake til opprinnelig spørsmål da jeg ikke er 100% sikker på denne ennå, selv etter å ha lest det meste jeg har funnet.. Om man sammenligner specs på 1600 og 2000 f.eks.

1600:
Transfer Switch 16A
Inverter, peak power 3000 W

2000:
Transfer Switch 30A
Inverter, peak power 4000 W

Jeg tolker dette dithen at inverteren alene (uten aggregat) klarer en peak på hhv 3 og 4 kW. I tillegg kan den formidle opptil hhv 3680 W (16*230) og 6900 W (30*230), slik at maks peak da blir hhv 6680W og 10900 W (selvfølgelig også begrenset av aggregat, men teoretisk).

Høres dette riktig ut?

Trailman

@kristianh

Transfer switch egenskapen viser hva Victron er i stand til å levere, innenfor 20 millisekunder, dersom hovedforsyningen skulle svikte - ved å svitsje (transfer) til hva den kan hente ut av batteriene. (F.eks. ved montering på båt, og landforsyningen blir brutt; eller om man kjører fra generator, og denne stanser.)

De ulike Victron-enhetene er ratet for en konstant forsyningsevne, pluss en kortvarig boost ved oppstart av last som trekker mer enn konstant rating. Hvor mye som kan boostes utover ratingen er avhengig av enhetens kapasitet og konfigurasjon. (3-fas oppsett, for eksempel.)

Jordingen via generator er helt grei, men man må/bør være klar over at dersom man må utføre vedlikeholdsarbeid på generatoren, f.eks. skifte olje/filter/ettersyn, så bør tilkoblingen være slik at den ikke skal kobles fra eller brytes, for da mister man jord i anlegget. Alternativt la være å bruke anlegget dersom jord må kobles fra.

kristianh

Takker for svar, blir stadig klokere på dette  :)

For å ta et konkret eksempel, da jeg er og blir noe usikker/ikke forstår 100%:

Dersom jeg kjøper:
Victron Multiplus 1600 (16A Transfer switch, 1600 VA kontinuerlig, 3000 W peak)
Kipor IG 2600 (2600 VA Max, 2300 VA rated)

Og antar en faktor på 0,8 (VA->W), kan jeg da starte en sag på 1,8 kW med 4 kW i startstrøm?

Røilern

Nja, hvis Kipor aggregatet er et inverter avgregat så tror jeg ikke det. Det du har da er to invertere som samtidig skal levere en ganskehøy strøm.

Jeg er litt usikker på hva som skjer hvis aggregatet belastes med 1600W fra laderen i Victronen.

Victron har en liten brosjyre på en akkurat denne sitasjonen, skal finne den frem for deg

Fant den her: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1030.0
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod