Varme på hytta uten 220V strøm

Startet av Trillemarka, april 30, 2014, 11:52:53

Trillemarka

Er det noen som har erfaring med disse alternativene på hytta?

Positivt / negativt

En som blåser varmluft: http://www.hyttelivsenteret.no/categories/heatsource-hls-gassvarmer

og

En med radiatorer/konvektorer: http://www.neptus.no/index.php?p=65-65-61

Røilern

Spennende produkter dette.

Gass er ganske så fristende å bruke som energikilde. Det har vært vanlig blant campingfolket en stund.
Jeg bruker selv en 3000W gassovn fra Trumatic på badet, egentlig beregnet for campinvogn. Den bruker ikke strøm, er helt stille og henter forbrenningsluft ute. Men den starter ikke av seg selv :-(

Det veldig fristende med selvstartende gassovner, eneste utfordring jeg ser er håndteringen av store mengder gass hvis du bruker den som hovoppvarmingskilde i en hytte.

Støy fra luftbåren varme må du akseptere.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Gassoppvarming er fint, men dyrt hvis du skal varme opp hele hytta og bruke husholdningsflasker med gass. Parafin er nesten halve prisen (en kilo gass gir omtrent like mye energi som 1,3 liter parafin).

Jeg har en Echo Fox gassovn i tilbygget/badet fordi dette rommet ikke får varme fra restene av hytta. Den har eksos og friskluft gjennom veggen, og er ikke tilkoblet verken 230v eller 12 v strøm. Funker fint. Det finnes større varianter av samme type ovn som også kan fjernstyres, men de bruker endel strøm blant annet fordi de har innebygget vifte.
http://www.futur.no/shop/gass-varmeovner/fox-veggovn/


I hovedhytta har jeg Wallas 4000 parafinbrenner med "ring hytta varm". Wallasen bruker veldig lite strøm (12v) og har også eksos og friskluft gjennom veggen. Vi trodde vi bare skulle bruke den til oppvarming av hytta, men det er blitt til at vi har den på nesten hele tiden når vi er på hytta. Parafintanken er på 175 liter, det holder hele vinteren. Det tilsvarer 14 stk 10kg gassflasker. Tanken har jeg plassert ute, slik at vi slipper å fylle parafin inne.

Jeg kan trygt si at Wallasen er blitt favorittutstyret på hytta. Med fjernstyringen er det ikke lenger noe problem å komme opp på hytta litt sent på kvelden, og herlig med lunk i hytta om morgenen - spesielt når man har med små barn.
http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=10&sc=44&pid=202

De systemene du viser til, er beregnet på distribusjon av varme rundt i hytta med vann eller luft. Systemer med varmluft krever store isolerte rør for at det i det hele tatt skal komme ut varm luft over litt avstand. Wallas har parafinvarmere med samme prinsipp som er mye brukt i båt. Slike systemer gir litt støy, både i hovedenheten (vifte) og der luften blåses ut.

Systemet fra Neptus med vannbårent system og konvektorer er en bedre og nærmest helt stillegående løsning for fordeling av varme i hytta. Væske er bedre egnet til å frakte varme. Disse varmerene er kjent fra båter som en veldig god, men nokså dyr løsning.

Valg av løsning er avhengig av helheten. Hvis hytta brukes lite om vinteren, er det ikke så farlig med prisen på f.eks. gass. Brukes den mye, bør man vurdere om det er mulig å anlegge stor gasstank ute og få den fylt fra tankbil. Eller velge parafin.

Det er også avgjørende om du har stort behov for distribusjon av varme rundt i hytta, eller om det holder med en varmer som står sentralt plassert. Hos oss er det ikke er behov for varme på soverommene fordi de vender inn mot stua hvor vi har god varme. Så for oss var det bare det ene rommet i tilbygget som trengte ekstra varme.

Litt vedlikehold er det med både gass og parafin. Gass brenner veldig rent og fint, men du må sjekke/bytte rør og slanger og evt fylle opp med væske. Parafinbrennere må renses en gang om året eller så.

Uansett bør du gå for en fastmontert løsning som sender eksosen ut av hytta.

petter`n



Blir det ikke klamt/fuktid av gassbruk ? Kunne selv få gassvarmer men takket nei, bruker selv parafinovn med de ulemper den gir, lukt i startfasen.

Røilern

Nei, selve forbrenningen i disse ovnene foregår i et lukket system med tilførsel av luft utenfra og eksos ut gjennom vegg eller tak.

"Vanlige" gassovner har dette problemet og selvfølgelig også problem med co2 som gjør de helt uegnet i små rom.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Som jeg skrev ovenfor:
"Uansett bør du gå for en fastmontert løsning som sender eksosen ut av hytta."

Altså IKKE bruke flyttbare gass- og parafinovner som ikke er koblet til pipe eller eksos gjennom veggen. (Infravarmer, laserkamin osv)

Trillemarka

Sitat fra: erstokke på mai 03, 2014, 15:21:54
Gassoppvarming er fint, men dyrt hvis du skal varme opp hele hytta og bruke husholdningsflasker med gass. Parafin er nesten halve prisen (en kilo gass gir omtrent like mye energi som 1,3 liter parafin).

Jeg har en Echo Fox gassovn i tilbygget/badet fordi dette rommet ikke får varme fra restene av hytta. Den har eksos og friskluft gjennom veggen, og er ikke tilkoblet verken 230v eller 12 v strøm. Funker fint. Det finnes større varianter av samme type ovn som også kan fjernstyres, men de bruker endel strøm blant annet fordi de har innebygget vifte.
http://www.futur.no/shop/gass-varmeovner/fox-veggovn/


I hovedhytta har jeg Wallas 4000 parafinbrenner med "ring hytta varm". Wallasen bruker veldig lite strøm (12v) og har også eksos og friskluft gjennom veggen. Vi trodde vi bare skulle bruke den til oppvarming av hytta, men det er blitt til at vi har den på nesten hele tiden når vi er på hytta. Parafintanken er på 175 liter, det holder hele vinteren. Det tilsvarer 14 stk 10kg gassflasker. Tanken har jeg plassert ute, slik at vi slipper å fylle parafin inne.

Jeg kan trygt si at Wallasen er blitt favorittutstyret på hytta. Med fjernstyringen er det ikke lenger noe problem å komme opp på hytta litt sent på kvelden, og herlig med lunk i hytta om morgenen - spesielt når man har med små barn.
http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=10&sc=44&pid=202

De systemene du viser til, er beregnet på distribusjon av varme rundt i hytta med vann eller luft. Systemer med varmluft krever store isolerte rør for at det i det hele tatt skal komme ut varm luft over litt avstand. Wallas har parafinvarmere med samme prinsipp som er mye brukt i båt. Slike systemer gir litt støy, både i hovedenheten (vifte) og der luften blåses ut.

Systemet fra Neptus med vannbårent system og konvektorer er en bedre og nærmest helt stillegående løsning for fordeling av varme i hytta. Væske er bedre egnet til å frakte varme. Disse varmerene er kjent fra båter som en veldig god, men nokså dyr løsning.

Valg av løsning er avhengig av helheten. Hvis hytta brukes lite om vinteren, er det ikke så farlig med prisen på f.eks. gass. Brukes den mye, bør man vurdere om det er mulig å anlegge stor gasstank ute og få den fylt fra tankbil. Eller velge parafin.

Det er også avgjørende om du har stort behov for distribusjon av varme rundt i hytta, eller om det holder med en varmer som står sentralt plassert. Hos oss er det ikke er behov for varme på soverommene fordi de vender inn mot stua hvor vi har god varme. Så for oss var det bare det ene rommet i tilbygget som trengte ekstra varme.

Litt vedlikehold er det med både gass og parafin. Gass brenner veldig rent og fint, men du må sjekke/bytte rør og slanger og evt fylle opp med væske. Parafinbrennere må renses en gang om året eller så.

Uansett bør du gå for en fastmontert løsning som sender eksosen ut av hytta.

Takk for utfyllende svar! Jeg trenger varme på to soverom som ligger vegg i vegg med hverandre. Rommene får ikke mye varme fra vedovnen i stua så det kan bli både kaldt og fuktig på soverommene på vinteren.

Jeg har vært campingmann i mange år og kjenner ALDE systemet med konvektor og glykol ganske godt. Jeg er ikke i tvil om at dette er det beste alternativet, men jeg syns prisen blir litt høy for å få varme i disse to rommene i vintersesongen. Varmetapet fra rørstrekk med varmluft blir minimalt da rommene ligger inntil hverandre og jeg kan sette selve varmeenheten rett på utsiden så det blir ikke noe lange rørstrekk.

Det hadde vært interessant å vite noe om støynivå, hvor effektivt det er og om det går an å få sove med anlegget påslått på minimum hastighet på viften.

Varmluftsystemet kommer i to utgaver. En for innendørs montering og en for utendørs. Begge bør trekke luft fra inne i hytta og begge har eksosrør for å sende avgassene ut. Fordeler/ulemper?

erstokke

Det er jo ikke ubehagelig lyd i luftbaserte varmere. Selve enheten med vifte kan dure litt, men ut av luftuttakene kommer det søvndyssende susing. Har ikke erfaring selv fra dette i hytte, men har vært i mange båter med Wallas båtvarmer med luft.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod