Parafin eller avgiftsfri diesel - pris, tilgjengelighet, fordeler og ulemper

Startet av Røilern, mai 03, 2014, 21:00:38

Røilern

Vi har siden installasjon av den første Cami ovnen benyttet landbruksdiesel som energibærer. Vi valgte diesel fordi det inneholder litt mer energi og gir noe mer effekt.

Det har fungert utmerket, og gjør det fortsatt, men det var hyggeligere å kjøpe et fat diesel for 10 år siden når prisen var godt under 10,- enn idag. I tillegg er jo diesel et litt "grisete" drivstoff å håndtere.

Er det noen som har erfaringer med parafin, er det bedre å håndtere dette?, billigere?, hvor kjøper man det?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Jeg bruker parafin. Dette får man kjøpt på bensinstasjoner direkte fra pumpe. Hvis man vil slippe å fylle kanner, kan man de fleste steder få tak i tankbil som kommer en gang i året og fyller opp fat hos mange hytter i området. Jeg har ikke vei helt fram, så tankbil er utelukket hos meg.

Selv har jeg en fantastisk leverandør på Bagn som fyller opp 25 liters kanner som han setter klar. Så tar jeg dem med opp på hytta og leverer dem når jeg reiser ned igjen.

Parafin er nok like grisete og illeluktende som diesel. Så det gjelder å ikke søle for mye. Mulig at parafin kokser noe mer enn diesel?

Jeg betaler litt under 10 kr/liter for parafin.





Røilern

Takker for svar:

Fant disse prisene på sidene til Statoil:

Diesel:                              14,44 kr.   2014-04-28
Anleggsdiesel:                    11,78 kr.   2014-04-28
Parafin avg.fri (farget)   12,72 kr.   2014-04-28

Ante ikke at det var noe som het avgiftsfri parafin, eller at denne var dyrere enn avgiftsfri diesel.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hod

Jeg har nettopp handlet meg en cami brukt, 12,5k for en som er ca 3 år. Tidligere eiere har brukt parafin, men jeg kunne tenkt meg landbruksdiesel i stedet slik som trådstarter gjør. Er det dyseskifting eller noe som må gjøres før jeg kan gå over til diesel på denne brenneren?
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Røilern

Nei

Det er ikke nødvendig med noen fysisk justering av ovnen. Tror ikke engang du behøver å finjustere tilført mengde drivstoff.

Vision engros som utfører service på ovnene er skeptiske til diesel. De har noen eksempler som kan tyde på at noe drivstoff har tilsetninger som ikke for renner skikkelig. Min erfaring med avgiftsfri Diesel fra Statoil er imildertid problemfri.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hod

Høres bra ut! Leste forøvrig på deres nettside at det skal være årlig service på brennermodulen, min vil av naturlige årsaker kanskje brenne i overkant av 100timer dersom dagens bruk fortsetter. Hvor mye koster noe slik og er det evt noe man kan gjøre selv?
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Hod

Vet det er offtopic men bruker dere m2m total fra telenor eller hva brukes hos dere andre?
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

erstokke

Jeg hadde service på min Wallas i sommer etter et år eller så. Det var helt unødvendig, så intervallet kan gjerne økes.

Ikke veldig vanskelig å utføre selv.

Abonnementet til ring hytta varm er Telenor Hyttealarm (m2m). Ble frarådet å bruke kontantkort fordi leverandørene kutter ut nummeret hvis det ikke er i bruk over en viss tid.

Røilern

Sitat fra: Hod på november 07, 2014, 12:02:11
Høres bra ut! Leste forøvrig på deres nettside at det skal være årlig service på brennermodulen, min vil av naturlige årsaker kanskje brenne i overkant av 100timer dersom dagens bruk fortsetter. Hvor mye koster noe slik og er det evt noe man kan gjøre selv?

Det kan man ikke utføre selv, men det er også veldig enkelt å ta med seg brenneren til service.

Husker ikke hva det koster, ring de å spør.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Sitat fra: Røilern på november 07, 2014, 22:48:41
Sitat fra: Hod på november 07, 2014, 12:02:11
Høres bra ut! Leste forøvrig på deres nettside at det skal være årlig service på brennermodulen, min vil av naturlige årsaker kanskje brenne i overkant av 100timer dersom dagens bruk fortsetter. Hvor mye koster noe slik og er det evt noe man kan gjøre selv?

Det kan man ikke utføre selv, men det er også veldig enkelt å ta med seg brenneren til service.

Husker ikke hva det koster, ring de å spør.

I så fall er dette en fordel med Wallas framfor Cami. Den andre vesentlige fordelen er strømforbruket og kravet til spenning.

Røilern

Ser jeg skrev "ikke", så det ble feil. Vedlikehold kan man utføre selv, finnes en god beskrivelse på norsk.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HiperTypeR

Løfter denne igjen.
Installerete Wallas ovn sist helg, og kjøpte parafin fra pumpe på den lokale Uno-X stasjonen til 16,60,- per. liter. Ser at autodiesel er ned i 10,80,- på de riktige dagene (søndag og onsdag), så det er betydelig prisforskjell.
Sundwind anbefaler ikke diesel pga. tilsatt biodiesel
http://www.sunwind.no/pages/ask-sunwind/read/?id=250

Har lest at vinterdiesel har mindre andel biodiesel, og at avgiftsfri/landbruksdiesel levert ut til kunde ikke har det pga. lagringsegenskaper. Kjenner folk til om det samme gjelder avgiftsfri/landbruksdiesel på pumpe? Vil gjerne prøve diesel ettersom prisforskejllen er så stor, men jeg ønsker ikke at det skal resultere i driftsustabilitet.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

Røilern

Sist gang kjøpte jeg Autodiesel pga prisen, den var billigere enn avgiftsfri!

Siden den gang har jeg brukt ca 100 liter, CAMI ovnen ser ut til å svelge det glatt.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Jeg har også CAMI og har kjørt med autodiesel i tre år, brukt 200 liter så langt.
CAMI går som ei klokke uten feil slag.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Jgytterdal@gmail.com

Jeg bruker også diesel på Cami. fungerer knirkefritt. man bør tilsette vestfrost på tank (utvendig 120l) for å unngå kondensoppbygging


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hod

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 11, 2015, 19:13:29
Jeg bruker også diesel på Cami. fungerer knirkefritt. man bør tilsette vestfrost på tank (utvendig 120l) for å unngå kondensoppbygging




Bruker dere vestfrost selv om det er vinterdiesel? Blir noget forvirret!  :D
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Ygnastølen

Hei

Jeg kjøper all dieselen min i Fagernes i Valdres, også vinterdiesel om vinteren.
Tilsetter alltid vestfrost, fungerer flott :D

Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Tilgi meg min uvitenhet - Jeg har aldri tilsatt noen ting.

Hvorfor bør jeg tilsette Vestfrost?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på oktober 11, 2016, 20:35:01
Tilgi meg min uvitenhet - Jeg har aldri tilsatt noen ting.

Hvorfor bør jeg tilsette Vestfrost?

For å hindre kondens. Og du tilsetter det preventivt, før problemer oppstår.
http://www.bema.no/?itemID=3267
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

bambus

Vi har nå i snart ti år kjørt vår Cami på en blanding (Ca 50/50) av parafin og diesel, uten problem av noen art. Vår "service partner" (Vision Engros) anbefaler oss nå å kutte ut diesel, og begrunner dette med innblandingen av biodiesel, som de tror resulterer i avsetninger i brenneren. Nå vil vi etter hvert også få en større andel biodiesel i brenslet, så derfor vil vi nå basere oss på ren parafin til vår Cami.
Mvh bambus

Fetsvenne

Goddag kära grannar i väst, är det noen som har tips på bensinstasjoner mellom porsgrunn och kongsvinger som säljer parafin på pumpe? I sverige kostar det från 40kr litern..

Ygnastølen

Hei

Jeg har i alle år kjørt på kun diesel på vår Cami, og vil fortsette med det.
Hvilken effekt innblanding av biodiesel vil ha på brenner o.l. vet jeg ingen ting om, men den sjansen tar jeg.

Jeg vil tro det går helt fint:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

bambus

Cami har en helt konvensjonell pottebrenner, som er en særdeles robust og uømfindtlig brenner. Unngår man lave temperaturer i bunnen (Lav belastning) er selve brenneren tilnærmet vedlikeholldsfri. Ingen problemer med overgang til diesel. bortsett fra en liten tilpasning av pumpevolumet.
Mvh Bambus

Ygnastølen

Hei

Har sett igjennom manualen til Cami, og der står som jeg husker at diesel, avgiftsfri diesel, fyringsolje og parafin kan brukes.

;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Zappa

Snakket nettopp med Terje på Vision Engros angående overgang til diesel på vår CAMI ovn. Han var litt lunken til tanken og fortalte at det var liten effekt ved bruk av diesel. Dere som bruker diesel - har dere erfart at varmeeffekten er lavere enn ved bruk av parafin?

Utfra denne oversikten ser det ut til at det faktisk er motsatt:  http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klima--og-energiplanlegging/omregningsverktoy_tabeller/Omregningsfaktorer-energivare-til-kWh/
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod