Trenger hjelp til innspill på autonomt strømanlegg/kraftpakke 230 volt

Startet av xscream, mai 14, 2014, 17:33:52

xscream

Hei!

Vi har tenkt å lage en løsning med 240 volt fra aggregat tilkoblet inverter og solcellepanel. Skal brukes til verktøy, vannpumpe, stekeovn, kjøleskap, og annen småelektronikk. Oppvarming, varmt vann, oa er på gass. Jeg var først i kontakt med Power Controls i forhold til ferdig autonom hytte, men prisen de presenterte var såpass stiv at jeg tror jeg heller forsøker å kjøpe komponentene selv og leie installatør til å få systemet i gang (regner at jeg minst sparer 100.000 på dette).
Har noen spørsmål i den forbindelse:

Har fått følgende tilbud fra sparelys.no:

* Victron Global Remote 2
   Kr 5 295,00    1    Kr 5 295,00

* Kombi lader/inverter til 24V 5000W, Victron Quattro 24/5000/120-
   Kr 29 995,00    1    Kr 29 995,00

* Victron Color Control GX
   Kr 5 295,00    1    Kr 5 295,00

* Outback FLEXmax 80, MPPT laderegulator
   Kr 6 495,00    1    Kr 6 495,00

* AGM Batteri: AGM Solar 350
   Kr 3 595,00    6    Kr 21 570,00

* Solcellepanel 200Watt, Sunenergy, mono
   Kr 3 195,00    2    Kr 6 390,00

Frakt:    Kr 495,00
Faktura / Postoppkravsgebyr:    Kr 59,00
Totalt:    Kr 75 594,00

Din pris Kr 74000,-

Tenkte å koble systemet opp mot en Honda EU65is. Noen små spørsmål (har lest litt rundt på forumet, men ikke blitt veldig mye klokere):

1. Vil det være mulig å koble sammen disse 6 AGM-batteriene slik at en får 24 volt? Ser at alternativenergi.no leverer 2Volts AGM-batterier. En kan få 24 Volt ved å koble sammen 12 slike? Vil dette være en bedre løsning? Noen hevder at en ikke bør koble sammen batterier i parallell - hva er grunnen til dette?
2. Har noen erfaringer med sparelys.no og alternativenergi.no? Er de seriøse?
3. Hvor store kabler bør jeg ha mellom batteri og inverter, og mellom panel og inverter?
4. Ser at Honda EU65is leveres komplett av Sunwind. Prisen er dog ganske stiv. Slik jeg skjønner det behøver en tre komponenter: #1 Eksos/varme-kit #2 Fjernstarter og #3 styringsboks. Denne styringsboksen som Sunwind-selger koster 3950,- men inneholder bare et rele? Er det eventuelt mulig å sette sammen en slik styringsboks selv? Hva trenger en og hvor kan en få et slikt rele? Må det programmeres på noen måte?
5. Har noen erfaringer med Victron vs Studer-inverter? Studer er vesentlig dyrere enn Victron - men er ikke Victron også av god kvalitet?
6. Vil det være noe vits å gå på en 48 volts inverter - eller blir det fullstendig overkill? :-)

Røilern

Mange spørsmål, skal gi deg noen innledende kommentarer.

Med mindre du skal ha to aggregater gående samtidig har du ikke brukt for en quatro, du trenger en Multi.

Du bør lese deg opp på løsningen til Victron hvis du skal gjøre dette selv. Gx panelet til you victron viker veldig lovende, men da ville jeg også gått for mppt kontrolleren fra dem og remote controlled hadde jeg erstattet med en Ice eller 4G router.

Batteribankens størrelse er avhengig av hvor mye strøm du vil bruke hver dag og hvor mye paneler du har plass til. For mye batterier og panelene vil slite med å ladede opp.

Litt usikker på hva du skal med en eu65is. Les mine innlegg om inverter aggregat versus vanlige aggregater. Det er en grunn til at inverter aggregater koster det dobbelte, dehar en dyr inverter innebygget. Som du egentlig ikke har bruk for, du planlegger jo å ha en på veggen inne i hytta ;-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

xscream

Takker for tilbakemelding!
Vil det være "feil" å bruke Quattro, eller bare unødvendig - sammenlignet med Multi Pluss? Er det noen forskjell mellom disse to, bortsett fra de to inngangene?

Kjenner du til Victron - er det spesiell grunn til at jeg bør ha deres MPPT regulator fremfor Outback eller Morningstar? :)

Røilern

Quattroen er spesieltutviklet for båt med potensielt flere kilder til 230v når man ligger i havn. Sjekk prislisten til Victron på deres hjemmesider så ser du at prisforskjellen er betydelig. Synes å huske at det var lett å konkludere med at multi pluss var riktig model for en typisk norsk hytte.

Victron er et ganske så stødig Nederlandsk selskap som har sin opprinnelse i løsninger til båt markedet, med et fokus på alle som bor i husbåt

Grunnet til at jeg ville valgt "alt" fra Victron hvis jeg startet fra scratch, er at de har en fin løsning hvor alt utstyret er koblet sammen, og hvor alle data lastes opp til en sentral webserver hvor du har tilgang til dem. Kjernen i denne løsningen er GX panelet.

Du kan også logge deg tjenesten som gjest nå og få tilgang til en testinstallasjon, da ser du lettere hva du kan få til.

Hvis dette siste momentet ikke er av interesse, så er det ingen grunn til å velge samme leverandør.

Hvilken av produsentene som har den beste mppt løsningen vet jeg ikke. En skikkelig mppt kontroller kjennetegnes med rask prosessor som kan hente max med energi fra panelene. Morningside og Outback er ganske anerkjente Amerikanske selskaper med mange års erfaring. Victrons store mppt kontrollere er relativt nye, men Google du dem så finner sikkert noen som har erfaringer.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Endeli

Hvis du velger Studer invertert,som ikke står tilbake for Victron på noen måte, kan denne integreres med Morningstar. De har i tillegg løsning for fjern overvåking via GSM.

xscream

Takker!

Studer XTH 24/5000 koster 45000, mens Victron MultiPluss 24/5000 koster 24500,-. Er det verdt denne doblinga i pris?

Røilern

De gjør nok begge jobben, men det er nok få her som har erfaring fra begge.

Jeg ville studert:
Egetforbruk
Effektivitet 93-95%
Hvor mye kan de faktisk levere, peak versus kontinuerlig
Ladekapasitet
Funksjon, overvåking etc

Jeg hadde nok slitt litt med  å rettferdigjøre differansen for egen del
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Endeli

Kjøp den fra utlandet. Da kan du få den ned i 2600 EUR. Det er halv pris..http://www.smart-powershop.com/Off-Grid-Inverters/Studer-Inverters/Xtender-Series:::11_12_16:2.html

Edit:24/5000 koster rundt 3900 eur dvs ca 32000 nok


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod