2volt vs 6 volt vs 12 volt batteribank

Startet av xscream, mai 16, 2014, 08:58:16

xscream

Hei!

Holder på å anskaffe batterbank i størrelsesorden ca 2000 Ah, til bruk i solcelleanlegg 24V kombinert med Victron Inverter. Har fått en rekke tilbud på diverse batterier, og tildels motstridende råd.

Har fått tilbud på batteripakker som skal være godt egnet, med 6 eller 8 12 Volts AGM-batterier. Andre mener da at en i såpass store batteripakker ikke bør bruke 12 volts batterier, men heller batterier på 2 Volt og koble 12 av disse sammen. Erfaringer vedrørende denne påstanden? Sparelys.no har relativt rimelige 12 volts AGM, men er litt usikker på hvor gode de er siden de virker relativt lette...? Alternativenergi.no i Grimstad har visstnok noen gode Fuli 2Volts AGM batterier, men de har leveringsproblemer... Er det andre som selger tilsvarende?

I tillegg er det andre som "på det sterkeste" advarer mot å ha AGM-batterier i et solcelleanlegg overhodet. Er dette bare fordi de ønsker å selge meg tradisjonelle bly-syre batterier? Rolls virker fristende, men samtidig ønsker jeg et vedlikeholdsfritt batteri - husker med gru gamle dager med måling av syrenivåer og påfyll av vann i tide og utide :-\

Røilern

Du finner mye om dette på de amerikansk baserte forumene http://forum.solar-electric.com/content.php og http://www.solarpaneltalk.com/forum.php.

Jeg har selv blitt overbevist om at AGM er det eneste rette på norske hytter. Det viktigste er den lave indre mostanden som gjør det mulig å lade en for stor batteribank med et for lite panel, en typisk norsk konfigurasjon med 2 stk 290(200ah) batterier og et 140W solpanel fungerer kun pga den lave motstanden i AGM batteriene. Har du vanlige blybatterier skal du ha minst C/10 ladekapasitet. Det er 40A for batteriene over, og det tør jeg påstå at det ikke er noen som har.

Det neste er selvfølgelig sølet med syre

Ulempen er prisen.

Du skriver 2000Ah, men du mener kanskje 12 stk 2v batterier med 1000Ah hver. Det gir 2000Ah i 12V oppsett, eller 1000ah i 24V oppsett. Energi mengden i batteriene er den samme V x Ah = 24Kwh

Paralellkobling av batterier er en uting og bør unngås. Mange tråder om dette på forskjellige forum også.

Løsningen er å først bestemme seg for energimengde, f.eks 24kwh, og så gir svaret seg selv. Det er defor batterier finnes både i 2v, 4v, 6v og 12v, og hvor hvert enkelt batteri veier omtrent det samme (maks håndteringsvekst) 65kg. Rolls har noen enda større enkeltceller på +90kg som jeg tror er borti 2000Ah pr celle, men da begynner de å bli uhåndterlige. Trenger du bare 12Kwh så er svaret 6 stk 4V 1000Ah koblet i serie til 24V

Jeg har selv kjøpt 12stk 2V batterier brukt som opprinnelig ble levert av Getek i Trondheim, de var nede for telling en stund, litt usikker på om de er igang igjen. Jeg tror Fuli batteriene er veldig like, kanskje sågår fra samme fabrikk.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod