Stømforbruk ICE mobilmodem

Startet av glamsland, juni 03, 2014, 10:34:32

glamsland

Hei allihopa!

Jeg tenker på å installere et ice trådløst modem i hytta. Da for å bruke dette til sending av data til nettet for overvåkning av strømforbruket på solcelleanlegget( inn/ut +++)

Denne tenkte jeg å gi strøm (12v)via en timer som slår denne på eks.vis 5min hver 4 time , for da og sende den datamengden som ligger klart for sending.

Er det noen av dere brukere her på forumet som har liknende opsett?

Har modemet lang oppstartstid?

Har dere målt strømforbruket på modemet?

Erfarinmger ang hvilke abonnement som bør brukes til dette bruk?

-Runar-
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Jeg har hatt et ICE modem stående på i flere år nå, sammen med et par andre elektroniske dingser bruker den 5-6w, jeg tror ikke din Ice boks kommer til å bruke mye mer strøm en timeren du skal ha til å slå den av og på med.

Det bruker vel 50-60 sekunder på å starte opp.
Ice har et m2m abonnement, koster ikke mye

Hva slags utstyr har du som skal sende data?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Spennende, hva koster den i NOK når du har fått den hjem til deg?

jeg tror du blir mest fornøyd hvis den har permanent nett forbindelse via ice'en


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Den koster 205 dollar, so kommer det frakt, ant to hundre. Momsen på ca 250kr i tillegg..  Blir vel ca 15- 1800kr ....?

Her kan d også kjøpes flere moduler til forskjellige oppgaver slik som ekstra amp målere, releer og temp.følere..

Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

OS

Jeg har ICE modem og har gjort noe tilsvarende det du prøver på. En ting du må ta med i betraktningen er at ICE har innebygget batteri så selv om du kutter strømmen vil modemet stå på i ca. to timer.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Godt poeng, når du kobler til strømmen igjen vil forbruke stige fordi den vil lade opp de interne batteriet. Litt usikker på om det lar seg koble ut.

Jeg målte forbruket her forleden og opplevde akkurat noe slikt. Modemet brukte 5-6 watt, jeg slo det av og på, og forbruket spratt opp til det dobbelte en periode før det roet seg igjen.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

asbo

Trenger ikke batteri. Mitt er defekt, og fjernet for flere år siden. Går helt OK uten, og kun 12v fra omformeren/laderen.

glamsland

Da er jeg i gang med mitt "prosjekt strømskap " !

Jeg har tatt med meg diverse fra hytta sånn at jeg kan jobbe med det i garasjen hjemme når det passer.. Så neste tur opp blir det ferdige skapet med opp igjen, klart til montering.
Jeg har brukt en forbruks monitor enhet fra Wattmon. Ser veldig bra ut, har koblet den opp og testet den her hjemme før den tar turen med opp til hytta. Denne blir hjulpet ut på nettet av en Ice.net ruter.  
Wattmon viser volt, prosent batteri, tid igjen på batteri osv, watt inn på batteri , watt ut på inverteren, watt inn fra aggregat. Pluss at jeg har tre temperatursensorer til diverse målinger.
Wattmon gjengen har vist utrolig service, jeg hadde litt problemer med tilkoblingen mellom wattmon og icen, og mr wattmon koblet seg på min pc og fjernstyrte min pc slik at han fikk det som det skulle være! Fra India.. ;D
Kan anbefales!
Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Imponerende skap

Måtte du tre ledningene gjennom strøm målene Wattmon instrumentet?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Ja, måtte tre dem igjennom..  Denne måleren er den største, den måler max 75 amp pr kanal. Dvs jeg måler lading fra regulatoren på den ene, og lading fra aggregat på den andre. For å måle forbruk på inverteren har jeg en 500amp shunt. Alt dette sendes inn i wattmon boksen, og leses av på mobilen evt nettbrett.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Amatøren

Kan du lage et koblingskjema av ditt opplegg som kan deles med leserne?
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod